Gå til innhold

Stiv og vond midt på brystkassa


kizz

Anbefalte innlegg

Hei,

for 2-3 år sidan dipsa eg med ekstra vekt i belte, og etter nokre veker vart nok påkjenninga for stor. I 2-3 månadar klarte eg ikkje ta pushups, dips eller benkpress pga smerter midt på brystkassa. I ei periode påca 1,5 år kunne eg få det til å knekke ganske høgt i brystkassa ved å strekke meg bakover, eit slags behageleg knekk som ellers i kroppen. Dette går ikkje lenger, så ser på det som framskritt :)

I ettertid har eg fått ein kul nettopp der det til stadigheit kom ein knekkelyd, har tatt røntgen (CT) av denne, men det syner ingenting farleg på resultata. Så til spørsmålet: benkpress med tung belastning type 5x5 går fint, men ikkje 10x3, då eg kjenner smerta bygge seg opp. Dips kan eg ikkje trene, for det gjer ekstremt vondt etter nokre økter. Det er sikkert ikkje skjelettet det er noko feil med, men sener eller musklar i området? Er det mulig tøying vil hjelpe eller spesifikke øvelsar? Håpar på fine svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få det sjekket igjen. Røntgen vil som regel ikke være nok.

Når du kjører benkpress og dips er det sentralt at du "pakker skuldrene", altså klemmer de ned og bak. Dette kan gjøres på flere måter, men start med wallslides.

Sett deg inntil en vegg og press albuene og håndflater inn mot veggen hele tiden mens du utfører øvelsen som demonstrert. Ha fokus på å presse opp brystet og ikke minst klemme skulderbladene ned og bak i bunnposisjon - en posisjon skulderbladene også skal opprettholde under benkpress og pressøvelser. Det kan være mange andre løsninger, men start med dette og se om det kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter costochondritt eller tietzes syndrom, altså en betennelse i brusken mellom ribbena og brystbenet. Kan være dritvondt og plagsomt i lang tid. Viktig her å ikke provosere det med øvelser som gjør vondt, dips er ofte det verste av alt. Det hender man opererer dette, men det er i de drøyeste tilfellene og resultatene er ikke helt oppløftende. Jobb med mobilitet brystrygg, bevegelighet av brystmuskulatur og teknikk. Viktig som Sandviken sier å sørge for å ha en solid base å presse fra så vi ikke stresser brystet unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har søkt på tietzes syndrom og costochondritt, og i eitt av resultata blei det også nemnt at det i nokon tilfelle kunne oppstå ein kul som i mitt tilfelle. Behandlingsforma er kvile, noko som alltid er kjedeleg, så det blir nok å kutte ut alt som provoserer til smerte. Har uansett fått ein legetime, så skal forhøre meg med lege. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 måneder senere...

Hei igjen, har tatt både CT og MR men desse viser ingen skader i brystkassa. Legen trur sjølv at det kan vere ein dislokasjon av ribbebeinet og difor er det ein kul der. Trur kanskje tøying av brystkassa kan hjelpe? Liggande på rygg på benk ,med manualar med strake armar og opne brystkassa så mykje som mogleg? I tillegg til øvelsen nemnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...