Gå til innhold

Dagens artikkel


JonnymedH

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"– Proteinshaker og -barer er det ingen som trenger. Proteiner får man i seg nok av. Har du et greit kosthold, er det ikke behov for spesialprodukter. Det er bare masse penger ut av vinduet."

Nei og nei. For det første så er det ikke så forbanna lett å spise 200 gram proteiner hver dag uten pulver. For det andre så er proteinpulver den billigste proteinkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"– Proteinshaker og -barer er det ingen som trenger. Proteiner får man i seg nok av. Har du et greit kosthold, er det ikke behov for spesialprodukter. Det er bare masse penger ut av vinduet."

Nei og nei. For det første så er det ikke så forbanna lett å spise 200 gram proteiner hver dag uten pulver. For det andre så er proteinpulver den billigste proteinkilden.

Har ikke, og orker ikke sette meg inn i proteinpulverets oppbygning, men du ser jo mye på Ian så du har sikkert sett dette også.

1. Er proteininnholdet/struktur i whey proteinpulver bra? altså kan det helt fint, om ikke bedre, erstatte mat?

2. Var det jævlig mye dårligere før?

Virker jo som om folk der ute går med skylapper når det gjelder proteinpulver. Får meg ikke til å fatte at folk bruker vanvittige summer på skyr og Styrk melk, når man har et så i mine øyne bra produkt både på smak og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Proteiner får man i seg nok av."

Jeg tror ikke den gjevne ernæringsfyisolog egentlig har oversikt over hva gjennomsnittsbefolkningen får i seg på daglig basis. Når jeg først begynte å notere ned hva det var jeg spiste fra dag til dag så ble jeg sjokket over hvor lite proteiner jeg fikk i meg, selv når jeg spiste sundt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Proteiner får man i seg nok av."

Jeg tror ikke den gjevne ernæringsfyisolog egentlig har oversikt over hva gjennomsnittsbefolkningen får i seg på daglig basis. Når jeg først begynte å notere ned hva det var jeg spiste fra dag til dag så ble jeg sjokket over hvor lite proteiner jeg fikk i meg, selv når jeg spiste sundt og godt.

Det kommer jo an på hvilke retningslinjer man følger.

Jeg klarer helt fint å få i meg oppmot 2g per kg kroppsvekt uten pulver. to kyllingfileter til middag er jo omtrent 50g bare der. Så på den siden forstår jeg at man kan si at man får nok gjennom kosten, men det er jo langt ifra 'vanlig' å spise dette til middag. At du ble sjokkert over hvor lite proteiner du fikk i deg sier meg at du umulig kan ha spist sunt, eller at du følger retningslinjer om skyhøyt proteininntak.

sunt er jo et ganske vidt begrep for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke det at det er store problemer å spise nok proteiner med vanlig mat, men folk flest er ikke bevist på forholdet mellom makroene på det de totalt får i seg i løpet av en dag så da synes jeg det er uforsvarlig å slenge ut en påstand om at "proteiner får man i seg nok av"

Dager som jeg fikk i meg lite proteiner så var middagen på kvelden eneste måltid med serlige mengder protein. Ikke noe voldsomt glad i å spise frokost så det var kanskje en yoghurt i 8-9 tida (5g proteiner), lunsj varierer mer i mengde proteiner men 2 brødskiver med diverse pålegg (selvom man velger ost og skinke er det grenser for hvor mye proteiner man får i seg), en snack på toget på vei hjem som kanskje var en yoghurt til eller kanskje et par vasa med smøreost). da står det middag igjenn og da skal man legge i seg ganske store mengder med proteinrik mat for å ikke ligge godt under 1g/kropsvekt. Synes ikke dette er voldsomt usundt og tror heller ikke det er så veldig uvanlig.

Det er ikke det at jeg mener det er vanskelig for folk å endre kostholdet sitt slik at man få i seg riktige makroer. Det er heller det at svært mange er rett og slett ikke får i seg det de tror de får i seg, så å slenge ut at "det får du i deg nok av" synes jeg er en drøy påstand. Trenger man YT eller skyr? selvsagt ikke, men det er ikke rart at mange velger slike mellommåltider i en hektisk hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at jeg mener det er vanskelig for folk å endre kostholdet sitt slik at man få i seg riktige makroer. Det er heller det at svært mange er rett og slett ikke får i seg det de tror de får i seg, så å slenge ut at "det får du i deg nok av" synes jeg er en drøy påstand. Trenger man YT eller skyr? selvsagt ikke, men det er ikke rart at mange velger slike mellommåltider i en hektisk hverdag.

To skiver, to yoghurter om dagen og en middag er ganske langt unna det jeg vil kalle sunt, men det finnes helt klart verre senarioer som du sier. Enig i at det er en drøy påstand. Men jeg tror sånne påstander blir påvirket av det man ser i sin nærmeste sirkel, hva familie, venner osv spiser. Som ernæringsfysiolog burde man selvsagt uttale seg utifra et større bilde. Kanskje har man ikke like god kontroll på hva befolkningen spiser som man tror? De trekker jo fortsatt frem det 'norske kostholdet' som overhodet ikke finnes lenger. Det var vel aldri så himla sunt det heller:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok stort sett enig når alt kommer til alt ;-) Hele poenget var jo at jeg lett kan sette meg inne i situasjonen til de som skal ha i seg noe i farta. Jeg er togpendler så mellom 0515 og 1900 så er 100% av maten jeg inntar er pakket kvelden i forveien eller kjøpt på nærbutikken som jeg fyker forbi til/fra buss/tog. Jeg har sett denne kommentaren om at "proteiner får folk nok av" flere ganger de siste årene så når den dukket opp igjenn så klarte jeg ikke la være å reagere. Hverdagen til svært mange voksne mennesker i Norge i dag består av mat i veska/ryggsekken så det å kjimse av tilgjengelige, varierte, mellommåltids-løsninger lyser av dårlig bakkekontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke, og orker ikke sette meg inn i proteinpulverets oppbygning, men du ser jo mye på Ian så du har sikkert sett dette også.

1. Er proteininnholdet/struktur i whey proteinpulver bra? altså kan det helt fint, om ikke bedre, erstatte mat?

2. Var det jævlig mye dårligere før?

Virker jo som om folk der ute går med skylapper når det gjelder proteinpulver. Får meg ikke til å fatte at folk bruker vanvittige summer på skyr og Styrk melk, når man har et så i mine øyne bra produkt både på smak og pris.

1.Det går helt fint å dekke proteinbehovet vha. store mengder pulver. Proteinkvaliteten er til og med bedre enn for vanlig mat.

"Yet, when combining the results of standard ranking methods (biological value, protein efficiency ratio, net protein utilization, and protein digestibility corrected amino acid score), whey has a higher total than all other proteins tested, including beef, egg, milk, and soy [5]."

The Dirt on Clean Eating | Wannabebig

2. Har hørt at de første proteinpulverne smakte helt forferdelig i hvert fall.

Praktisk er det også med proteinpulver. Man kan tillate seg å spise en del pizza og havregryn (lite proteiner) og justere makroene med en shake eller to, i stedet for å måtte spise et halvt kilo kjøtt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...