Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Skrevet

C vitamin er bra for opptak av jern. Det er en vanlig anbefaling å ta jern sammen med et glass appelsinjuice på grunn at dens C-vitamininnhold.

Skrevet
Mener jeg har lest at C-vitamin øker opptaket av jern.

Hører her på blodbanken at de anbefaler folk å ta det med et glass juice.

Om det er noen forskjell på juice og vann i opptak, kanskje?

C vitamin er bra for opptak av jern. Det er en vanlig anbefaling å ta jern sammen med et glass appelsinjuice på grunn at dens C-vitamininnhold.

Jepp, dette er vanlig anbefaling, men effektene av dette kan diskuteres. Det viktigste er at du tar jerntablettene. C-vitamin kan binde opp stoffer som ellers kan redusere opptaket av jern.

Skrevet
De lærde strides i mangt, men sant som du sier, effekten er nok marginal.

Kan det tenkes at syren og andre ting i juicen hjelper til med å holde magen i form når den får alt det jernet tillført?

Det har jeg i såfall aldri hørt om :)

Annonse

Skrevet
Ikke jeg heller, bare litt merkelig at helsevesnet sender ut anbefalinger og slikt uten at det har noen reel effekt som er dokumentert.

Blodbanken, nå sponset av Nora/Tine/etc!

For all del, det er nok en effekt, den er bare ikke så stor som man skulle tro.

Skrevet
Av ren nysgjerrighet: Hva baserer du dette på?

Jeg baserer det på at disse effektene avhenger av at c-vitamin og jern kommer likt ned i tarmen. Det har man ingen garanti for at skjer. At c-vitamin øker jernopptaket er vist i cellekulturer, men ikke hos mennesker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...