Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

I hele høst har jeg trent 2-3 ganger i uken (løping og styrke). De siste 3 ukene har jeg også kutta ut med godteri, brus og sånt, og prøver å unngå kalorier mest mulig. Trener fortsatt 2-3 ganger i uken (Blitt litt mindre den siste uka pga eksamen).

Eks på daglig inntak:

Frokost/lunsj: Egg + bacon

Mellommåltid: Frukt eller grønnsaker

Middag: Fiskesuppe laget fra bunnen av (1 eller 2 posjoner)

Kvelds: Grønnsaker som snacks

Likevel vil ikke vekten flytte på seg i det hele tatt, den har stått bom stille i hele høst. Veier ikke mye, men er ikke så veldig høy (1.60), så føler man kan se på meg at jeg har lagt på meg et par ekstra kilo det siste året. Helt frem til februar har jeg alltid ligget rundt 48-49 kilo, men nå har jeg gått opp helt til 53,5.. Sier ikke det er mye i det hele tatt, men føler meg ikke særlig komfortabel med kroppen min, og vil jo gjerne føle meg komfortabel. 4 kilo er plutselig ganske mye. I tillegg føler jeg ikke at kroppen min blir strammet noe opp etter styrketreningen.. Gjør jeg det for lett da? Er jo som oftest helt støl og knekt etter en treningsøkt, gir jo det jeg har.

Er ganske frustrerende, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Vil jo helst ha fremgang... Er det noen som har tips? Er det noe jeg gjør galt? Bør jeg trene oftere? Spiser jeg for mye eller for lite?

Fortsetter under...

Som nybegynner vil du forbrenne fett samtidig som du bygger muskler(som er tyngre). Dette kan være en av grunnene til at vekten ikke flytter på seg. Bortsett fra det vil det være lurt å innta mye protein(2g per kg kroppsvekt er fint om du trener styrke 2-3 ganger i uken). Protein gir metthetsfølelse og brukes til å bygge/bevare muskelmasse. Så lenge du ligger i kaloriunderskudd(helst ikke alt for mye, men litt hver dag) vil du forbrenne fett over tid. Personlig synes jeg det er bedre å øke energiforbruk enn å redusere matmengde så fremt du spiser sunn og god mat.

Baderomsvekten gir i utgangspunktet svær lite informasjon om effekten av trening og hvordan du ser ut, målebånd og foto gir en mye bedre indikasjon.

Edit - noen lenker som kan være nyttige:

Derfor skal du kaste den forbanna baderomsvekta i søpla - Fitnessbloggen

7 viktige punkter for en velykket vektreduksjon - Fitnessbloggen

Vektnedgang på den sunne og riktige måten - Fitnessbloggen

Eks på daglig inntak:

Frokost/lunsj: Egg + bacon

Mellommåltid: Frukt eller grønnsaker

Middag: Fiskesuppe laget fra bunnen av (1 eller 2 posjoner)

Kvelds: Grønnsaker som snacks

Dette hørtes ut som fryktelig lite mat. Kun to måltider som inneholder litt kalorier, resten bare grønnsaker og frukt. Håper i det minste det var masse god fløte og mye fisk i den fiskesuppa om dette er alt du spiser den dagen.

Ut i fra det du skriver så ser jeg ingen grunn til at du skal ha behov for vektreduksjon. Du kan med fordel trene og spise godt og få bedre resultater enn om du skal sulte deg tynnere en du allerede er.

Kostholdet du har satt opp er ikke nok til en 4-åring en gang :confused:

Du sier du savner fremgang, men det er egentlig ikkeno rart når du spiser så lite.

Annonse

Personlig så trener jeg tung styrketrening 5-6 ggr i uken. Jeg løper ALDRI. Jeg er 168cm over bakken og spiser ca 2000 - 2200 kcal om dagen. Dette resulterer i gradvis vektoppgang for muskelbygging.

Du som er 160cm høy og med moderat aktivitetsnivå kan trygt legge deg på rundt 1800 - 2000kcal på treningsdager, og kanskje 1600 - 1800kcal på treningsfrie dager, og ikke legge på deg kg-vis med fett.

Noen opplever at at de legger på seg når de starter med styrketrening. Spesielt damer synes det er kjipt at klærne blir strammere og jeg tror det gjør at mange slutter etter en stund. Denne volumøkningen er som regel forbigående og skyldes verken muskler eller fett! Tung styrketrening fører til væskeansamling i de hardt arbeidende musklene (glykogen lagres og det binder vann). Vektoppgangen og volumøkningen dette gir er forbigående.

Lurte på det samme når jeg begynte med styrketrening og dette var svaret jeg fikk av min venninne som er PT :)

• 5 uker senere...
Noen opplever at at de legger på seg når de starter med styrketrening. Spesielt damer synes det er kjipt at klærne blir strammere og jeg tror det gjør at mange slutter etter en stund. Denne volumøkningen er som regel forbigående og skyldes verken muskler eller fett! Tung styrketrening fører til væskeansamling i de hardt arbeidende musklene (glykogen lagres og det binder vann). Vektoppgangen og volumøkningen dette gir er forbigående.

Lurte på det samme når jeg begynte med styrketrening og dette var svaret jeg fikk av min venninne som er PT :)

Men væskeansamlingen, slipper den aldri vannet, slik at man går ned den vannvekten? Med forbigående mener du at etter et pr uker ser man at buksa plutselig blir slakkere, fordi vannet forsvinner?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...