Gå til innhold

Prolaps!


Kirstij

Anbefalte innlegg

Jeg er to ganger operert for prolaps i ryggen, samt at jeg er korsbåndsoperert. Begge prolapsene har kommet etter jeg ødela kneet, den ene før jeg opererte inn nytt korbånd, den andre etterpå.

Jeg vet ikke helt hva som har forårsaket prolapsene, men regner med at kneet som ikke er helt på stell er en medvirkende årsak...

Jeg vil naturlig nok ikke ha flere prolapser, så lurer på om noen har noe erfaring med dette? På sykehuset går det stort sett i, det er så forskjellig, de fleste opererte som de har erfaring med har ikke trent særlig mye etterpå, osv...

En lege frarådet meg å trene muskulaturen i ryggen! De andre legen har sagt at siden putene mangler mellom de tre nederste ryggvirvlene trenger jeg god støttemuskulatur i ryggen for å forebygge nye prolapser...

Regner med jeg ikke er den eneste her som har hatt prolaps, og håper noen kan dele erfaringer med meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er to ganger operert for prolaps i ryggen, samt at jeg er korsbåndsoperert. Begge prolapsene har kommet etter jeg ødela kneet, den ene før jeg opererte inn nytt korbånd, den andre etterpå.

Jeg vet ikke helt hva som har forårsaket prolapsene, men regner med at kneet som ikke er helt på stell er en medvirkende årsak...

Jeg vil naturlig nok ikke ha flere prolapser, så lurer på om noen har noe erfaring med dette? På sykehuset går det stort sett i, det er så forskjellig, de fleste opererte som de har erfaring med har ikke trent særlig mye etterpå, osv...

En lege frarådet meg å trene muskulaturen i ryggen! De andre legen har sagt at siden putene mangler mellom de tre nederste ryggvirvlene trenger jeg god støttemuskulatur i ryggen for å forebygge nye prolapser...

Regner med jeg ikke er den eneste her som har hatt prolaps, og håper noen kan dele erfaringer med meg! :)

Jeg har hatt prolaps. l4-l5. De sa det var meget stort og jeg sliter med kroniske smerter fordi de ventet for lenge. JEg har trent mer enn noensinne siden da Teknikk er viktig på feks knebøy/mark, og om jeg kommer opp i det tyngste vektene vet jeg ikke.. Men jeg har true på trening. jeg har best i ryggen når det er varmt og jeg har trent(og tøyd godt!)

Om du har noe spm så må du bare spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig at du måtte vente lenge på operasjon! Første gangen ventet jeg 2,5 mnd, andre gang ventet jeg i tre ekstremt kjipe uker... Jeg får også ganske vondt om jeg ikke trener, kramper og smerter i beinet.

Godt å vite at du ikke har blitt værre! Ønsker meg virkelig ikke et helvetet en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er to ganger operert for prolaps i ryggen, samt at jeg er korsbåndsoperert. Begge prolapsene har kommet etter jeg ødela kneet, den ene før jeg opererte inn nytt korbånd, den andre etterpå.

Jeg vet ikke helt hva som har forårsaket prolapsene, men regner med at kneet som ikke er helt på stell er en medvirkende årsak...

Jeg vil naturlig nok ikke ha flere prolapser, så lurer på om noen har noe erfaring med dette? På sykehuset går det stort sett i, det er så forskjellig, de fleste opererte som de har erfaring med har ikke trent særlig mye etterpå, osv...

En lege frarådet meg å trene muskulaturen i ryggen! De andre legen har sagt at siden putene mangler mellom de tre nederste ryggvirvlene trenger jeg god støttemuskulatur i ryggen for å forebygge nye prolapser...

Regner med jeg ikke er den eneste her som har hatt prolaps, og håper noen kan dele erfaringer med meg! :)

Jeg har selv fått akutt prolaps under knebøy som mer eller mindre gjorde kroppen paralysert. To mnd etter trente jeg igjen rimelig greit igjen.

Hva mener du med at kneet ikke er helt på stell?

Det er klart du må trene muskler i ryggen. Det er jo latterlig å si noe annet når man har symptomatisk prolaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min har prolaps og har hatt det i et år nå. Hun driver mest med maskiner og ikke så mange baseøvelser. Har dere noe tips til hvordan gjøre treninga så effektiv som mulig?

Er det bedre jo lettere du er med tanke på belastning?

For å gjøre det mest effektivt kan du fjerne henne fra maskinene:)

Når du sier hun har hatt prolaps i ett år nå så er det jo ett eller annet som ikke fungerer. Muligens ligger svaret i spørsmålet, da så mange som kun trener med maskiner mangler komplett tilstedetværelse av støttemuskler, og dette inkluderer også ryggmusklene som skal stabilisere ryggsøylen.

Når man sitter i maskiner så stiller det 0 krav til stabilisering, og kroppen kan dermed slappe helt av mens man isolerer en bestemt muskel. Få henne ut av maskinene og få henne til å:

- Gjøre kroppsøvelser som krever stabilietet: pushups, planke, slynge trening, rygghev med hold osv

- Trene vekter med korrekt teknikk og vektbelastning (så lenge prolapsen ikke blir forverret av dette) slik at støttemuskulatur må skrues på.

- Få henne ut av maskiner. Vi sitter hele dagen, skal vi også sitte når vi trener?

- Ikke gjør noen ting som fremprovoserer smerter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...