Gå til innhold

Hva tenker dere om dette folkens


mira

Anbefalte innlegg

I vår gikk jeg til en meget erfaren mann (tidligere MMA utøver, ernæringsfysiolog osv osv osv, ikke norsk).

Han målte fettprosent, div andre mål og ga meg DENNE konklusjonen:

Spis minst mulig fett

Du forbrenner mest fett ved en puls på 122-128

Følg denne "dietten" og treningsplanen, så skal jeg love deg at du får en totalforandring innen 8 uker.

Ett måltid bestod alltid av omtrent nøyaktig 300 kcal, hvor alle måltidene hadde omtrent nøyaktig lik fordelig av karbohydrater, protein og fett. Fett var MINIMALT, proteinmengde var typisk 70 gram kveite, og karbohydrater litt mer (DRØSSEVIS av grønnsaker og noe fullkornspasta/naturris osv).

Når det kom til treningen anbefalte han å gå i raskt tempo i minst en time, og styrketreningen bestod av 9 ulike øvelser som jeg skulle ta 12-15 repetisjoner av, for så å gjennomføre denne "sirkelen" 4 ganger.

Har egentlig ikke tenkt igjennom dette før NÅ (skylder på sommerferie og en sinnsyk kjip overgang fra tidenes sommerferie til kjip høst).

Så jeg lurer egentlig på... Hva syns dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye som kan fungere bare du lager et kaloriunderskudd. Spørsmålet er om dette er en diett som passer for deg og noe du klarer å holde deg til inntil du har oppnådd ønsket målsetning. Angående styrketreningen burde en nok lagt det opp litt anderledes og ihvertfall ikke kun trene 12-15 repetisjoner gjennom hele dietten. Det er lettere å opprettholde både styrke og muskelmasse når man også passer på å løfte skikkelig tungt under diett. Men dette kommer jo også litt ann på hvor mye styrke du har trent fra før, er du helt nybegynner vil det meste av styrketrening uansett gi resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig det var et ganske dårlig opplegg.

Det er greit at man prosentvis forbrenner mest fett på en slik intensitet, men den totale fettforbrenningen er mye høyere ved høyere intensiteter. I det store og det hele mener jeg det er veldig teit å tenke på hvilket energisubstrat man bruker under trening, da dette uansett ikke har noe å si i forhold til den totale fettforbrenningen den dagen. Forbrenner du mer karbohydrat under trening forbrenner du mer fett etterpå, og omvendt...

Trening med høy intensitet vil føre til større forbedringer av oksygenopptaket, som er den viktigste faktoren for fettforbrenningen. Dessuten vil denne treningen i større grad undertrykke sulten, mens langvarig trening på lav intensitet i større grad vil gjøre deg mer sulten.

Å spise massevis av små måltider på 300kcal ville for min del ført til at jeg gikk rundt konstant småsulten, hvertfall om fettinntaket var minimalt. Protein er det næringsstoffet som gir best akutt metthet, mens fett er det næringsstoffet som gir mest langvarig metthet, pga langsommere opptak fra tarmen.

Om du trives med denne måten å spise på så er det forsåvidt en grei løsning, men om du er som meg så vil det være nødvendig å spise større måltider, og heller la det gå litt lenger tid mellom hvert. I alle tilfeller ville jeg økt inntaket av fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke lang tid å bli lei av rugbrød med 1,5%fett kalkunpålegg for å si det sånn.. Men for en som er uerfaren som meg og får servert en oppskrift hvor han garanterer stor forandring er det fristende å hoppe på. Men tar imot alle innvendinger med stor takk! Hjelper å få litt perspektiv på ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia er jo å finne et kosthold (ikke en diett, tenk langvarig) som fungerer for deg. Klart det tar tid, men å spise måltider på 300kcal er jo litt vel kjedelig og ensformig. Listen to your body, og du vil komme langt. Andre viktige momenter er å ha et høyt proteininntak (2-2,5g/kroppsvekt), der karbs og fett blir regulert ut i fra din målsetning. Liker du å spise frokost er det en fordel å spise mindre karbs tidlig på dagen, og mest karbs etter trening. Sier det igjen, men et kosthold skal alltid skreddersys etter deg selv, din vekt, din trening, din kropp og dine mål. Det er først når en person har klart å balansere kost og trening at resultatene vil komme, også gjelder det hele tiden å skynde seg sakte mens en prøver å optimalisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...