Louise86 Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Heisann! Nå trenger jeg hjelp til å gå ned de siste 20-25 kiloene. Jeg er ei jente på 25 år og tok tak i meg selv januar 2011 og startet mitt nye liv som jeg liker å kalle det . Fra å være helt inaktiv til å begynne å trene, og fra å spise få ganger om dagen, store porsjoner og sukkeravhengig som fy til å lære meg å spise variert, sunt kosthold og ofte, med mindre porsjoner. Dette resulterte i en vektnedgang på 31 kilo fra januar 2011 til april 2012. Super fornøyd med dette, men nå er jeg kommet til et punkt hvor jeg har lagt på meg 3 kilo siden april og nå føler jeg kroppen stritter veldig i mot. Jeg går opp noen hundre gram, står stille eller går ned de hundre grammene jeg gikk opp den ene uka. Kalorimessig sliter jeg litt med å finne en balansegang i hverdagen, jeg prøver å ligge på 1400-1500 pr dag, er dette for mye/for lite?. Og jeg trener nå 4-5 dager i uka hvor jeg forbrenner mellom 500 og 900 pr treningsdag. Jeg trener spinning 1dag i uka, litt jogging, ellipsemaskin 1 dag i uka og styrketrening 2 ganger i uka. Jeg er også veldig glad i å sykle ute og dette blir også gjort en til 2 ganger pr uke med ca en times økt. I tillegg sykler jeg til og fra jobb, 10 min hver vei, ikke så mangen minuttene, men bedren enn å ta bussen . Kroppen har selvfølgelig forandret seg betraktelig mye og mange cm har gått inn siden starten. Men nå vil jeg veldig gjerne få til å gå ned de siste 20 kiloene. Noe som er kjempe vanskelig.... Dette demotiverer mye. I ukedagene klarer jeg å følge min plan veldig bra, spiser variert og ofte, feks kjøtt/fisk og grønnsaker, proteinshake, grove knekkebrød med kjøttpålegg/fiskepålegg, nøtter, litt frukt. Svært sjeldent jeg rører ris, potet og pasta. I helgene sliter jeg litt mer med å holde meg til planen, da skeier jeg ut litt for ofte og for mye med å ty til litt mer snop eller mer karbohydrater i form av pasta, pizza, potet, brød osv enn jeg hadde planlagt. Hvordan skal jeg få til å snu i helgene? Vil lære meg å holde meg til en dag i uka hvor jeg kan unne meg litt ekstra. Mitt mål er egentlig ikke et eksakt tall på vekta, men å være i god form (bedre kondisjon og bedre styrke), bedre helse og å føle meg vel! Tenkte muligens å lage mål i cm nedgang i stedetfor vekta, for den vekta er ikke motiverende for tida! Ødelegger mer enn den gjør nytte av seg.. Noen som kan hjelpe med tips, råd og veiledning? Hilsen ei litt frustrert tutta! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13967-kampen-om-de-siste-20-25-kiloene-trenger-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Kanskje disse artiklene kan være til hjelp? Derfor går du ikke ned i vekt på kaloriunderskudd - Fitnessbloggen Jenter - derfor fungerer ikke treningen og dietten deres - Fitnessbloggen Hvor høy er du og hvor mye veier du? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13967-kampen-om-de-siste-20-25-kiloene-trenger-hjelp/#findComment-539647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louise86 Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2012 Kanskje disse artiklene kan være til hjelp? Derfor går du ikke ned i vekt på kaloriunderskudd - Fitnessbloggen Jenter - derfor fungerer ikke treningen og dietten deres - Fitnessbloggen Hvor høy er du og hvor mye veier du? Takk for tips til artikler Jeg veier nå 94 kg og er 165 cm høy. Har en del igjen å gå ned før jeg blir fornøyd Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13967-kampen-om-de-siste-20-25-kiloene-trenger-hjelp/#findComment-540286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Jeg tror det er viktig at du begrenser deg i helgene ja. Tar man helt av, så kansellerer man plutselig underskuddet man hadde den uken. Men du må trives med kostholdet ditt, så jeg synes også det er viktig at du koser deg! Kanskje lørdagskosen kan være en god og sunn hjemmelaget pizza, med litt sjokolade til dessert? Det trenger ikke være så mye, men det kan være godt likevel! Jeg prøver å begrense meg selv, klarer iallefall å holde meg til lørdag nå. Det kommer litt av at jeg la om kostholdet til mer proteinrik mat og færre måltider over dagen. Jeg drev også å rotet med å spise hver 2-3. time, der jeg bare kunne spise ca 200 kcal... Dette resulterte i at jeg ikke kunne spise noen ting (hva kan man spise for 200 kcal da?), jeg stresset konstant med mat, var konstant fysen og var kjempedeppa! Ikke har det noe for seg å holde på med økt måltidsfrekvens heller, det betyr ingenting! Om man spiser ofte eller sjelden har ingenting å si for forbrenningen, det er en myte. Resultatet for meg ble større måltider, større metthetsfølelse og myye mindre tenking på mat! Det gjør utslag, man kjenner ikke søtsug lenger. Jeg gleder meg til pizzaen på lørdagen og litt sjokolade, men jeg craver det ikke lenger. Synes kanskje du spiser litt lite med ditt aktivitetsnivå, tror du kan fint ligge på 1600-1800 kcal dagen og fremdeles gå ned i vekt. Ikke stress så mye med dette iallefall, sånn som du spiser nå (og om du overstiger det litt) skal være helt fint. Hvis du bytter ut knekkebrødene med en stor salat, så metter det mer og det holder lenger, det hjalp iallefall for meg Til slutt vil jeg legge til at du har vært kjempeflink! Du har kommet ekstremt langt, og du gjør en kjempejobb! Det skal du huske på, og være stolt av deg selv Ikke få panikk, ta det med ro og gi det litt mer tid. Fortsett som du gjør og pass på å ta målebilder og mål deg med bånd. Jeg ser at du fremdeles veier litt mye for høyden din, men det kan jo være kroppssammensetningen din har forandret seg selv om vekten viser +3kg. Vi jenter må lære oss å ikke la det tallet på vekta styre livet vårt! Jeg har nettopp sluttet å veie meg... Og FOR en lettelse Prøv å vei deg litt sjeldnere, ikke noe vits i å la det bli en stressfaktor som demotiverer deg. Masse lykke til videre, og ta i bruk forumet for alt det er verdt! Kunnskap hjelper mye på veien Oddis og Sondre Aalbotsjord 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13967-kampen-om-de-siste-20-25-kiloene-trenger-hjelp/#findComment-540382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louise86 Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Tusen takk for svar , dette hjalp mye. Skal ta i bruk dine tips Ja, den vekten har jeg kasta, nå skal jeg bare fokusere på cm og målbilder fremover. Og om 4 uker skal jeg veie meg igjen, hos ei venninne. Helgene vet jeg at det må skjerpes inn med snop, ekstra karb osv. Men ikke så enkelt når kjæresten sitter å knasker i seg det ene og det andre, han spiser hva han vil når han vil og har en bra kropp, men ikke sikkert innsiden ser like bra ut! Og viser lite forståelse. Jeg skjønner at jeg må kunne klare å motstå fristelser, men ikke alltid like enkelt . Og ja, jeg veier enda mye i forhold til høyden min, jeg tenker i hvertfall 20 kilo til og en sunn og sterk kropp. Har begynt å fokusere mer på styrketrening og skal nå sette opp et bedre program med en treningsveileder. Utfordringen min er mage, hofter området, der tar det lengst tid. Og på armene henger huden, så der har det ikke strekt seg så godt tilbake. Lårene mine er jeg mest fornøyd med, men har litt igjen der også . Du sier noe der om mange måltider, men små porsjoner. Jeg blir ikke alltid mett når jeg spiser feks lunsj. Har også funnet ut at jeg spiser for lite på begynnelsen av dagen og da kommer "cravene" på kvelden, så nå spiser jeg mer frem til middag og dette har hjulpet. Men enda litt igjen å lære her! Jeg har regnet ut hvileforbrenningen min og den ligger på 1659 ca. Hvor mye i underskudd skal jeg sånn ca ligge på?? Dette skjønner jeg ikke helt. Og jeg har prøvd 1800 kcal pr dag, dette gikk ikke, så nå har jeg gått litt ned i kcal pr dag. Og for en fantastisk nettside dette er, bruker fitnessbloggen bare mer og mer. Er blitt mer interessert i balansegangen mellom kost og trening og har myyyye mer å lære her! Kommer nok også til å bruke forumet masse! Setter pris på svar StiligeCecilie Sondre Aalbotsjord 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13967-kampen-om-de-siste-20-25-kiloene-trenger-hjelp/#findComment-541305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Hvileforbrenning vil si hvis du er inaktiv en hel dag. Det tallet er nok endel høyere i det du begynner å bevege deg, og iallefall når du trener 4-5 dager i uken! I følge mine kalkulasjoner: "Kaloriforbruk hvis du er moderat aktiv (moderat mosjon eller trening 3-5 dager i uken) er 2692.20 kcal"... Jeg skjønner godt hvordan det er å ha en samboer som ikke er så forståelsesfull når det kommer til de tingene der. Har en eks som bokstavelig talt helte øl i halsen på meg. Etter det ble slutt og jeg sluttet å drikke øl annenhver dag, så gikk jeg fort ned i vekt, ja Nye kjæresten min er litt i samme båt som meg, så her koordinerer vi kosthold og trening som regel Jeg tror ikke jeg ville gått under 1600 kcal, var jeg deg. Du ser jo det, kroppen din trenger det bare for å fungere normalt i løpet av en dag. Har selv måttet øke i kalorier da jeg lå på 1300 kcal en stund, det var både tungt og slitsomt, og jeg merket ikke noe endring på vekten etter jeg økte. Bruk iallefall forumet så mye du kan, det er mye bra kunnskap ute og går her! Masse lykke til videre Louise86 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13967-kampen-om-de-siste-20-25-kiloene-trenger-hjelp/#findComment-541334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louise86 Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Aha, skjønner. Da skal jeg se om 1600 er passende for meg, vil ikke sulte heller dette er en livsstilsendring, ikke en slankekur! Tusen takk, masse lykke til, til deg også Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13967-kampen-om-de-siste-20-25-kiloene-trenger-hjelp/#findComment-541344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Du har iallefall rett innstilling! Du skal leve og trives med det du gjør Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13967-kampen-om-de-siste-20-25-kiloene-trenger-hjelp/#findComment-541345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Powerpuff Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Først vil jeg gratulere deg med å ha kommet så langt, og ikke minst med å ha innstillingen om at du skal kunne leve med dette! Jeg vet ikke om det kan være til hjelp for deg, men for å få bukt med helgematen tenker jeg det er viktig at dette er på plass: * Tenk mye protein, kanskje spesielt i helgene hvis du vet at du har større sannsynlighet for å bli fristet. Jeg pleier å ta en sjokkdose protein med 25-35 gram protein i måltidet før jeg vet at fristelsene kommer. Siden proteiner metter såpass mye blir jeg heller aldri fristet lenger. * Tenk volummat: Bær, grønnsaker og frukt kan være med på å fylle opp godt på vei. Min regel er at "protein and greens with every meal" - og den følger jeg, så selv om jeg skulle spist pizza (i lavkaloriversjon) ville maten likevel tilfredsstilt disse reglene. * Tenk kaloribargains: Jeg tror noe av problemet ligger i at du har adoptert et sunt kosthold uten å tenke på hva dine preferanser oppi det hele er, slik at det kanskje ligger et stykke unna det du egentlig kunne tenke deg å spise. Tenk deg at du f.eks liker å skeie ut med is i helgene. Ved å finne en lettis/is med lavere kaloriinnhold du liker kan du spare f.eks 300 kcal. Med 52 helgedager (forutsett at du kun spiser en dag i helga) blir det en del til slutt. Dette er dine kaloribargains. Gå gjennom de tingene du lettest fristes av, og se om du kan spare inn kalorier på noen av dem ved å gjøre dem sunnere, velge andre varianter av dem eller lignende. Hjemmelaget pizza er kjempelett å lage i sunnere versjon f.eks! Ofte er det de sunne og små endringene som bygger på det kostholdet du har mest lyst til å ha som blir mest varige. * Unngå forbudt mat: Jeg tipper mye av årsaken til at du skeier ut er at du har klassifisert noen av matvarene som forbudt mat, noe som øker sannsynligheten for at du spiser dem når helga kommer. For hver gang du faktisk spiser dem skaper du også et økt sug etter matvaren (og tilsvarende: For hver gang du står i mot blir evnen din til å stå i mot sterkere). Her er det to tilnærminger jeg har funnet ut fungerer, så se gjerne om noen av dem fungerer for deg: 1) Se om du kan klare å flette inn litt mer av den "forbudte" maten i moderate mengder inn i maten nå og da - forutsatt at du er under kalorigrensen kan det gi deg de du trenger av motivasjon til å fortsette. Det er bedre å ta den skiven med cheddarost på omeletten din og gjøre den virkelig god enn å spise en hel pizza med cheddar på toppen i helga fordi du har tenkt på cheddar hele tiden, for å nevne et eksempel.Jeg gir meg selv lov til å spise hva som helst bare jeg er under kalorigrensen - så med en ekstra intens treningstur i helgene er det lett å spise mat som ellers lett ville vært forbudt - og fortsatt gå ned i vekt på en behagelig måte! 2) Gi deg selv en tre måneders periode med total rehab på de matvarene du er mest fysen på når helgen kommer. Det vil si at de kommer ikke inn i huset ditt engang (gi bankort og handleansvar til en eventuell partner om nødvendig). Ved å være beinhard i en slik periode kan du fjerne suget som medfører helgesmekk. Dette er den tøffeste varianten, så hvis du ikke får det til er det ingen grunn til å fortvile - det betyr ikke at du har liten selvkontroll, bare at du ikke har lært hvordan akkurat du best skal stå i mot suget etter matvarene. * Unngå å forsterke forbindelsen mellom mat og følelser: Jeg tipper en del av problemet ligger i at mat har blitt en følelse (kos eller belønning kanskje?) i litt for stor grad, og at dette på sin side igjen er linket til helga. Se om du kan oppnå disse følelsene på andre måter, og senk tempoet når du spiser for å kjenne hver eneste nyanse i maten. Da trenger du ofte ikke så mye mat, slik at dersom du spiser "forbudt" mat så kan du stoppe på et passende tidspunkt uten å føle deg deprivert. * Lag deg sunn og god snacks: Finn tak i matgleden ved å lære flest mulig sunne og gode oppskrifter som egner seg som "helgemat." I går lagde jeg sunne kanelsnurrer med 60 kcal per stykk og med høyt proteininnhold f.eks. Lykke til, og håper du finner ut av hvilken strategi som fungerer for deg - det er ofte en prøv og feil greie før man fikser de tingene som saboterer for godt Mr P, StiligeCecilie, Frk. L og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13967-kampen-om-de-siste-20-25-kiloene-trenger-hjelp/#findComment-541624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louise86 Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Powerpuff, tusen takk for svar! veldig bra skrevet og mange gode tips og råd. Jeg skal jammen meg prøve ut disse punktene. Og ja, du har rett i det. Jeg spiser ofte med følelsene mine, mest når jeg kjeder meg, er stressa eller lei meg. Dette skjer mye mindre nå enn før, men allikevel dukker den uvanen opp i blant. Og det vil jeg få bukt med. kaloribargains: "Jeg tror noe av problemet ligger i at du har adoptert et sunt kosthold uten å tenke på hva dine preferanser oppi det hele er" - Sant så sant, dette har jeg ikke tenkt på Nå gikk jeg i tenkeboksen og er enda mer gira på å prøve meg frem til hva som fungerer for meg! Mange gode innspill her Setter pris på svar Powerpuff 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13967-kampen-om-de-siste-20-25-kiloene-trenger-hjelp/#findComment-541811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr P Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Powerbuff naila mine tanker der, kudos :-) I tillegg vil jeg si at jeg finner det psykologisk bedre å dele spisedagen i 2, feks lørdag etter 18 frem til og med søndags lunch. Det blir 6t kortere enn en full spisedag, men føles som 2 :-) Eller lørdag fra kl 18 til leggetid, og en ekstra god lunch på onsdag. Eller hvis det er familieselskap så legger jeg den ukas spisedag til den dagen. Det viktigste er likevel å unngå overspising spisedagen gjennom. Du skal ikke gå bananas i gotte/kake/potetgull inntaket. La oss si at du ligger på 500 cal underskudd 6 dager pr uke. Det er veldig lett å spise 3000 cal ekstra i sjokolade og potetgull + cola... Kos med god samvittighet: protein fluff, google det for oppskrift :-) Louise86 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13967-kampen-om-de-siste-20-25-kiloene-trenger-hjelp/#findComment-547112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louise86 Skrevet 5. november 2012 Forfatter Del Skrevet 5. november 2012 Takk for innspill Nå har jeg lært et nytt ord - protein fluff og det vil jeg jammen prøve har googla det og funnet noen oppskrifter, så takk Ja, jeg er veldig bevisst på at mine spisedager ikke blir med overspising nå. I helgen klarte jeg meg veldig godt, spiste litt sjokolade pudding og erstattet chips med en liten pose snack a jack. Gjelder å begrense seg og kunne unne seg litt i blant, ikke hele tiden. Og de middagenen jeg er veldig glad i lager jeg litt av eller gjør den sunnere. Stadig i en læreprosess Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13967-kampen-om-de-siste-20-25-kiloene-trenger-hjelp/#findComment-548084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.