Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens :cool:

For ikke så lenge siden kom jeg over fitnesbloggen. Har jo allerede skjønt at det er mange av dere som skriver her som har nyttig kunnskap og verdifull erfaring på ulike områder.

Jeg har nå bestemt meg for at noe seriøst må gjøres med den kroppen jeg lever i. Jeg er noen kg for stor, og trenger derfor å gå ned en del kg samt komme meg i bedre form. Hører jo at det skal øke energinivået mitt, noe som kunne kommet godt med. Vi bor trossalt i mørke, kalde Norge, i sær nå når vinteren er like rundt hjørnet, og litt ekstra energi er definitivt ikke feil da...

Utfordringen nå er bare å finne ut om jeg skal klare å være min egen "PT" eller om jeg skal følge et opplegg som eksempelvis Easy Life. I løpet av 2012 har jeg kommet i gang med gode treningsvaner samt ramlet av igjen, startet på nytt og ramlet av igjen... Uansett så danser jeg fast to ganger i uken, så litt gjør jeg da, men det er ikke nok for å komme ned de kiloene jeg ønsker.

Derfor spør jeg dere her på forumet følgende spørsmål:

* Hva er generellt følelen rundt Easy Life? Bra? Dårlig?

* Bør jeg heller velge å trene på Sats/Elexia og gjøre det jeg kan for å fikse kostholdet selv?

* Hva med Grete Rohede kurs?

* Andre råd til å komme skikkelig igang og holde det gående???

Håper sårt på gode råd som funker ;)

Fortsetter under...

Kutt ut alt av sukker, hvite melprodukter, fruktjuice og raske karbohydrater.

Hold deg mest til rene råvarer - kjøtt, fugl, fisk, skalldyr, grønnsaker, grønnsaker og litt mer grønnsaker. Unn deg litt, men ikke for mye, grove kornprodukter om du er glad i det og ost og melk går fint om du tåler slikt.

Ellers kan du spise som du vil.

:)

Dette kan du leve med over laaaang tid. Det gir fantastiske muligheter for gode matopplevelser samtidig som kroppen vil trives med det, Dans enda mer om du liker det! Gå på tur, jogg, spinn, tren styrke, spill fotball - whatever - aktivitet avler aktivitet.

Kutt ut alt av sukker, hvite melprodukter, fruktjuice og raske karbohydrater.

Hold deg mest til rene råvarer - kjøtt, fugl, fisk, skalldyr, grønnsaker, grønnsaker og litt mer grønnsaker. Unn deg litt, men ikke for mye, grove kornprodukter om du er glad i det og ost og melk går fint om du tåler slikt.

Ellers kan du spise som du vil.

Dette kan du leve med over laaaang tid. Det gir fantastiske muligheter for gode matopplevelser samtidig som kroppen vil trives med det, Dans enda mer om du liker det! Gå på tur, jogg, spinn, tren styrke, spill fotball - whatever - aktivitet avler aktivitet.

Tusen takk for gode råd og input :) Gjenstår vel bare å gjennomføre det, og da skikkelig. "Just do it" har jeg hørt ;)

Jeg er på vei ned i vekt (har gått ned 6-7kg. de siste to mnd). Jeg gjør ingen drastiske endringer. Tenker at dette vil jeg få til på lang sikt. Nå vet jeg ikke hva målet ditt er, men jeg vil ned i trivselsvekt og forbli der. For å få til det må JEG (her er det nok forskjellige preferanser og fremgangsmåter) endre litt og litt på vanene mine. Jeg har gått ned i vekt tidligere, men har bare gått opp igjen fordi de nye vanene har vært for langt unna mine gamle og dermed ble det lett å falle tilbake når jeg hadde en dårlig dag. Dreier seg jo om viljestyrke, men når det har gått galt for meg har det gått skikkelig galt.

Det jeg gjør nå er å ikke tenke diett, men livstilsendring. Jeg har byttet ut pasta, ris og poteter med fullkornspasta, byggris og ekstra grønnsaker. Driver overhodet ikke med lavkarbo, men disse varene inneholder mye energi. Brødmat holder jeg til et minimum, men spiser desto mer havregryn og usøtet musli.

Jeg drikker juice, spiser frukt og unner meg et kakestykke eller litt godteri i godt selskap. Poenget er å begrense seg. For meg funker det ikke med 100% kutt.

Ellers er jeg veldig enig med Linjemannen om å spise mye rene kjøttvarer og masse grønnsaker :)

Har ikke erfaring med Easy Life eller Grete Rhoede. Vet om flere som har deltatt på GR, men gått opp igjen etterpå fordi de ikke fortsatte å følge programmet når de var tilbake til dagliglivet. Kan jo gi en liten piff i starten, men i lengden dreier det seg kun om du klarer å lage deg nye, gode vaner og ikke minst holde på disse. For min del må jeg finne fram til disse vanene selv.

Takk for at du deler din erfaring MarteA :)

Tror mye av det du sier i at man må finne vanene selv er det eneste som fungerer. Kanskje like enkelt, eller til og med lettere, for ikke å snakke om billigere å lage seg en loggbok her. Følelsen av at noen følger med på deg kan jo gi en ekstra boost til ikke å gi opp...

Tror nemlig ikke jeg er typen til å gå på diett... Er for glad i mat til det, men som du sier, man må heller begrense seg. Får sette opp et hovedmål sammen med delmål og deretter legge en gjennomførbar plan for hvordan jeg skal komme dit.

Hva triveselsvekten min er har jeg ikke funnet ut enda, men tror jeg skal fokusere på å komme meg ned fra 97 kg (ja du leste riktig, så tung er jeg pr i dag, men har vært over 100 tidligere i år). til et sted mellom 70 og 75 kg til å begynne med (da er i det minste BMI'en nede på grønt, er 169cm lang). Og ja, jeg skal ikke ta det i en jafs, men bruke god tid på det sånn at jeg blir værende der nede. Har også bestemt meg for at det ikke kun skal fokuseres på vekt, men på klesstørrelse og hvordan jeg generellt føler meg i form. :)

Først og fremst, gratulerer med at du har funnet fitnessbloggen!

Lag en logg, så vil du få konstruktive innlegg ( noen kritiske, for det meste positive :D )

For å være ærlig trenger du ikke GR-kurs eller EasyLife, du trenger bare å lese artiklene her inne, så når du sliter med noe spør du bare.

Annonse

Jeg er selv 93.5kg. Så tallet 97 skremmer ikke meg. Jeg veide 100kg. da jeg startet nedgangen min.

Virker som du har et godt utgangspunkt. Slike mål er supre, og jeg kan garantere at du blir supermotivert når buksene blir store :D Målet mitt er 75kg. Men ønsker å veie under 90 til jul. Husk at målebånd gir et mer korrekt bilde på nedgangen, spesielt om du trener styrke.

Jeg anbefaler at du finner et kalorinivå som er lavere enn i dag, men ikke så lavt at du føler at du sulter. Jeg ligger på omtrent 1600kcal/dag og er godt fornøyd med det. Det er omtrent det samme som basalforbrenningen min. Man kan (bør?) spise litt mer på dager man trener hardt. Spiser meg passe mett på god mat, men går likevel ned i vekt :) Jeg bruker Vektklubb.no for å loggføre maten, men vet at flere her bruker diett.no eller apper for å holde oversikt. I starten får man mange aha-opplevelser og lettere sjokk når man plotter inn enkelte matvarer :p

Først og fremst, gratulerer med at du har funnet fitnessbloggen!

Lag en logg, så vil du få konstruktive innlegg ( noen kritiske, for det meste positive :D )

For å være ærlig trenger du ikke GR-kurs eller EasyLife, du trenger bare å lese artiklene her inne, så når du sliter med noe spør du bare.

Gjett om jeg skal lese :) Har allerede sett både inspirerende bilder fra andre brukere og lest noen enorme fremganger, og det føles motiverende bare allerede (y)

Så det blir nok en logg på meg ja :)

Hei! Jeg har tidligere deltatt på et Easy-Life kurs, men hovedmålet var ikke bare å gå ned i vekt, det er også en livsstilsendring. Jeg syntes kurset var vel og bra, lærte veldig mye om ernæring og tips i forhold til kosthold, samt mye gruppetrening underveis hvor man får trent seg godt. Merk, nå deltok de aller fleste på kurset for å kunne bli med på ketose-dietten deres(noe som er valgfritt), og jeg gikk på den selv for å få en kickstart. Men selv om du melder deg på kurset, så er det igjen like mye opp til deg selv, hvorvidt du vil klare dette eller ei. Et par måneder etter jeg var ferdig med kurset, mista jeg totalt motivasjonen igjen, og gikk opp et par kilo, selv om jeg prøvde å holde meg litt i skinnet. Helt til jeg begynte å lese meg opp på forskjellige artikler her på Fitnessbloggen, både om trening og kosthold. Nå er jeg i fullt kjør, bedre enn noensinne! Forresten, var flere på kurset jeg gikk på som hadde prøvd Grethe Rohede og rakka ordentlig ned på det. Har ikke prøvd dette selv, så vet ikke.

TL;DR

Poenget mitt er, hvis du ønsker en kollektiv kickstart, er kurset fint for vektnedgang, såfremt du selv har viljen. Du kan møte andre i samme situasjon, og dele tips og lære mye, hvis du føler at dette er den beste metoden for deg. Personlig fikk jeg mer ut av og lese meg opp på egenhånd. Men igjen, om du velger å bruke penger på det, så er det iallfall en start, og en helseinvestering uansett. :) Håper det hjalp litt! Mitt beste tips er uansett og finne ut konkret hva du ønsker med dette, og hvordan du ønsker å gå fram. ;)

Jeg er selv 93.5kg. Så tallet 97 skremmer ikke meg. Jeg veide 100kg. da jeg startet nedgangen min.

Virker som du har et godt utgangspunkt. Slike mål er supre, og jeg kan garantere at du blir supermotivert når buksene blir store :D Målet mitt er 75kg. Men ønsker å veie under 90 til jul. Husk at målebånd gir et mer korrekt bilde på nedgangen, spesielt om du trener styrke.

Jeg anbefaler at du finner et kalorinivå som er lavere enn i dag, men ikke så lavt at du føler at du sulter. Jeg ligger på omtrent 1600kcal/dag og er godt fornøyd med det. Det er omtrent det samme som basalforbrenningen min. Man kan (bør?) spise litt mer på dager man trener hardt. Spiser meg passe mett på god mat, men går likevel ned i vekt :) Jeg bruker Vektklubb.no for å loggføre maten, men vet at flere her bruker diett.no eller apper for å holde oversikt. I starten får man mange aha-opplevelser og lettere sjokk når man plotter inn enkelte matvarer :p

Wow bra jobbet jente :) Får bruke deg som et forbilde da ;) Ser jo at det er mulig å komme seg ned. Og jeg har troen på at målband gjerne er en vel så god indikator. Etter å ha sett før og etter bilder her så bør jeg kanskje be han hjemme om å leke fotograf så jeg får dokumentert hvordan ting ligger ann i dag og så sette inn en fotoshott senere for å se en eventuell fremgang :cool:

Kjenner flere som har gått GR-kurs, og det er ikke noe galt i det. Men mitt inntrykk er at man da betaler ganske masse penger for å lære å legge om vanene sine selv, lære å følge med på hva man putter i kjeften, lære å trene litt/gå litt tur osv.. Og dette er strengt tatt kunnskap man finner gratis her inne på fitnessbloggen;) Greit nok, de har møter en gang i uka med veiing og man kan snakke om erfaringer med andre som er i samme situasjon.. .Men igjen: dette er ting man kan få gratis her inne på fitnessbloggen;)

Jeg har troa på at du klarer å legge om kostholdet til noe som passer deg, om du må kutte ut alt sukkerholdig og baare spise ren mat 100%, eller om du kan tillate deg å spise et kakestykke i selskap eller en sjokolade på lørdag er noe som du må finne ut selv:) Alt etter hva som passer deg best.

For min egen del så har jeg nå gitt meg selv godtestreik til 1.desember, inkludert helgene. Men cola zero er lov, og så har bestefar bursdag i slutten av oktober så da kan jeg spise litt kake den ene dagen evt. Jeg har latt kostholdet skli litt ut de siste to ukene, og må være streng med meg selv for å komme på rett kjøl igjen. Men det er sånn det passer for meg, og slik jeg må ha det for å klare å gjennomføre mitt opplegg;) Lykke til :D

Tusen takk Tlviken for at du delte din erfaring med meg :)

Er enda i tenkeboksen. Og når jeg bare får startet en loggbok (sikkert lurt å bruke det uansett..) så kan dere får se hva jeg velger å teste ut :D

Setter i alle fall pris på all deling av erfaring her, både på godt og vondt :)

Annonse

Er nok lurt å endre vaner over tid og tenke langsiktig og livsstilsendring. Alle dietter er basert på at man går i et kaloriunderskudd, og således går ned i vekt. Det som er problemet er at man ofte går tilbake til gamle vaner igjen etter dietten og dermed går opp igjen i vekt. Jeg jobbet et sted der de holdt på med Easy life, men var ikke selv involvert direkte i det, og det begynner å bli noen år siden. Easy life er et opplegg for livstilsendring med vekt på kosthold og aktivitet/trening. Og konseptet er forsåvidt godt nok det. Det er som med alle andre ting at resultatet avhenger av din innsatsen og at du følger opplegget. Og det er selvfølgelig mulig å falle tilbake igjen til gamle vaner når man er ferdig. Easy life har vel enten et halvt eller et års bindingstid, så man får iallefall oppfølging den tiden, noe som opgså gjør det litt kostbart. Det man skal ha i bakhodet er at det er veldig ulik kompetanse og dyktighet når det gjelder de som er "instruktører" innenfor dette (sikkert litt som med PT`er generelt)

Du har et poeng der når du nevner dyktighet på "instruktørene", både når det gjelder EL, GR, PT osv....

Får ta det også med inn i tankegangen nå når jeg går i tankeboksen i helgen :)

Setter i alle fall pris på all deling av erfaring her, både på godt og vondt :)

Er alltid utrolig hyggelig og kunne dele egne erfaringer :) Husk at god kunnskap om hvordan og hvorfor på treningsstudioet, samt at et bevisst fokus på hva ernæring gjør for kroppen, gjør alt mye enklere! Lok litt rundt på fitnessbloggen, kos deg og les, er så mye man kan lære her! (y)

Kjenner flere som har gått GR-kurs, og det er ikke noe galt i det. Men mitt inntrykk er at man da betaler ganske masse penger for å lære å legge om vanene sine selv, lære å følge med på hva man putter i kjeften, lære å trene litt/gå litt tur osv.. Og dette er strengt tatt kunnskap man finner gratis her inne på fitnessbloggen;) Greit nok, de har møter en gang i uka med veiing og man kan snakke om erfaringer med andre som er i samme situasjon.. .Men igjen: dette er ting man kan få gratis her inne på fitnessbloggen;)

Jeg har troa på at du klarer å legge om kostholdet til noe som passer deg, om du må kutte ut alt sukkerholdig og baare spise ren mat 100%, eller om du kan tillate deg å spise et kakestykke i selskap eller en sjokolade på lørdag er noe som du må finne ut selv:) Alt etter hva som passer deg best.

For min egen del så har jeg nå gitt meg selv godtestreik til 1.desember, inkludert helgene. Men cola zero er lov, og så har bestefar bursdag i slutten av oktober så da kan jeg spise litt kake den ene dagen evt. Jeg har latt kostholdet skli litt ut de siste to ukene, og må være streng med meg selv for å komme på rett kjøl igjen. Men det er sånn det passer for meg, og slik jeg må ha det for å klare å gjennomføre mitt opplegg;) Lykke til :D

Hehe, ja har sett at man finner mye rart og bra her inne på fitnesbloggen :) Så i skrivende stund heller jeg litt mot å teste ut loggboken her og gå inn for å klare det selv, eller selvsagt med litt hjelp fra min kjære samboer og alle dere oppmuntrende mennesker her :) :) Ser jo at jeg har fått mer svar på dette innlegget enn jeg trodde jeg ville få, så om det blir omtrent like stor oppslutning rundt en blogg med god oppmuntring (og litt kritiske tanker), så tror jeg det kan bli vel så bra det :)

Jeg veide 110 og kanskje 25 i fett% for fem år siden, har siden 2009 holdt 8% fett hele året.

Så, du klarer det hvis du vil ;)

Olala bra jobbet Mr. (y)

Herlig med levende beviser på at ting fungerer :) :)

Wow bra jobbet jente :)

Takk :)

Lag deg en loggbok! Jeg fyller min med matbilder, planer og vektoppdateringer. Mest for min egen skyld, men det er supert å få kommentarer og tilbakemeldinger underveis :)

Jeg har forresten selv tatt "før-bilder". Er jo supert å ha de klare til den dagen man tydelig ser store forandringer i speilet. En dag SKAL jeg sende inn bilder til før-etter-forumtråden her inne ;)

You can do it! :D

• 2 måneder senere...

Jeg har ikke lest alt som andre har skrevet her så kan hende noe jeg skriver står flere ganger lenger opp.

Har selv prøvd både easy life og grete roede, min erfaring med dem er at skal du ha en varig endring på matvanene

dine er helt klart GR det rette valget. Hvis du ønsker et skikkelig skippertak kan jeg anbefalle EL. Med EL gikk jeg ned

18kg på 7-8uker, kurslederen sa at min kropp hadde en perfekt respons på EL "maten". Det er veldig psykisk bra, er morro å gå på vekta da første uka gikk ned 5,5kg. Da skal det sies at dette er mest vann da. Men veldig morro å se uansett.. Skal du lykkes med dette så må du være 100% motivert for å ikke spise på mange uker, da går det bra. Har du kommet over de 3-4første dagene er det værste gjort. Og mitt tips når du går på EL er, IKKE ta bare den lille brødskiva for å kjennne smak/konsistens. Ei brødskive en dag blir fort ei hver dag.

GR er en livstilsedring som kommer hele familien til nytte. det er mye god mat og du er aldri sulten på et GR kurs. Man kan jo ikke leve på pulver hele livet, men det går noen uker. Da jeg gikk på GR husker jeg mamma sa; Skal du spise alt det der? Har aldri sett du har spist så mye noen gang..

Det verste da jeg gikk på EL kurs ble jeg så fokusert på alt jeg hadde lyst på at det holdt på tippe over for meg...hehe. Aner ikke hvor mange oppskrifter jeg skrev ut fra nettet -men det var MANGE! Husker ei på kurset sa; Jeg tror tom at jeg liker tomat nå, men det har jeg aldri likt før!!! Sier jo litt det..

Lag deg en dagbok/loggbok. her inne eller andre plasser. du vil trenge støtte på veien for dette er ikke lett. mange meninger og råd vil du finne,men det viktigste er å finne ut hva som fungerer for deg. og bruk tid på å tenke over hvorfor du vil ned i vekt,samt hva som gjorde at du veier d du gjør. lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...