Gå til innhold

Unngå skader


andreasss

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere styrkeløftere for å holde dere unna skader? Trener dere til teknisk failure? I markløft har jeg vært nødt til å trene med vekter ganske langt unna max for å klare å holde god teknikk på alle settene (trener høy mengde).

Jeg klarer 220 kg i markløft. Dette var ikke med den beste teknikken. Bør jeg stille programmet mitt inn etter det jeg klarer max med god teknikk (f.eks. 190-200 kg) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Definitivt enig med frøkna over her ;) I 90% av tilfellene kommer skader av at man har litt for god selvtillit og lesser på med mer vekter enn man kan bære. Naturligvis er det kjedelig å arbeide lavere enn hva du føler du kan få til, men det er så enkelt som å tenke at ved lavere vekter nå kan du ta høyere vekter senere. Teknikk = fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader kommer ofte av dårlig teknikk, men ironisk nok som regel ikke på de tyngste løftene for folk flest. Tunge løft fordrer OK teknikk for i det hele tatt å gå - skaderisikoen på lette løft der en slipper opp teknikk kan være vel så stor.

Likevel - å trene forbi teknisk svikt med tanke på belastning og repetisjoner i baseløft..Not even once.

Veldig enig med asle her.

Ellers synes jeg Dave Tate har mange gode poenger her også:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...