Gå til innhold

Slutt på å kuke rundt


Puissance

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for at det er slutt på å "kuke rundt".

Etter å ha lest denne artikkelen satt jeg igjen med en vond følelse av at det eneste jeg gjør i gymmet er å speide i speilene, etter musklene som aldri kommer med den styrketreningen jeg driver med nå.

Vet bare ikke helt hvor jeg skal starte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk!!:D

Etter å lest artikkelen ble jeg klokere, men det er likevel noe jeg lurer på!

Har jeg forstått det riktig:

Hvis jeg da skal trene for eksempel

  • Markløft 2-3 x 4-5 RPT

Da er det meningen at første sett skal være så tungt jeg klarer, deretter tar jeg av 10% av vektene(regne med kroppsvekt om jeg kjører chins el.) osv.

Men vil, Markløft 2-3 x 4-5 RPT ,da bety at jeg skal kjøre 2-3 sett á 4-5 reps, eller er 4-5 RPT noe lignende RPE?

Eller står det rett og slett RPT fordi det er den måten man trener på, pyramide-ish?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forklare notasjonen som brukes.

F.eks. når det står "2-3 x 4-5 RPT" betyr første tall, som du gjettet, antall sett. Her bestemmer du selv om du vil gå for to eller tre sett. Prøv en ting og hold deg gjerne til dette en stund før du eventuell går opp til 3 sett eller ned til 2.

Andre tall er målet ditt for antall reps. 4-5 er det du sikter deg inn på, men du skal ta flere om du klarer det. Klarer du flere enn 5 reps øker du vekta neste trening. Klarer du bare 3 eller færre må du justere vekta ned neste økt.

Dersom 10% er deload-prosenten din tar du av 10% av vekta du kjørte med på forrige sett og kjører max reps med den nye vekta.

Akkurat nå bruker jeg RPT på chins. Målet mitt er 3 x 4-6, -10%.

Settene mine på forrige økt slik ut:

1: +30kg x 4

2: +20kg x 6

3: +20kg x 5

Ettersom jeg har 6 som øvre grense skal jeg neste gang øke vekta på sett nummer to, så neste økt kommer jeg til å kjøre 30kg på første sett, 22.5kg på sett nummer to og 20kg på sett nummer tre.

Deloadprosenten vil bare være en initiell retningslinje ettersom vektene man skal ta på back-off-settene (2. og 3. sett) vil autoreguleres.

Håper dette var forståelig og lykke til. RPT-trening er deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...