Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg er ei lita jente på 17 som gjerne vil bli større :)

Har nå trent bra styrke i litt under ett år, og har loggført det (y)

Jeg har fått mye mer muskler, og spesielt overkroppen er større. Men beina!! Har sånne pinglebein :/ *ok, så er jeg ikke stor ellers.. 160 cm, 50 kg*

Jeg vil opp i vekt (muskler + fett), bli sterkere, OG raskere! Egentlig er jeg en kondisjonsutøver: ski, løp, sykkel, og har veldig bra utholdenhet. Men har hørt det er vanskelig å bli raskere samtidig som man går opp i vekt? Ikke snakk om så alt for mange kg, 3 kanskje? Kanskje mer når jeg kommer dit, vi får se..:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15736-l%C3%B8pe-raskere-og-%C3%B8ke-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en bok jeg har lest (Best på løping? Ihvertfall en seriøs bok.) stod det at for løpere er det hovedsaklig viktig å få i seg energi i form av karbohydrater og protein. Andelen fett trengte ikke være så mye, men for helsa sin del var det "viktig" med umettet fett osv. Men spiser helt normalt med fett da ;)

Så trener jeg benstyrke (ganske hard) 2 ganger i uka + spinning en gang. Og en-to økter løping, ca (nå på vintertid, skal bytte det ut med ski snart). Kan det være at jeg har for lite hvile for bena, sånn at de ikke bygger seg større? Siden jeg føler at overkroppen har vokst, og den trener jeg 1-2 ganger i uka?

Merk. Jeg har fått en god del større ben altså. Men har aldri hatt spesielt store ben, har veldig A-kropp.

Går ikke turer med hunden jeg...

Vekt er negativt assosiert med ytelse innen kondisjonsidrett. Årsaken er at du skal flytte mer vekt uten at det vil være mulig å øke oksygenopptaket tilsvarende. Hvor mye det påvirker vil avhenge av idrett. Sykling på flatmark så har vekt lite å si. Sykling på en kupert løype desto mer. Løping har det mye å si uansett (man løfter seg selv opp og ned for hvert skritt + vekten av bena etc.).

En tommelfingerregel er at 10 pund (4,54 kg) vektforskjell tilsvarer 2 min forskjellig sluttid på 10 km løping. Tallene er hentet fra Runners World som omtalte en studie, denne orker jeg ikke finne frem.

En tommelfingerregel er at 10 pund (4,54 kg) vektforskjell tilsvarer 2 min forskjellig sluttid på 10 km løping. Tallene er hentet fra Runners World som omtalte en studie, denne orker jeg ikke finne frem.

Takk, det var noe sånt jeg lette etter :)

Mener du det vil være veldig vanskelig å få bedre kondis (10-25 km løping hovedsaklig + ski og sykkel) samtidig som jeg går opp 3-4 kg?

Det med hund var bare for å forklare hvorfor, høres jo litt merkelig ut å gå 3 turer istedenfor en lang isåfall :-p

Jeg vet ikke jeg, kan som sagt ikke så mye om emnet, men tror jeg har lett for å legge på meg muskler i beina (alltid hatt muskuløse bein pga jeg har vært turner bl.a.). - men jeg trener bein 2-4 dager i uken og tror ikke det at jeg trener annenhver dag restituerer noe dårligere. Evt kan du ta proteinshake etter trening - sånn som jeg har forstått det begynner etterhvert musklene å restitueres fortere etterhvert når de vet at de får "mat" med en gang de er tømt.

(Tar høyde for at dette kan være feil, lærte dette av en pt jeg ikke kjenner noe særlig til)

Skjønte det :)

Proteinshake: aldri brukt..*"dyrt"* Større sjanse for en bar eller dobbeldekker da. ;)

Takk, det var noe sånt jeg lette etter :)

Mener du det vil være veldig vanskelig å få bedre kondis (10-25 km løping hovedsaklig + ski og sykkel) samtidig som jeg går opp 3-4 kg?

Bedre kondis er ikke det samme som bedre ytelse. Kondisen vil være bedre (muligens) men du har mer å drasse på. Sett deg inn i absolutt og relativt oksygenopptak så skjønner du hva jeg mener.

Annonse

Proteinshake er kanskje den billigste kilden vi har til kvalitetsprotein. Proteinpulver er billig!

Ja ok da :) Men bor hjemme, og foreldrene mine er ikke så fan av "sånn" type mat/tilskudd. Jaja, bare si HGH, men jeg vil ha fred i huset =)

Så har jeg ikke smakt det, og noen smaker jo høgg ;P *har jeg hørt..*

Ja ok da :) Men bor hjemme, og foreldrene mine er ikke så fan av "sånn" type mat/tilskudd. Jaja, bare si HGH, men jeg vil ha fred i huset =)

Så har jeg ikke smakt det, og noen smaker jo høgg ;P *har jeg hørt..*

Det er jo ikke nødvendig heller, det er bare kostnadseffektivt og lettvint.

Du trenger ikke bekymre deg for kondisjonen din om du går opp et par kilo i muskelmasse. Faktisk vil du kanskje kompensere med økt arbeidseffektivitet fordi musklene dine er mer effektive. Dette er årsaken til at kondisjonsutøvere trener styrke.

Det er jo ikke nødvendig heller, det er bare kostnadseffektivt og lettvint.

Du trenger ikke bekymre deg for kondisjonen din om du går opp et par kilo i muskelmasse. Faktisk vil du kanskje kompensere med økt arbeidseffektivitet fordi musklene dine er mer effektive. Dette er årsaken til at kondisjonsutøvere trener styrke.

Takk :)

• 2 uker senere...

Å gå opp i vekt kan være vanskelig hvis du er småspist og har et høyt treningsvolum.

For å trene opp fart, akselerasjon og gjerne bli litt sterkere er det bra med eksplosiv trening og trening i område <60s

Prowler push, band sprints, bakkesprint, crossfit metcon,og ikke minst knebøy. Gjerne med hopp.

Er du interessert i crossfit sin vei til målet bør du sjekke ut programmeringen til CrossFit Football | Strength & Conditioning for The Power Athlete og Crossfit Endurance

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...