Gå til innhold

Trening på morgenen, og prolaps


Gjest johnmf94

Anbefalte innlegg

Gjest johnmf94

Når jeg får lappen så vurderer jeg å begynne å trene på morgenen, men jeg er redd for å få prolaps som jeg fikk for cirka 1 år siden, spesielt nå som jeg er så godt igang med treningen.

Her er et utdrag fra en artikkel på treningsforum (Prolaps, trening og forebygging )

Når er du mest utsatt og hva trigger en prolaps?

shutterstock_63310543.jpg&media=article&width=251

Om morgenen etter en lang natts søvn er disken mer hydrert(full av vann) hvilket både fører til at du faktisk er høyere om morgenen(1-4 cm), men også fører til at risken for skader er større. Hvor mye dette har å si er vanskelig å vite sikkert. I henhold til enkelte forskere har du opp mot 18% større sannsynlighet for å skade ryggen om morgenen enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest johnmf94

et annet utsagn er dette:

"2. Hold en nøytral posisjon på ryggen. I henhold til professor i biomekanikk og en av verdens fremste ryggforskere, Dr. Stuart McGill er det umulig å ødelegge en disk hvis du ikke går inn i fleksjon."

Menes det at man ikke skal prøve å "bøye" ryggen slik vi lærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge man klarer å holde extension i ryggen når man tar markløft så er det altså umulig å ødelegge en disk?

Umulig er nok litt vel bastant av godeste McGill (som for øvrig er fantastisk dyktig), men sjansene er veldig, veldig mye mindre.

Som du leser i artikkelen så er vi litt mer utsatt om morgenen, både fordi skivene er såpass høye og at alt av bindevev rundt er mindre elastisk om morgenen, noe som gjør ryggen stivere og øker trykket i mellomvirvelskivene. Det betyr derimot ikke at du ikke kan trene om morgenen, vær bare ekstra påpasselig med en god oppvarming og 100% trygghet på teknikken.

God morgentrening! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...