Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en som liker mye variasjon, for å beholde motivasjon og treningslysten oppe - så jeg tenkte å hive meg over litt kettlebells.

Men, hvilke dager skal jeg trene det på? Jeg trene styrke 3 dager i uka (helkropp), og prøver å få inn 2-3 kardiodager imellom der.

Kommer kanskje an på hvor mye kettlebells jeg vil trene når jeg gjør det? Kan jeg kanskje bytte en styrkedag med en hel egen kettlebellsdag?

Kan nevne at på sikt så er målet mitt å bli mye sterkere enn jeg er nå, og å gå ned 6-7 kg. :)

Håper noen har noen gode innspill!

Fortsetter under...

Skal du trene kettlebells i gruppe eller på egen hånd?

Ble med på en time selv og må si økta var relativ effektiv dersom man utfordrer seg selv litt hele tiden med å velge tung nok kule. Ville likevel lagt det på en kardiodag og da gjerne før kardioøkta. 30-40 minutt med kettlebells og så 20 minutt med intervalltrening er et forslag på en effektiv dag.

Trener du det på egenhånd kan du jo legge inn et par kettlebells øvelser på styrkedagene uten at du trenger kutte ut noe av styrkeøvelsene. Er mange gode øvelser med kettlebells som passer godt inn i en styrkeøkt.

Vil bli på egenhånd, ja :)

Hmja, kanskje som en oppvarming eventuelt, til styrkeøkta?

Ja, kettlebells swings er f.eks god aktivering før markløft. Etbeins strake markløft er fint med kb, og glimrende som aktivering og oppvarming før litt tyngre bein øvelser.

Enarms clean & press er en meget god øvelse med kettlebells som du gjerne kan bruke som en av hovedøvelsene for skuldre.

Husk at kettlebells på en måte bare er en annen type manual som muliggjør litt andre øvelser eller samme øvelser på en litt annen måte. Så om du har en økt på egenhånd så trenger det jo ikke nødvendigvis kun være kettlebells.

Vil bli på egenhånd, ja :)

Hmja, kanskje som en oppvarming eventuelt, til styrkeøkta?

Du kan helt klart bruke Kb til mye. Selv bruker jeg den på lekedager, hvis jeg trenger et avbrekk fra planen, eller hvis jeg ikke er helt i form.

Du kan for eksempel ta kb swings i mellom hver 800-1000 m du løper?

Det er slitsomt, men du føler deg konge etterpå.

På lekedager: sist jeg hadde en slik dag kjørte jeg først maxrep m 12 kg, deretter 16, så 20. Også klatra jeg ned igjen med mål om å slå antal rep som jeg hadde på vei opp :)

Det finnes en del videoer på YouTube med forskjellige kettlebell øvelser.

Håper du finner på no gøy :)

Annonse

Fikk forresten nettopp melding fra tollpost om at pakke med 60 kg kettlebells ankommer i morgen :cool:

Skal bruke det selv som aktiveringstrening hjemme de dagene jeg ikke har styrketrening og også prøve det ut litt som aktivering på morgenen på styrkedager for å få kroppen igang.

Fikk forresten nettopp melding fra tollpost om at pakke med 60 kg kettlebells ankommer i morgen :cool:

Skal bruke det selv som aktiveringstrening hjemme de dagene jeg ikke har styrketrening og også prøve det ut litt som aktivering på morgenen på styrkedager for å få kroppen igang.

Har du noen tips til en bra side med øvelsestips? :)

Har du noen tips til en bra side med øvelsestips? :)

Har ikke brukt noen samlesider her siden jeg bare har plukket noen øvelser her og der som har blitt anbefalt i forbindelse med styrketrening. Men sånn generelt ville jeg bare anbefale til å være litt kritisk når du velger øvelser. Det er ingen grunn til å bruke kettlebells på øvelser som gjør seg bedre men en stang eller manual. Mange trener kun med kettlebells og da vil de f.eks gjøre bicepscurls med kettlebells noe som en stang eller manual gjør mye mer effektivt. Så velg de øvelsene som komplementerer styrketreningen.

Aslak har sikker noen tips her.

Annonse

Kettlebelløvelser:

Tohåndsving

Swing

Clean

Press

Pushpress

Jerk

Ligger mange instruksjonsvideoer og annet på YouTube, men hvis det står Steve Cotter, så vet du at det er bra, ikke alle som legger ut video som vet hva de holder på med/ikke er gode til å instruere. Det finnes selvsagt andre enn Steve som har peiling, så kikk litt rundt.

Kettlebell Basics with Steve Cotter - YouTube

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...