Gå til innhold

Problemer med rykkbøy og oppspenn i benkpress


Mehe

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde meg på rykkbøy her om dagen fordi jeg såvidt har begynt med olympiske løft, og oppdaget at jeg rett og slett ikke får det til. Problemet er ikke først og fremst balansen, men at det "låser seg" i øvre del av rygg når jeg begynner å bøye i knærne. Skuldermobiliteten er så som så, men etter å ha lest litt rundt har jeg skjønt at dette også kan skyldes dårlig mobilitet/aktivering av øvre del av rygg (thoracic spine)? Har prøvd med massasjerulle på problemområdet, og det er en god del knuter/triggerpunkter der.

Har også problemer med å spenne med opp skikkelig i benkpress, klarer ikke å oppnå en skikkelig kurve slik som jeg ser at mange styrkeløftere har. Føler det er det samme området som begrenser meg her.

Er det noen som har gode tips til hva jeg bør gjøre? Kan det evt være andre faktorer som spiller inn her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thorakal ekstensjon kan være et problem, ja. Hvor oppstår problemet? Kommer du deg f.eks. ned til parallell? Det skal sies at dersom du aldri har kjørt rykkbøy før vil du ha litt problemer i starten. OG, det krever en del mobilitet for å kunne gjøre det riktig.

Tviler på at det er andre faktorer: Du er a) For stiv og muligens B) Trenger litt teknikkterping og bare øvelse.

Hvordan er hoftemobilitet? Kommer du ned i dyp bøy uten problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorakal ekstensjon kan være et problem, ja. Hvor oppstår problemet? Kommer du deg f.eks. ned til parallell? Det skal sies at dersom du aldri har kjørt rykkbøy før vil du ha litt problemer i starten. OG, det krever en del mobilitet for å kunne gjøre det riktig.

Tviler på at det er andre faktorer: Du er a) For stiv og muligens B) Trenger litt teknikkterping og bare øvelse.

Hvordan er hoftemobilitet? Kommer du ned i dyp bøy uten problemer?

Kommer meg ikke til parallell med stang, klarer det med strikk, men da ender jeg opp med armene nesten horisontalt ut. Med litt godvilje kommer jeg meg ca halvveis til parallell før stanga kommer for langt foran hodet (med grepsbredde som i rykk).

Hoftemobiliteten er fin, kommer dypt i vanlig bøy.

Tar gjerne imot teknikktips, skal ikke se bort i fra at det er et eller annet jeg gjør "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort høres ut som manglene utadrotasjon i skulderleddet + mangel på thorakal ekstensjon. Hvis du står helt vanlig rett opp og ned som du pleier, så strekker ut tomlene. Peker de innover eller rett frem? Hvis du ligger på bakken med ryggen mot gulvet (unngå svai), så reiser du begge hendene over bakken. Treffer du gulvet uten å måtte svaie?

Tar du bøy med stanga høyt eller lavt på ryggen? Hvis du klarer å komme i denne posisjonen:

olympicSquat.jpg

Er det nok garantert skuldrene dine. Legg merke til at denne posisjonen også krever litt mobilitet i ryggen.

Av teknikk er det ikke så mye å huske på egentlig. Begynn med bare stanga. Gå sakte og kontrollert ned og opp. Hold spennet i magen hele veien og pass på at skuldrene dine ikke henger innover (albuehulen opp mot taket). Ellers er det som vanlig bøy, skru føttene ned i bakken og press knærne utover hele veien. Helst ikke for mye ankelvinkling (hvordan er ankelmobiliteten din?). Sett deg mellom hælene med så rett rygg som mulig. Hvis du gjør noe feil merker du det fort, da du mister stanga fremfor deg eller bak deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort høres ut som manglene utadrotasjon i skulderleddet + mangel på thorakal ekstensjon. Hvis du står helt vanlig rett opp og ned som du pleier, så strekker ut tomlene. Peker de innover eller rett frem?

Tomlene peker en del innover.

Hvis du ligger på bakken med ryggen mot gulvet (unngå svai), så reiser du begge hendene over bakken. Treffer du gulvet uten å måtte svaie?

Mener du slik som dette?:

Klarer det fint, muligens en ørliten svai.

Tar du bøy med stanga høyt eller lavt på ryggen? Hvis du klarer å komme i denne posisjonen:

Er det nok garantert skuldrene dine. Legg merke til at denne posisjonen også krever litt mobilitet i ryggen.

Varierer stangplasseringen en del, bruker vanligvis lav plassering på de tyngste løftene. Kommer lett i den posisjonen med høy stang, litt verre med lavere plassering, men ikke langt unna.

Ankelmobiliteten min er grei, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn som på videoen. Bare uten at brystkassen flytter på seg og at man svaier.

Med lavere plassering skal du ikke så langt ned. Det blir litt for mye bank på korsryggen. Hvis du klarer det fint med høy stang er det bare bra. Høres da ut som om ankelmobiliteten din også er grei. Bruker du vektløftersko? Det gjør hele greia litt lettere.

Uansett, ta en titt på denne:

Episode 153: Olympic Lifiting Mobility | Mobility WOD

I tillegg kan du tøye brystmuskulaturen:

Doorway Chest Stretch

Hvis du har tillegg til en ribbevegg kan du også stille deg med ryggen til ta tak i en av stengene med begge armene, så høyt og bredt/smalt som nødvendig, slik at håndflatene dine peker nedover, så lene deg fremover til det strekker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, sånn som på videoen. Bare uten at brystkassen flytter på seg og at man svaier.

Med lavere plassering skal du ikke så langt ned. Det blir litt for mye bank på korsryggen. Hvis du klarer det fint med høy stang er det bare bra. Høres da ut som om ankelmobiliteten din også er grei. Bruker du vektløftersko? Det gjør hele greia litt lettere.

Har løftet i sokkelesten hittil, men har akkurat fått et par do-wins i posten. Har kun tørrtrent med dem foreløpig, men kjenner de hjelper en del på stabiliteten.

Uansett, ta en titt på denne:

Episode 153: Olympic Lifiting Mobility | Mobility WOD

I tillegg kan du tøye brystmuskulaturen:

Doorway Chest Stretch

Hvis du har tillegg til en ribbevegg kan du også stille deg med ryggen til ta tak i en av stengene med begge armene, så høyt og bredt/smalt som nødvendig, slik at håndflatene dine peker nedover, så lene deg fremover til det strekker godt.

Takk for tips, skal testes ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Oppdatering: Har begynt på TAKs løfteskole, og rykkbøy var første øvelse. Fikk prøvd med 10 og 15 kg-stang, og da fikk jeg det til! Problemet er at jeg pga dårlig mobilitet må holde såpass bredt at jeg mister all kontroll over stanga når det blir tyngre. Greit nok!

Etter et par sett med 15 kg skjedde det noe merkelig: høyrearma mi ble totalt nummen! Det prikket noe voldsomt i skulder og overarm, akkurat som når man har sovet på armen. Fikk hjelp av en fysioterapeut som var der, han gjorde en del tester. Husker ikke alt han sa, men han nevnte i hvertfall at jeg var veldig stiv i skulder og mellom skulderbladene, og at det sannsynligvis var nerver i klem. Fikk beskjed om å rulle masse med ball på arm, skuldre og rygg.

Den prikkende følelsen vedvarte utover kvelden, men fikk mesteparten av følelsen tilbake. I dag er arma kjempeøm, det føles litt som når man tar på et blåmerke. Kan denne ømme følelsen rett og slett bare være et resultat av den intensive rullinga?

Noen som har opplevd noe lignende eller har innspill? Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se at du har tatt turen til TAK. Ser deg kanskje neste onsdag, hvis jeg ikke er ferdig med å trene innen den tid. :)

Du kan jo muligens høre med mr. fysio om du kan få en time hos han. Har gått til han flere ganger og jeg er ekstremt fornøyd. Han kan muligens gi deg en form for behandling, samt råd og tips for hvordan du skal gjøre det bedre. En nerve i klem er noe jeg ville gått til noen som har litt peiling med (forutsatt at det er dette, som ikke virker helt umulig med min begrensede kunnskap). Han kan jo også gi deg oppfølging ettersom du allerede følger løfteskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...