Gå til innhold

Svingende blodsukker - andre ting enn karbohydrater?

Anbefalte innlegg

Jeg har over tid sjekket blodsukkeret mitt. Forholdsvis stabilt, men iblant tar det en liten "dupp" tilsynelatende uten grunn og uten at jeg merker noe fysisk, og en liten halvtime senere er det steget igjen. Noen som vet hva som forsårsaker dette når jeg ikke spiser? Og kan dette være noe som gjør at man iblant blir raskere sliten under ei hard økt enn vanlig?

Fortsetter under...

Hva vil en liten dupp si? Hvor ofte skjer det? I hvilke situasjoner skjer det? Dette trenger ikke være av betydning. Med mindre du kjører veldig intense økter med mangel på glykogen er det sjeldent blodsukkeret faller nevneverdig.

^Det

Blodsukker reguleres kontinuerlig. Det faller og stiger litt når du faster, reguleres om det kommer under et visst nivå når det registreres gjennom økt utskillelse fra lever, mer glukoneogenese som følge av økninger av glucagon og/eller økt utskillelse av katekolaminer.

Innenfor normale nivåer og er du sund å frisk vil du ikke merke noe nevneverdig om du måler 3 eller 6 som regel. Hvorfor måler du?

Takk for svar. Jeg måler fordi jeg ville finne ut hva "et jevnt blodsukker" betyr. Det betyr altså ikke 4.8 konstant over 12 timer, men en variasjon mellom 4.5 til 5.8. Jeg hadde ikke hørt om katekolaminer før, men etter å ha googlet det vet jeg nå altså mer. Takk for det også :) Idag ble jeg en klokere mann :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...