Gå til innhold

Gelé i beina når jeg løfter/skal til å løfte tungt


Martin T

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrke litt på og av i oppimot 10 år nå. Så lenge jeg kan huske har jeg opplevd en rar ting når jeg skal til å ta en øvelse jeg ikke liker eller skal løfte litt tyngre enn jeg er komfortabel med. I det jeg gjør meg klar til å ta løftet merker jeg liksom at jeg føler meg helt gelé i beina. Særlig i markløft og knebøy føler jeg at dette rett og slett hindrer meg i å løfte så tungt som jeg vil. Klarer liksom å fullføre noen reps, men sitter alltid med følelsen av at jeg har mer inne.

Dette opplever jeg typisk i baseøvelsene, og særlig tung benkpress (som egentlig er en øvelse jeg liker), markløft og knebøy.

Noen andre som har opplevd lignende eller har noen råd angående dette? Skyldes det rett og slett noe så dumt som nervøsitet e.l? Kanskje for dårlig oppvarming (her synder jeg MYE)?

Jeg kan legge til at det å løfte tung benkpress alene er noe jeg har litt nervøse følelser knyttet til etter at jeg i mine yngre dager en gang opplevde å ikke klare å få stangen opp igjen og måtte få hjelp av en av de større karene på gymmet som så at jeg slet. Veldig flaut. Knebøy og markløft er øvelser jeg alltid har vært redd for å ha feil teknikk i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med veldig stor sannsynlighet er det rett og slett psykisk :) Du stresser deg selv opp, tror du ikke vil få det til og da blir det automatisk tyngre fordi du forventer at det ikke skal gå. Det eneste du må gjøre er å arbeide med psyken. Det er jo ikke noe farlig om det ikke går, ikke egentlig. Du har sikkerhetsrack og/eller spottere, og går det ikke så går det ikke. Ingen skade skjedd. Å arbeide aktivt for å få et mer avslappet forhold til det vil gi både psykiske og fysiske resultater. Kjenner veldig mange som unngår øvelser konsekvent fordi de er redd for å ikke få det til. Det er ikke slik man blir sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...