Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er så mykje informasjon i artikkelen at du må nesten vere litt meir konkret. Å gjengi heile artikkelen, litt betre forklart, blir tungt. Har du lese autoreguleringsartikkelen?

Eg kjører og har kjørt 5x5-programmet til Børge, så eg bør vel kunne svare på det meste, gitt at eg forsto det riktig sjølv.

Du har lest denne? treningsprogram 5x5 med autoregulering - MyRevolution

Og bladd gjennom forumtråden? 5 x 5 program, forklaringer

Hvis allerede har gjort det så kan du prøve komme med noen spørsmål her på hva du lurer på helt konkret. Jeg skjønner forsåvidt at du blir forvirra for jeg syns opplegget er skrevet ganske unødvendig komplisert.

Jeg skjønner forsåvidt at du blir forvirra for jeg syns opplegget er skrevet ganske unødvendig komplisert.

Eg meiner å ha fått forklart at det var fleire tidlegare artiklar som var blitt smelta litt saman. Ein "vanleg" 5x5-artikkel med autoregulering, som førte til litt motstridande informasjon som er vanskeleg å få tak i.

Hvor mye begynner du med første gang? hvor mye øker man mellom sets? Sånne ting :)

Om du aldri har trent før så byrjar du på halvparten av det du trur du vil klare på toppsettet og aukar som anvist.

Det er ikkje krise om du må bruke ei trening og to på å finne riktig vekt. I starten kan du kanskje auke med 5 kg når det passar, men etter kvart kan det vere nok med 2,5 kg. Av og til kjenner du kanskje at formen er så god at du kan legge på 5 kg.

Bruk det som er anvist. Eksempel:

20 – 30 – 40 – 45 – 50

Eller

30 – 40 – 45 – 52,5 – 55

Begynn på rundt 50% og legg på mindre når du nærmar deg toppsettet.

Det finnes ikkje faste reglar, som det står i artikkelen. Prøv deg fram og sjå kva du likar best, eller varier litt.

Frå artikkelen:

Trening 1: 20 – 30 – 40 – 45 – 50

Trening 2: 30 – 40 – 45 – 50 – 52,5

Trening 3: 30 – 40 – 45 – 52,5 – 55

Trening 4: 30 – 40 – 45 – 52,5 … og du klarte såvidt 4 reps på siste sett. Da stopper du her, og kommer heller tilbake sterkere neste gang

Målet er 5 sett med 5 repetisjonar. Klarar du alle 25 så kan du legge på vekt neste trening. Klarar du kun 3-4 sett kan du kjøre same vekt igjen inntil du kjem opp mot 5x5.

Pass og på forskjellen på volumdagar og toppsettdagar. Akkurat kan vere litt tungt å forstå ut frå artikkelen.

Annonse

Hvis man syns børges autoregulerte 5x5 variant er for komplisert, så er SL 5x5 varianten veldig enkel å forholde seg til.

Workout A

Squat 5×5

Bench Press 5×5

Barbell Rows 5×5

Workout B

Squat 5×5

Overhead Press 5×5

Deadlift 1×5

Trenes tre dager i uka, ABA første uka, BAB andre uka og gjenta. Ha 2-3 oppvarmingssett på hver øvelse før arbeidsett. Like vekter på alle arbeidssett. Start på veldig lave vekter og legg på 2,5kg for hver økt.

Og det var vel omentrent det du trenger å vite ;)

Starting strength er ikke noe dårlig alternativ det heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...