Gå til innhold

Smerter i hofte og sete


jompa234

Anbefalte innlegg

Heihå! :)

I perioder får jeg smerter i hoftene/dypt i setet. Enten bare på en side eller begge. Har vært plaget med dette i noen måneder nå og problemet oppstod etter en periode med mye økning i knebøy. (ikke akutt på trening) Har lest litt rundt på forumet her og på nettet for å få en ide om hva det kan være.

Av og til når jeg lener meg fremover som for eksempel for å knyte skoa, så skyter det inn i bekkenet/korsryggen, akkurat som at isjasnerven kommer i klem. Kanskje på grunn av stram piriformis?

Andre ganger, f.eks etter mye gange på hardt underlag eller etter hard trening, så kribler det i hofta og nedover låret. Om jeg trykker litt rundt på setet og hofta så kjenner jeg at det er noe som er sårt dypt i setet.

Tøying hjelper veldig på smertene, og problemet forsvinner ofte etter noen dager med tøying, men kommer tilbake dersom jeg glemmer å tøye.

Teorien min er ivertfall, etter å ha lest litt rundt, at det er for stramme muskler på fremsiden av låret og i setet som forårsaker at isjasnerven kommer i klem. Kanskje jeg har litt inaktive glutes og at det er med på å irritere psoas eller piriformis eller noe?

Er det noen som har vært borti lignende eller har noen råd til hva som kan være årsaken til problemet? Og hvordan jeg kan fikse det? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, ja tøying hjelper, men problemet vender tilbake med en gang jeg ikke tøyer på en uke eller to. Stivner til igjen like raskt. Jeg kommer til å kjøre mye dynamisk oppvarming og relativt skånsom knebøy fremover, sammen med mye tøying, for å se om jeg klarer å bli kvitt det. Så får vi se hvordan det går :) Får stikke til fysioterapaut eller naprapat om det ikke blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo alltid en årsak til at disse problemene dukker opp. En stram piriformis kan ofte henge sammen med svake gluteus medius, da tar piriformis over litt av jobben til medius. Det er en oppgave piriformis ikke takler, og da blir den stram og vond. Jobb med tøying og egenmassasje av piriformis og øk fokus på gluteus medius og se om du klarer å bli kvitt det på den måten. Om det fortsatt kommer tilbake ville jeg tatt kontakt med en behandler som kan undersøke deg skikkelig så vi kan se hvor årsaken ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...