Gå til innhold

Balanseøvelser


KreativeGeni

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter litt med balansen. Å stå på en fot etc. går stort sett greit, men noe mer enn det synes jeg er vanskelig.

Grunnen til at jeg vil ha bedre balanse er fordi jeg sliter med knebøy. Jeg har de siste månedene fokusert på å bedre mobiliteten, så jeg kommer med ned i AtG stilling, men med en gang jeg får en vektstang på ryggen så mister jeg balansen. Jeg har "løst problemet" med å trene i smithmaskin, men vil gjerne komme meg ut i frivektsavdelingen så fort som mulig!

Er det noen som har noen tips til øvelser som kan bedre balansen? Gjerne noe jeg kan gjøre på stuegolvet hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Friske mennesker skal normalt ikke ha så dårlig balanse at de ikke klarer å stå med en vektstang på ryggen, du har jo tross alt tyngdelinja plassert midt på en stor og stabil understøttelsesflate. Folk som sliter med å holde balansen i knebøy sliter jo oftest med mobiliteten eller teknikken, f eks såpass stive ankler at de kommer for langt bakpå. Du er sikker på at alt med stangplassering, tyngdepunkt og teknikk er på plass?

Om det er balansen som er problemet så kan du f eks jobbe med å stå på et ben og utfordre deg videre med å legge armene i kors foran brystet, vri på hodet, lukke øynene, kaste en ball i veggen og ta imot osv. Dette vil bedre balansen din, men overføringsverdien er nok så-som-så. Du bør nok også trene det spesifikt for øvelsen knebøy ved å gjøre - nettopp knebøy. Om du ikke er fan av russisk prolapsrullett bør du vente med å legge på særlig med belastning før du har kål på balansen. Knebøy med kun vektstang skal de fleste tåle med selv dårlig teknikk, så det bør gå greit. Får du ryggtrøbbel av det hadde sikkert fått det av noe annet uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å filme meg en dag, går det fint uten vektstang? Har dratt hjem til jul, så det blir en stund til jeg får trent knebøy på studio.

Det kan godt være at både teknikk og mobiliteten mangler litt på å være helt på plass. Har tøyd 4-5 ganger i uken de siste 3 mnd og øvd spesifikt på teknikken i knebøy 2 ganger i uka i en måned. Mye er på plass, men noe mangler fortsatt siden jeg ikke får til øvelsen med en vektstang på ryggen. Jeg kommer ned til horisontalt også begynner jeg å vakle. Uten stanga klarer jeg å holde balansen, men med stang så ramler jeg (bokstavelig talt).

Ingen fan av prolapsrullett, så det er derfor jeg vil ha ting på plass før jeg begynner å kjøre tunge sett ;) Jeg er rimelig fersk på trening og har vært overvektig hele livet, så mye av det andre har fått "gratis" av normal fysisk aktivitet har jeg gått glipp av. Jeg jobber meg derfor opp fra start når det gjelder både bevegelse, balanse, kondisjon og styrke.

Takker for balanseøvelser, skal prøve disse og selvfølgelig fortsette med teknikktrening og tøyning =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...