Gå til innhold

Håndbakstyrke

Anbefalte innlegg

Gjest johnmf94

Er håndbakstyrke genetisk?

Noen som har blitt opplevd å bli knust i handbak av folk som ikke trener, og ikke ser ut som de løfter?

Jeg snakker nå om den type handbak man tar med venner, hvor man som regel ikke får lov til å bøye håndledd, bruka hele kroppsvekta osv slik man gjør i konkurranser, derfor er det ikke snakk om at "handbak er 90% teknikk".

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14591-h%C3%A5ndbakstyrke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest johnmf94

Er nettopp dette jeg lurer på, er det mulig å trene "armbak" muskelen(e)? Hvor stor overføringsverdi er det f.eks fra bicepscurls til handbak, for jeg har tapt mot folk som tar langt mindre i bicepscurls enn meg.

Og somsagt, det er nå snakk om handbak hvor man ikke tillater teknikkene som blir brukt til vanlig slik som hook, toproll osv.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14591-h%C3%A5ndbakstyrke/#findComment-562311
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Annonse

Nå er jeg ingen god håndbakbryter og kan ikke vise til noen store meritter, men jeg kan i alle fall nevne et par ting. Det handler veldig mye om teknikk, men det hjelper ikke å være teknisk finslepen hvis styrken uteblir. Er det to som er relativt jevne, vil teknikken være avgjørende, men er det for stor forskjell på styrken kan man belage seg på et tap uansett. Jeg har selv vunnet mot folk på rundt 140kg, men tapt mot personer som er lettere enn meg (veier selv rundt 80kg).

Muskelfester og vektarm er av betydning her. Det handler om å få armen godt inntil seg, og bruke hele kroppen på en fornuftig måte. Det holder ikke vann å si at andre bruker kroppen, for den er av liten betydning hvis armstyrken er for dårlig. Da vil man dra åpen sin egen arm, og til slutt tape. Å dra med lats for å få et godt utgangspunkt er viktig. Videre er det viktigere å kontrollere håndledd enn å være sterk i biceps. Oversatt - det er viktigere med et solid håndledd og sterke fingre for å unngå å bli "toprollet", det vil si rotert utover i håndleddet. Klarer man å holde et nøytralt håndledd, eller i beste fall knekke opp motstanderens, er mye gjort.

Det er kort fortalt tre grunnteknikker i håndbak - hook (kan videre deles inn i høy og lav), toproll og (triceps)press. Hva man velger er avhengig av hvor man har styrken, lengden på underarm, motstanderen m.m. Det handler om å lese motstanderen og være klar over egne styrker og svakheter. Jeg får forsøke å utdype ved en seinere anledning - begynner å bli seint for en som skal tidlig (alt er relativt) på jobb imorra. I mellomtida - kos dere med dette klippet!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14591-h%C3%A5ndbakstyrke/#findComment-683686
Del på andre sider

Det er kort fortalt tre grunnteknikker i håndbak - hook (kan videre deles inn i høy og lav), toproll og (triceps)press. Hva man velger er avhengig av hvor man har styrken, lengden på underarm, motstanderen m.m. Det handler om å lese motstanderen og være klar over egne styrker og svakheter. Jeg får forsøke å utdype ved en seinere anledning - begynner å bli seint for en som skal tidlig (alt er relativt) på jobb imorra. I mellomtida - kos dere med dette klippet!

Utdyp gjerne for oss håndbak-noobs :)

Hvilke muskelstyrker og -svakheter pluss kroppsproporsjoner hos seg selv i forhold til motstander bestemmer hvilken teknikk man bør gå for?

Jeg antar at det er fordelaktig med top roll teknikk for de med lang underarm for å komme "over" motstander sin hånd?

Lang underarm gir større moment i albueleddet (M = F * a) som ikke er ønskelig, men det gjelder jo uavhengig av hvilken teknikk man velger.

Forøvrig litt morsomt å ha større høyre underarm enn venstre overarm. (Matthias Schlitte)

sieger_matthias_schlitte_-tsk9.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14591-h%C3%A5ndbakstyrke/#findComment-683736
Del på andre sider

Utdyp gjerne for oss håndbak-noobs :)

Hvilke muskelstyrker og -svakheter pluss kroppsproporsjoner hos seg selv i forhold til motstander bestemmer hvilken teknikk man bør gå for?

Jeg antar at det er fordelaktig med top roll teknikk for de med lang underarm for å komme "over" motstander sin hånd?

Lang underarm gir større moment i albueleddet (M = F * a) som ikke er ønskelig, men det gjelder jo uavhengig av hvilken teknikk man velger.

Forøvrig litt morsomt å ha større høyre underarm enn venstre overarm. (Matthias Schlitte)

sieger_matthias_schlitte_-tsk9.jpg

Vet ikke hvor populært at jeg linker til en annen nettside, men her er en grunnleggende artikkel som jeg har skrevet. Dette er en introduksjon til idretten, og den går ikke inn på muskelgrupper som blir involvert, treningsmetoder eller liknende. Videre har du rett i det du skriver - teknikken man velger henger sammen med bl.a. lengden på underarm, høyde med mer.

Håndbak - en introduksjon

Her er artikkelen jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14591-h%C3%A5ndbakstyrke/#findComment-684087
Del på andre sider

Joda, det kan være kurant å se filmen av utøvere som bryter, men jeg ville oppsøkt klubber i nærheten hvis man ønsker å få mer kjennskap til idretten. Skal man se på filmer, ville jeg heller anbefalt klippene til en av verdens desidert beste utøvere, Devon Larratt. Han forklarer hva han gjør og hvorfor han gjør det. Dette gjelder bryting på bord, men også øvelser.

devlarratt's channel - YouTube

John Milne - YouTube

Sjekk også ut John Milne, en annen Ottawa High Hooker.

inthehook - YouTube

In the hook kan også sjekkes ut.

Rik Kamana - YouTube

Rik Kamana

0630arms11_t653.JPG?214bc4f9d9bd7c08c7d0f6599bb3328710e01e7b

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14591-h%C3%A5ndbakstyrke/#findComment-684110
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...