Gå til innhold

Fot-ankel skade


Terskeltrening

Anbefalte innlegg

Har de siste to åra slitt med skade i foten/ankel, og etter skituren har jeg igjen fått vondt på oversiden av foten, og spesielt den funksjonen som bøyer foten opp og ned.

Har ikke tatt røntgen/MR, men når jeg har vært hos 1 fysioterapaut og 2 kiropraktorer, men de har ikke funnet noe alvorlig galt med foten/ankelen. Jeg har ikke normale symptomer på at det er noe galt, og jeg får egentlig kun vondt når jeg sykler med sykkelsko, eller når jeg går på ski.

Det jeg lurer på: Kan man ha en alvorlig skade uten at det kan oppdages ved normal gjennomgang av profesjonelle?

Funksjonaliteten i benet er at jeg har nedsatt styrke til å stå på tåballene, og jeg kan heller ikke bøye foten noe særlig (Når jeg sitter på knærne og skal strekke ut foten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut ifra det du forteller om smertelokalisasjonen og hva som gjør vondt, ville jeg mistenkt at det kan være problemer med senen til tibialis anterior - men det blir et longshot. Det kan selvfølgelig alltid være noe galt som ingen har plukket opp, men sjansene er ikke så voldsomt store. Kan du utdype noe mer om nøyaktig hvor smerten sitter, hvordan føles smerten (stikkende på et veldig spesifikt sted, mer diffus, bankende, brennende osvosv), hvor lenge kan du sykle/gå på ski før det gjør vondt, er det vondt etterpå, i så fall hvor lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene akkurat nå: Når jeg bøyer foten mot meg (opp fra gulvet) kjenner jeg ikke noe, men når foten går ned kjenner jeg det i et område som kalles Collum Tali.

I tillegg har jeg problemer i Trochlea Tali, men her har en kiropraktor knekt opp endel ganger (høst 2012) (gjorde til slutt så vondt at jeg sluttet å gå dit). Når jeg sluttet å gå til ham sluttet også smerten.

Tilleggsinformasjon: Jeg har ikke problemer med å gå, og har ingen problemer utenom trening. Når jeg prøver å ta på de vonde stedene kjenner jeg ingenting, men kiropraktor klarer å lokalisere noen få punkter hvor det gjør vondt. (de punktene jeg beskrev).

I tillegg har jeg slitt med undersiden av foten, i noe som på bildet bare kalles spine. Dette er mer spesifisert lokalisert rett før Thyrmus.

Vinter 2011: Kunne ikke sykle med sykkelsko i en time uten at spine gikk ut av ledd. Måtte presses på plass igjen ved at jeg sto på tåballene.

Høst 2011: Etter en del hvile klarte jeg til slutt å begynne å sykle ordentlig, og kunne holde på i flere timer.Trente vel 4 dager i uka. På vinteren 2012 stod jeg mye på ski, ingen problemer.

Vår/sommer 2012: Fortsatte med sykling utendørs uten problemer.

Høst 2012: Fikk plutselig problemer igjen med foten. (ref. skadeproblemet beskrevet først i innlegget).

Normalt pleier dette gå over av seg selv, men nå i det siste (etter at siste kiropraktor begynte å arbeide intenst med trochlea tali) har jeg merket skaden mer over foten og ikke under.

post-2949-14440913748984_thumb.jpg

post-2949-14440913749459_thumb.jpg

post-2949-14440913749888_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant. Problemer med trochlea tali er veldig vanlig, særlig blant folk med tidligere overtråkksproblematikk eller lignende. Da vil imidlertid oftest smertene komme ved dorsalfleksjon - altså når du bøyer foten opp mot leggen. At du kjenner det i selve collum tali når du bøyer foten nedover er lite vanlig, men jeg tolker det slik som at det kjennes som dette området smerten sitter i? Smertene du får når du sykler, er de bare under foten eller er de på samme sted på oversiden? Også anbefaler jeg deg å finne et annet bilde for undersiden, det blir litt upresist med det fotsoneterapibildet. Blant annet har du lokalisert smerten din høyt i brystet og ryggen din går ut av ledd når du sykler. Det var ganske morsomt når jeg ennå ikke hadde sett bildene i bånn, kunne ikke skjønne hva som gikk av deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du får unnskylde mine google-bilder :) Var de beste jeg fant i farta, skal se om jeg finner noen bedre.

Smertene under foten sa min tidligere fysioterapeut var muskelsmerter, og at disse kan være forårsaket av sener som går opp til bakside legg. Noe med at det er veldig stramt. Jeg har trent på ankelstabilitet (balansetrening) og endel styrkeøvelser og fleksibilitet for ankel. Deriblant har jeg mindre tøyelighet når jeg sitter på knærne og skal presse føttene ned mot bakken. Jeg tror de øvelsene har funket, og de plagene jeg fikk når jeg syklet fikk jeg ikke sist jeg var på spinning (men jeg merket noe ubehag, og tar derfor pause på 2 uker mellom hver gang jeg går på spinning).

Det samme gjelder med skigåing. Jeg gikk min første tur søndag 16 (første snøen i Oslo), og merket litt ubehag etter turen. Gikk enda en tur 2 dager senere (og da kom samme smerte som jeg har nå). Smertene gikk over etter noen dager.

Gikk ny skitur første juledag (ingen smerter), mens skitur fredag 28 førte til smertene jeg nå har. Hver skitur varte ca. 1 time. Jeg merket under siste skitur at smertene kom mens jeg gikk, og at jeg ikke hadde samme bevegelighet som jeg normalt har.

Dermed har det kanskje skjedd noe nytt nå enn tidligere, nemlig smerte i Collum tali.

Det stemmer at jeg har overtråkket, men har egentlig aldri hatt problemer med smerter i Collum Tali før kiropraktoren høsten 2012 fant smerte der (når han trykket hardt på området). Når jeg nå trykker hardt rundt dette området, kjenner jeg ingen spesiell forskjell fra den vonde foten og den friske foten. Det er heller ikke like vondt nå som etter skituren jeg hadde på fredag, og det hjalp med en enkel uttøying jeg gjorde igår.

Kan man ved å utsette collum tali for knekking (av kiropraktor) svekke denne delen av foten, eller kan jeg ved trening forebygge flere skader på dette punktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ved å utsette collum tali for knekking (av kiropraktor) svekke denne delen av foten, eller kan jeg ved trening forebygge flere skader på dette punktet?

Beklager, ser jeg hadde glemt å svare deg her.

Kiropraktoren knekker ikke collum tali, han knekker heller leddet over eller under. Collum tali vil heller ikke svekkes av denne knekkingen. Trolig er det ikke engang collum tali smertene dine kommer fra, det er ikke et sted man normalt får belastningsskader og er ikke under særlig stress ved tingene du sier provoserer. Denne problemstillingen virker dessverre såpass kompleks at jeg ikke tør å spå noe særlig videre når jeg ikke har sett føttene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...