Gå til innhold

Skulderpress=sinna nakke! forslag til alternativ øvelse?


kaisa86

Anbefalte innlegg

Heisann!

I styrketreningsprogrammet står skulderpress på planen, jeg har nå gjort det 1 mnd, og jeg mistenker at denne øvelsen er en liten djevel for nakken min.

Er det noe alternative øvelser som jeg kunne ha gjort i stedet for skulderpress, men som ikke belaster nakken?

Jeg har ikke smerter mens jeg trener, men derimot etterpå er det bråk.

Jeg sliter med wiplash x2 og har fått beskjed om at jeg ikke kommer til å bli kvitt smerteproblematikken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du stanga bak nakken på skulderpress (nakkepress). Dette legger ekstra stress på nakken og ligamenter i skuldrene.

Men press over hodet er ikke noe alle kan gjøre, så om du får problemer også med frontpress så bør du heller vurdere andre øvelser. Unngå også upright rows.

Enarms clean & press er bedre siden du får en friere bevegelse når du kun jobber med en arm om gang.

Arnoldpress er også en skulderpressvariant som er snillere for både skuldre og nakke.

Sidehevsvarianter er lurt å trene om du ikke får trent press over hodehøyde siden alternative øvelsene ikke innvolverer hele skuldra like bra. Kan anbefale liggende sidehev og skapular sidehev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil først og fremst seg tusen takk for svarene jeg har fått:)

Jeg bruker manualler når jeg tar skulderpress, jeg skal bruke et par økter for å se hvordan det ligger ann med teknikk allerede neste uke. Men jeg merker at teknikken på slutten av hvert sett er veldig dårlig.... jeg skal også rådføre meg med min fysioterapaut om dette, blant annet om alternativ øvelser på skuldrene.

På røntgen undersøkelsene som har blitt tatt av nakke har det ikke blitt gjort noe funn, men når det gjelder øvre rygg/ evt hele ryggen situasjonen anerledes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk etter whiplashskader er at den dype stabiliserende muskulatuen blir svært dårlig, og den globale ytre muskulaturen blir overaktiv. Ved f eks pressøvelser over hodet vil man da ofte få en alt for kraftig aktivering av øvre trapezius og medfølgende nakke/skuldersmerter i etterkant. Min erfaring er at whiplashpasienter ofte må jobbe svært intensivt med øvelser for nakkestabilitet før de kan trene skikkelig styrke uten noe særlig problemer.

Å gi deg rette øvelser her er litt vanskelig uten å ha sett deg, da rett belastning er alfa omega for å få treningseffekt uten at det blir fullstendig kaos etterpå. Snakk med fysioen din som kjenner nakken din om dette, så får du heller få alternative skulderøvelser om det er mulig mens du jobber med stabiliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...