Gå til innhold

Betennelse i Flexor digitorum brevis (under foten)


PanserJacobsen

Anbefalte innlegg

Håper noen her inne med større kompetansespenn på føtter kan hjelpe meg med et problem.

Jeg trener kampsport 5 dager i uken (MMA + Thai), smerten ligger forbi helen, mot fotbuen, og fremmes når jeg trener spark. Jeg forstår ikke hva det er som gjør at smerten kommer under foten, når det er leggen som er kontaktflaten? Kan og nevnes at jeg trener styrke med barfotsko (type Vibram Seeya). Fikk litt problem i akilles av disse ved bakkeløp tidligere, men jeg har byttet til tradisjonelle joggesko når jeg trener dette nå.

Skaden bedres når jeg unngår hard belastning på foten (skaden er kun på høyrefoten) men kommer raskt tilbake når jeg trener igjen.

Er dette noe jeg bør få undersøkt av lege, eller er det noe jeg kan gjøre for å motvirke eller behandle dette selv?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for sist Ole-Mats!

Det at jeg kom frem til FDB er ikke basert på annet enn et bilde som viser muskler og sener under foten, hvor jeg kjente etter med fingrene for å lokalisere området som er vondt. Jeg leste meg kort opp om plantar fasciitt, og jeg kjente meg igjen i noe av det. Men samtidig virker det som om i nevnte tilfelle er smerten mer sentralisert rundt selve hel området. Riktig nok sitter mye av smerten min i den innerste delen av Helen (omr. Mot fotbuen) men smerten strekker seg og fremover under foten, når jeg beveger foten kjennes det ut som om det sitter i senen som går mot storetåa, men når jeg graver litt med fingrene kjennes det ut som det sitter enda dypere, derav min ufaglige konklusjon om FBD. Er jeg helt ute her? Hehe!

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved plantar fasciitt vil oftest smerten sitte hovedsakelig fremfor hælen mot innsiden av foten og bre seg frem mot tåballene. Det vil være ganske vanskelig å skille de to fra hverandre siden FDB ligger direkte inntil plantarfascien og også springer ut fra denne. Rett og slett fordi betennelse i denne muskulaturen er mer som en kuriositet å regne enn en vanlig klinisk problemstilling ville jeg satt pengene mine på plantar fasciitt. Om så er tilfelle kan du forsøke deg på å tøye leggmuskulatur og rulle fotsåla med en hard ball, men ofte må man til behandling for å komme i mål her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...