Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kommer vel litt ann på mengden det, i og med at kroppen har en begrensning på hvor mye protein den klarer å utnytte hver gang. Saken er at jeg trenger en del i og med at jeg er 1.94 og ser ut til å være en av dem som bygger muskler rimelig kjapt, så jeg tror ikke jeg klarer å få nok uten å ta det over en del måltider. Skulle jeg fått det gjennom to hadde proteinmengden per måltid blitt mye mer enn hva kroppen klarer å utnytte på en gang (dersom artiklene jeg har lest på FB om dette stemmer i alle fall).

Da må du lese engang til, om du klarte å få denne konklusjonen ut av artiklene....

Fortsetter under...

Protein - Ny og spennende forskning du bør vite om - Fitnessbloggen

Har jeg feiltolket det totalt dersom jeg fikk intrykket at det for en ung person ikke er hensiktsmessig å spise så mye mer enn 20-25 gram protein per måltid?

Kroppen vil selvsagt utnytte proteinet, men jeg er interessert i at det blir utnyttet i proteinsyntese for å gjennopbygge muskler. Det at kroppen utnytter det uansett er jo ikke veldig vesentlig, i og med at jeg ikke ikke føler at jeg trenger mer kalorier. Dersom utnyttelsen av proteinet er å bryte det ned og omdanne det til ren energi, så hjelper ikke det meg spessielt.

20-25g protein fra PROTEINPULVER, dette tilsvarer rundt 40g protein fra mat. Ikke heng deg oppi dette. For en NORMAL person så holder det med å tenke på totalten. Ergo om du veier 90 kg, fokus på å få i deg rundt 180g protein.

Alt i ett måltid, to, tre, fire.. pick ur choice. :-)

Om du vil ha det optimalt og bryr deg ikke om det lille stresset så kan du gå for retningslinjen 20-25g, men 40g kan være et bedre tall da det viste 10 % bedre akutt effekt ifh til 20-25 (så kommer spm om 100% økning i pulver for 10% mer akutt effekt i proteinsyntesen - vi vet ikke langtidseffekten). Dette gjelder proteinpulver.

Når det kommer til mat, rundt 40g protein per måltid fra en fullverdig kilde (kjøtt, melk etc) er det du bør sikte på.

Annonse

1. Hvorfor er det en forskjell mellom "vanlig" protein og protein fra pulver?

2. PS: Er det noen som har noen synspunkter angående ett bra nattproteinpulver?

1. Kommer an på hvor mye leucine det er per gram protein. Whey er best i klassen, men det er ubetydelig så lenge du spiser nok protein totalt. Det er det som er viktig, ikke antall gram per måltid etc.

2. For det første trenger du ikke nattprotein. Men spis gjerne whey, kesam, cottage cheese, melk, kjøtt... Doesn't matter.

25g per måltid er bare hensiktsmessig dersom det passer deg å spise så mange måltider at det totalt sett blir nok protein på den måten. Om du f.eks. sikter på 200g protein så blir det 8 måltider.

At 25g proteinpulver tilsvarer 40g protein fra mat er ikke noe du trenger å tenke på. For å sammenligne ulike proteinkilder så må du begynne å regne på biologisk verdi osv, og det har ingen som helst nytteverdi.

Spiser du mer protein, så blir det tatt opp fra tarmen over en lengre periode.

Hvorfor er det en forskjell mellom "vanlig" protein og protein fra pulver?

PS: Er det noen som har noen synspunkter angående ett bra nattproteinpulver?

1. Det er snakk om aminosyresammensetningen, men ikke heng deg opp i dette! Gjør det som fungerer for deg, bare vær åpen for at det kan være andre måter enn "din" måte, om du forstår? Ikke bli fanget i din egen ideologi.. det er en farlig felle.

2. ProZyme, 90+, MyRevolution sitt proteinpulver, random kaseinpulver fra hvor som helst :-)

25g per måltid er bare hensiktsmessig dersom det passer deg å spise så mange måltider at det totalt sett blir nok protein på den måten. Om du f.eks. sikter på 200g protein så blir det 8 måltider.

At 25g proteinpulver tilsvarer 40g protein fra mat er ikke noe du trenger å tenke på. For å sammenligne ulike proteinkilder så må du begynne å regne på biologisk verdi osv, og det har ingen som helst nytteverdi.

Spiser du mer protein, så blir det tatt opp fra tarmen over en lengre periode.

Fair enough...

Det forenkler jo ting litt.

1. Det er snakk om aminosyresammensetningen, men ikke heng deg opp i dette! Gjør det som fungerer for deg, bare vær åpen for at det kan være andre måter enn "din" måte, om du forstår? Ikke bli fanget i din egen ideologi.. det er en farlig felle.

2. ProZyme, 90+, MyRevolution sitt proteinpulver, random kaseinpulver fra hvor som helst :)

Joda, jeg er veldig klar over at det finnes mange måter. Grunnen til at jeg er lysten på nattprotein er simpelthen at jeg vet at jeg selv sliter med å sove om jeg har spist. Har kompiser som sover ekstra godt etter å ha spist, og hadde jeg vært som dem hadde jeg bare hevet i meg ett lunch-aktig måltid.

Prozyme og myrevolution er vel begge to ganske dyre 50/50 pulver, er de ikke? Tenkte bare å kjøpe myse og kasein isolater separat og så blande 50/50 til trening og bruke kaseinet alene som nattprotein da det blir billigere.

Lener mot star's whey 100 for myse og tech's pro-90 for kasein. 90+ kjenner jeg ikke til, hvor selges det?

90+ selges overalt, bare google det. :-)

Det er tryptofan i protein som kan gjøre deg søvning. ZMA kan fungere på samme måte. Derfor kan man ofte merke at man blir litt døsig etter å ha spist både karbohydrater OG proteiner (du har kanskje sett seinfeldt episoden der jerry og george får en dame til å spise mye kalkun, slik at de kan leke med leketøy samlingen hennes? haha :D)

Ja. De er dyre pulver.. derfor sier jeg:

Whey fra x-life.no.. bland med litt melk eller bare mix and master as you please!!

Du gjør det veldig vanskelig for deg selv :)

For det første så må du ikke absolutt spise noenting før du legger deg. Ikke proteiner heller. Nei, musklene dine faller ikke av mens du sover.

Å blande forskjellige proteinpulvere ser jeg heller ikke vitsen med.

Annonse

Jeg synes det er veldig fint at man kommer med innspill, men jeg må ærlig si at det er en forskjell på nødvendighet og optimale resultater.

Jeg kan godt si ja. Kjør på med 10 ug vitamin D, men du vil få BEDRE effekter om du kjører på 25+ ug vitamin D.

Istedet for å si det ikke er vitsen kan man fortelle begge sider og la personen SELV bestemme hva som blir riktig. Ikke villede, men veilede. :-)

Protein om natten? IKKE NØDVENDIG, men KAN gi en mulig positiv effekt som OVER TID kan være betydelig.

Sier du 1g ekstra muskelmasse per natt om jeg inntar 40g proteinpulver? Well.. 300g per år, det er en kjøttdeigpakke. Trenger du det, om ikke du har mål om å stille i natural bodybuilding eller er en seriøs atlet? Nei.

Jeg ser vitsen i å blande og styre, men ikke bli fanget i feller å tro at noe negativt skjer i drastisk forstand om du IKKE gjør det .. eller glemmer å gjøre det 1-2 kvelder i uken. Tenk først og fremst på dagsinntaket ditt som en helhet, deretter kan vi begynne å snakke om timing og kilder!

Om du spiser 100g protein om dagen totalt hjelper det ikke om 40 av de er lagt til natten akkurat.. :-)

Sier du 1g ekstra muskelmasse per natt om jeg inntar 40g proteinpulver? Well.. 300g per år, det er en kjøttdeigpakke. Trenger du det, om ikke du har mål om å stille i natural bodybuilding eller er en seriøs atlet? Nei.

300 gram på ett år? Det var da litt i overkant du ;). Mindre enn 30 gram på 5 år er estimatet til Jason Blaha:

http://www.youtube.com/watch?v=1LhToTPTPPk

Så hva er den store hemmeligheten jeg har gått glipp av..? Hva er magien bak "nattprotein" fremfor "dagprotein"? :facepalm:

Ideen er slow-releasing protein som skal gi et mer gradvis utslipp av protein i løpet av natten. Effekten er omdiskutert, men kan være greit å tenke på (men unødvendig for 95% av de som trener).

Nattprotein: I hovedsak kasein

Dagprotein: I hovedsak myse

300 gram på ett år? Det var da litt i overkant du ;). Mindre enn 30 gram på 5 år er estimatet til Jason Blaha:

http://www.youtube.com/watch?v=1LhToTPTPPk

Dritbra video, oppklarte en del. Men tror fortsatt jeg skal ta kasein på kveldstid for søvn-effekten, i tillegg til at jeg da kan slappe mer av med resten av måltidene hvis jeg dekker 40g av dagskvoten med en kvelds-shake.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...