Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva slags gode alternativer man har til benkpress?

Jeg har en vond skulder som jeg prøver å få litt årnings på med et godt utvalg av øvelser (bakside skulder osv) - for når jeg gjør benkpress får jeg til slutt vondt i skuldra, som om den plutselig bare "svikter". Da blir jeg naturligvis redd for å legge på noe vekter, vil jo ikke ende opp med å bli helt skvisa - i tillegg så er det jo vondt.. :) Blir det samme om jeg tar manualer istedetfor stang.

Jeg tar skulderpress, og får ikke nevneverdig vondt i skulder av dette - kan jeg evt. kombinere det med cable flyes, og at dette "tilsammen" blir et ok alternativ til benkpress? Hvor høyt og lavt skal jeg evt. ta cable flyes?

Evt. andre ting? Dips? (Går greiere med skulder her.) Har tatt brystpress i maskin, men der også klager skulderen.. Snodige greier, det er som om jeg har muskelkrafta til å løfte og presse, men at det er noe i skulderen som bare "faller sammen".

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14857-alternativ-til-benkpress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg kjører ikke flatbenk i det hele tatt, kjører crossover i kabel, flies i kabel + flies i maskin, skråbenk med handtler, flatbenk streiker skulderen, trener mye bakside skulder, straight arm pulldown, omvendte flies, + rotatorcuff/utoverrotasjon, bare passe på å tøye brystet, jeg har problemet med foroverroterte skuldre pga litt svak bakside + stram pectroalis minor, itilleg til egen tøying, er jeg også hos fysio og får dratt ut faenskapet litt innimellom, pass på holdningen, også i brystøvelser, så du ikker runder/krummer ryggen når det bir for tungt, da er det bedre med lettere vekter - kvalitet fremfor kvantitet på vekter/løft =)

Benkpress er unektelig en god øvelse i den forstand, ettersom en riktig utført repetisjon vil ta i bruk så og si hele kroppen. Når det er sagt så vil det naturligvis ikke ha noe for seg å kjøre den hvis du har smerter under utførelse. Hva har du gjort for å eliminere disse?

Av erstatningsøvelser er det ingenting som jobber like bra med hele kroppen, samtidig som det er fokus på bryst og triceps. Du har pushups og dips, som på mange måter kanskje er det nærmeste selv om beina og ryggen ikke blir brukt i like stor grad. For mer isolerende øvelser synes jeg Elizabeth Berg gjorde en grei oppsummering, men igjen er dette ting som går på èn og èn muskelgruppe av gangen.

Ville gjort mitt beste for å lært korrekt teknikk samt forsøkt å finne ut av hvorfor du får vondt. Egenmassasje, dynamisk oppvarming, strikkøvelser og LYTP er gode stikkord her, i tillegg til å oppsøke en profesjonell, naturligvis :)

Annonse

Benkpress er unektelig en god øvelse i den forstand, ettersom en riktig utført repetisjon vil ta i bruk så og si hele kroppen. Når det er sagt så vil det naturligvis ikke ha noe for seg å kjøre den hvis du har smerter under utførelse. Hva har du gjort for å eliminere disse?

Av erstatningsøvelser er det ingenting som jobber like bra med hele kroppen, samtidig som det er fokus på bryst og triceps. Du har pushups og dips, som på mange måter kanskje er det nærmeste selv om beina og ryggen ikke blir brukt i like stor grad. For mer isolerende øvelser synes jeg Elizabeth Berg gjorde en grei oppsummering, men igjen er dette ting som går på èn og èn muskelgruppe av gangen.

Ville gjort mitt beste for å lært korrekt teknikk samt forsøkt å finne ut av hvorfor du får vondt. Egenmassasje, dynamisk oppvarming, strikkøvelser og LYTP er gode stikkord her, i tillegg til å oppsøke en profesjonell, naturligvis :)

benkpress er absolutt en god øvelse, dog har jeg i samarbeid med min coach valgt å vente litt med denne til baksiden klarer å støtte opp, - har en skulder som lever litt sitt eget liv, liker godt benkpress, har også kjørt noe i smith av og til (selv om det ikke er helt det samme) bare for å kunne stoppe stanga med en gang hvis skuldern sklir ut, jeg sliter ikke nå mye med smerter etter jeg begynte med stretching og stabiliseringsøvelser, dog har den skuldern en tendens til å skli litt ut, da jeg har røket noen ligamenter etter noen turer av hesten hvor jeg har nektet å slippe tøylene, må av og til til kiropraktor/naprapat for å "dytte den på plass".

Skjønner at du har et klønete utgangspunkt ja, men veldig bra at du prøver å jobbe deg tilbake til å kunne ta benk :) Som sagt, hva styrkeutvikling angår er det ingen øvelser som gjør det samme for overkroppen, like godt.

Vet ikke hva du gjør av øvelser o.l. for oppvarming og stretching, men vil anbefale deg å se på LYTP, massasjerulle, strikkøvelser og dynamisk oppvarming for overkropp :)

Post opp en video av teknikken din, da blir det mye lettere og se hva du gjør feil. Litt kjedelig og gi seg med en av de aller beste baseøvelsene for styrke også ;) Skrevet dette før også - men:

Benkpress:

1) Kortest mulig avstand mellom rumpe og øvre rygg - press skuldrene ned og bak i benken.

2) Rumpe og øvre-rygg skal være nedi benken hele tiden.

3) Albuene burde komme i ca 45 grader, IKKE rett ut til siden.

4) Treff på det høyeste punktet, som er øvre del av mage/nedre del av bryst.

5) Press imot med beina for bedre spenn, og bedre kraft.

6) Ikke la stanga sprette i kassa, kjør et lite stopp - så eksplosivt opp igjen.

7) Fest blikket rett opp, og se der hele tiden.

8 ) På tunge løft, få noen til og ta et avløft - slikk at du holder spennet, og sparer kreftene.

9) Ikke tenk at du skal presse stangen oppover - men tenk at du skal presse deg selv ned i benken.

10) Pust inn godt før du løfter stangen ned, hold pusten og pust ut igjen PÅ vei OPP igjen, da når det blir tungt.

Viktig at du holder spennet.

TING DU IKKE VIL GJØRE:

1) Presse albuene rett ut til siden

2) Komme for dypt - som skjer ved dårlig spenn

3) ikke dra opp skuldrene opp i toppen av løftet, hold de ned og bak i benken til du er helt ferdig.

4) Sprette stangen i kassa, og løfte ræva fra benken

Oppvarming - viktig viktig.

http://www.kiropraktikk.no/ViewFile.aspx?itemID=1058

Dips er ihvertfall noe du burde styre unna om du sliter med skuldrene. Da er pushups et bedre alternativ en så lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...