Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 26 år, som går opp og ned i vekt.. Noe jeg er temmelig lei av! Jeg har aldri (så lenge jeg kan huske) vært så mye som litt fornøyd med kroppen min! Jeg har vært på vei til å bli fornøyd, også har jeg sprukket av en eller annen merkelig grunn! Jeg ser ikke greia med det! Hvordan kan jeg sprekke å miste motivasjon når det er fornøyd med kroppen min jeg vil være?? Hvordan kan jeg være så ond mot meg selv at jeg sprekker??? Hvordan skal jeg klare å holde på motivasjonen å holde vekta??

Jeg har vært flink til å trene og sett resultater, så har jeg sprukket

jeg har spist riktig og sett resultater, så har jeg sprukket

Det ender alltid med at jeg sprekker! Hvorfor det? Mitt store ønske er å gå ned i vekt, bli fast i fisken og være fornøyd med meg selv, så hvordan kan JEG, meg selv, være årsaken til at jeg ødelegger for meg selv hver bidige gang??

Jeg VIL klare det, så hvorfor ødelegger JEG?

Noen som kan hjelpe meg? Blir svimmel av å være en forbanna jojo som ikke slutter å gå opp og ned!!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13764-hjelp-jeg-forst%C3%A5r-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det er ikke noe lett akkurat det der.

Men når du sprekker, hva skjer da? Er jo "normalt" at en helg plutselig kan gå skeis med alkohol og snop.

Og hvis du ønsker hjelp, så må du nok poste denne her under en annen forumkategori.

"Motivasjon" eller "Vektnedgang" f.eks

Hei.

Du sier du sprekker, sprekker "ifra hva"?

Hvis du sprekker sier det meg at du er på diett hele tiden. Prøv heller å implenter gode vaner som en fast ting, istedenfor å være på diett hele tiden.

Finn ut hva som trigger disse såkalte sprekkene dine.

Litt av tingen her, er at du fortsatt har tankesettet til da du ikke var fornøyd med kroppen din. Det kan ta tid å forandre seg slik at noe blir varig, heller ta to steg fram og ett tilbake OG VÆR FORNØYD MED DET.....

success.jpg

Jeg sprekker ikke bare på en helg med litt godis og alkohol, jeg sprekker skikkelig, at jeg spiser sjokolade flere ganger i uka, og slik kan det være i flere måneder før jeg får viljestyrke nok til å slutte med det tullet å spise sunt igjen..

Jeg er helt ny her. skrev på det første og beste jeg fant.. Hvor finner jeg disse kategoriene?

Sinister, jeg går faktisk ikke på noen diett, jeg vet såpass at det ikke er lurt, og at jeg vil fyke opp i vekt når jeg slutter med en diett. Så dietter er ikke min greie. Jeg sprekker, jeg mister motivasjonen og spiser usunt. Når jeg har motivasjonen oppe og går ned i vekt så spiser jeg sjokolade/godis eller brus kun på lørdager, og det fungerer en stund, så sprekker jeg, og da kan jeg spise sjokolade flere ganger i uka!

Jeg vet faktisk ikke hva som gjør at jeg sprekker.. Synes det er merkelig at jeg skal sprekke, når min store drøm FAKTISK er å være fornøyd med kroppen min! Hvordan kan man ødelegge for seg selv på den måten? Men jeg kan forsøke å tenke over hva som er grunnen til at jeg sprekker.. Har hørt det forslaget før, men jeg glemmer det hver gang :(

Annonse

Jeg tipper grunnen til at du sprekker kan være en av disse:

1) Saboterende tanker som skaper trøbbel. Mellom trang til å spise noe usunt og det å faktisk spise det har du masse saboterende tanker ("Det er så godt..." "Jeg har hatt en tøff dag...") med masse unnskyldninger og rettferdiggjøringer for hvorfor du burde spise dem. Skriv dem ned, og finn gode motsvar som du kan si til deg selv når de kommer. Ha også disse motsvarene nedskrevet og lett tilgjengelig slik at du kan se på dem når du trenger det, for de vil ikke være lett mentalt tilgjengelig når suget melder seg.

2) For hver gang du gir etter for søtsuget blir det sterkere. For hver gang du står i mot øker sannsynligheten for at du står i mot neste gang. Når du har stått i mot over tid (det er ikke uvanlig at suget blir sterkere før det blir mindre igjen) vil suget bli svakere og svakere, før det til slutt forsvinner helt. Suget opprettholdes av å fores, noe som forklarer hvorfor du har "gode" perioder.Beste måten å unngå sug på er ved å slutte å gi etter for det. Høres veldig mye enklere ut enn det er, men det er faktisk sant. Perioden frem til det gir seg kan være knallhard, men å komme over den kneika er absolutt verdt det. Jeg trodde aldri jeg skulle slippe søtsug, men nå kan jeg ikke huske sist jeg har hatt det!

3) Svart-hvitt tenkning der du har "god" mat og "forbudt" mat gjør lett at man sprekker hvis man spiser noe fra "forbudt" kategorien. Det kan ofte være bedre å tenke at alt er tillatt, bare ikke alltid. Jeg har som regel at jeg kan spise så mye sjokolade/søtsaker jeg bare vil så fremt jeg er innenfor kalorigrensa. Det at det nå er tillatt har gjort at jeg ikke har rørt noe såkalt usunt på månedsvis. Før når det var forbudt sprakk jeg ofte.

4) Er du for restriktiv i periodene før du sprekker?Sult/ekstremt kosthold --> sprekk.

5) Har du teknikker for å motivere deg selv kontinuerlig, også når ting er tøft? Jeg har skrevet ned alle mine årsaker til at jeg ønsker ned i vekt, og repeterer dem daglig. Har også med meg denne listen overalt, slik at hvis søtsuget melder seg så er det bare å ta den frem. Det er lett å gi blaffen i årsakene når suget er der, men når jeg tvinger meg til å lese lista før jeg eventuelt spiser noe jeg ikke bør er det mye enklere å la være. Kan være at det fungerer for deg også!

6) For sterk selvklandring etter sprekk kan ofte øke risikoen for neste sprekk. På samme måte er det viktig å rose deg selv som bare det når du faktisk gjør gode og sunne valg. Det skaper positive følelser til de gode valgene.

Jeg tror du sprekker fordi du rett og slett bare mangler de ferdighetene du trenger for å kunne håndtere de utfordringene som melder seg underveis (som kan være det jeg har pekt på til nå, eller helt andre ting - det er vanskelig for meg å vite). Det er ikke noe galt med deg som person med andre ord. Jeg har vært der du er nå selv, og det er tøft, men på samme måte som du lærte deg å sykle kan du lære deg det du trenger å kunne for å komme videre også. Hver sprekk gir deg kunnskap du kan bruke videre. Hvert forsøk som går i vasken er ikke mislykket, det lærer deg tvert i mot noe om hva du trenger for å lykkes. De fleste som klarer en varig livsstilsendring har gjort mange forsøk før de får det til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...