Gå til innhold

Ankel/akilles/legg smerter


PanserJacobsen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har i det siste fokusert veldig mye på løping, og det har blitt løpt alt fra 5km til 15km pr dag (intervaller og langkjøringer) og i 90% av tilfellene har jeg løpt med mine Vibram Fivefingers sko.

De siste 2-3 ukene har jeg merket at på bunnen av høyre leggmuskel/der akilles møter legg muskelen har begynt å "knytte" seg sammen.

Trodde i begynnelsen at dette kanskje var pga en liten strekk, men det viser seg at dette ikke stemmer, da det ikke gjør vondt nok til å være en strekk.

Pga drittvær har de aller fleste løpeøktene mine den siste mnd foregått på tredemølle (ja jeg vet, FYYY!!)

og jeg mistenker at dette som skjer i ankel/akilles/legg kan skyldes veldig repetative stegmønstre?

Plagen er kun i høyre ben, vestre er frisk som en fisk!

Er det noen som har noen innspill? bør jeg gå å få sjekket dette, eller vil en liten hvileperoide fra løping være nok?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har altså nylig begynt å fokusere på mye løping + vibram + mølle?

Du har egentlig besvart ditt eget spørsmål. ;)

Når det er sagt kan det utvilsomt være andre strukturelle eller funksjonelle problemer tilstede. Vet du f.eks. om du er plattfot?

Det er mye du potensielt kan/bør fokusere på av rehab/forebyggende arbeid, men en en hvileperiode etterfulgt av en litt mer "skånsom" introduksjon av løpstrening (og helst på et annet underlag) er nok veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! =)

Vell, har verken begynt med løping eller vibrams helt nylig.

har økt løpingen gradvis over de siste 2 årene, og vibrams skoene fikk jeg i April og har tilpasset meg dem gradvis.

Jeg har sjekket føttene før hos bla. Løplabbet, og de hadde ikke noe å utsette på - verken platfot eller over/under pronering.

Får vell bare bite tenna sammen i drittværet og løpe i det, for det er nok mye mer skånsomt for føttene.

Vet du/dere forresten om dårlig ankelmobilitet kan være en faktor her?

Fikk en pekepinn av en på styrketreningen at jeg hadde dårlig ankelmobilitet forige uke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med løpsteknikken din? Er en del som kommer i overkant langt frem på tærne når de legger om til forfotløping.. Hælen skal altså få lov til å komme ned i bakken for hvert steg, om man jobber oppe på tærne hele veien kan det bli i overkant tøft for muskulaturen. Høy nok frekvens, ca 180 steg per min, er også snillere mot leggene.

Ankelmobilitet kan være en faktor, men det er ikke så voldsomt som kreves når vi kun snakker om denne type løping.

Løpt mye med stigning på mølla?

Uansett ganske tydelig at muskulaturen din ikke er helt fornøyd, så det er en idè å trappe ned eller variere treningen litt så den får kommet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg vet ikke om jeg er istand til å uttale meg om løpsteknikken min, da jeg primært har fokusert på å løpe på den måten som gjør meg minst vondt, om det sier noe?

Fokuserer på å løpe med 'rette' steg, altså unngå duckwalking. Men dog merker jeg at jeg løper mest med utsiden av foten når jeg løper fort.

Jeg har utviklet teknikken min med barfotskoene, så helene mine kommer i kontakt med bakken med hvert steg i form av "demping" (dvs den treffer ikke bakken hardt)

Stigningsløp er min favoritt, så det blir kanskje litt i overkant mye av dette? vil si at 85% av all løpingen min foregår i stigninger (på mølle er jeg alltid på 10+ på stigning).

Tar gjerne imot rehab tips eller andre tips for å unngå at dette problemet fortsetter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lande på utsiden av foten er en naturlig del av løpssteget, men dette skal dempes gradvis og du skal ha flat fot når den tar i bakken.

Om du løper det meste av mølletreninga med mye stigning, og du har løpt mye på mølle i det siste tror jeg vi har mye av svaret der. Å løpe i motbakke er ekstremt belastende for leggen så det er ikke rart at dette kan gi trøbbel på sikt.

Anbefaler deg å kjøre litt roligere økter og pause motbakkeløpinga litt til det roer seg. Jobb gjerne litt med leggstyrken din i form av tung eksentrisk trening for å bygge opp leggene til å tåle julinga. Forfotsløpere har også ofte mye triggerpunktsproblematikk i tibialis posterior, jobb med dette så den kan avlaste gastrocnemius i løpinga. Let deg frem med tommelen inn bak leggbeinet ditt, sitter veldig ofte en punkt ca midt på leggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...