Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting, hvor mye fett er "for mye"? :)

Jeg fører på diett.no i perioder for å kontrollere om jeg ligger der jeg skal kcal messig, noe jeg gjør. Men jeg har sett at i det siste så kommer en stor andel av mitt kcal inntak fra fett. De største fettkildene jeg får i meg er typ avocado, nøtter og fisk (gjerne laks eller makrell) så det er jo rett type fett i det minste.

Jeg hører jo hele tiden at i bunn og grunn er det kcal inn vs kcal ut som teller, men vil kroppen bruke fettet annerledes enn f.eks karbohydrater?

Så langt i dag har jeg f.eks fått i meg 86g fett, noe som er ganske mye, eller er det egentlig det?

I følge en slik makro-kalkulator så skal jeg ligge på ca 50g fett til dagen. Men gjør det egentlig noe at jeg får i meg mye mer fett enn det som er "rett" så lenge jeg får i meg rett antall kcal?

Forøvrig ser resten av kcal fordelingen slik ut så langt i dag:

Totalt ca 1800kcal, derav 142g protein og 122g karbs, og altså 86g fett.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13424-for-mye-fett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fører på diett.no i perioder for å kontrollere om jeg ligger der jeg skal kcal messig, noe jeg gjør. Men jeg har sett at i det siste så kommer en stor andel av mitt kcal inntak fra fett. De største fettkildene jeg får i meg er typ avocado, nøtter og fisk (gjerne laks eller makrell) så det er jo rett type fett i det minste.

Jeg hører jo hele tiden at i bunn og grunn er det kcal inn vs kcal ut som teller, men vil kroppen bruke fettet annerledes enn f.eks karbohydrater?

Så langt i dag har jeg f.eks fått i meg 86g fett, noe som er ganske mye, eller er det egentlig det?

I følge en slik makro-kalkulator så skal jeg ligge på ca 50g fett til dagen. Men gjør det egentlig noe at jeg får i meg mye mer fett enn det som er "rett" så lenge jeg får i meg rett antall kcal?

I bunn og grunn så kan man si at du må bruke mer kcal enn du spiser. Men så er det mye annet som skjer også...Energimessig får du i deg mest fett, mellom 7-800 kcal. Sånn sett kunne det se ut som om du sikter deg inn på en moderat LCHF (Low Carb High Fat) kultur. Kroppen din kan bruke glukose (karbo) som energi, eller fett. Protein også, men den vegrer seg for det, da det gir lite pluss energi, det koster mye å omsette protein til energi istedet for byggestener i kroppens celler. Primært seg så gjør det fint lite om du spiser 100 eller 500 gram fett per dag, bare du bruker mer enn du spiser. Men om du spiser en god del karbo samtidig, så kan det bli et problem. Jeg sier kan fordi jeg vet ikke alt om deg. Men karbohydrater øker blodsukkeret, og bukspyttkjertelen skiller ut insulin for å hjelpe sukkeret inn i cellene. På den måte kan deg også hjelpe fettet inn i fettcellene, i og med at det er insulin som åpner opp cellene og "låser" inn fettet. Men om mesteparten av karboene kommer fra grønnsaker og såkalt "langsomme" karbohydrater, så stiger insulinet mindre, og det er gunstigere.

Kan legge til at jeg ligger på ca 70 % fett og 29 % proteiner i min kost....Da løfter jeg tyngre og har en langt høyere intensitet. Det er lurt å finne ut hva du fungerer best på :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13424-for-mye-fett/#findComment-519730
Del på andre sider

I bunn og grunn så kan man si at du må bruke mer kcal enn du spiser. Men så er det mye annet som skjer også...Energimessig får du i deg mest fett, mellom 7-800 kcal. Sånn sett kunne det se ut som om du sikter deg inn på en moderat LCHF (Low Carb High Fat) kultur. Kroppen din kan bruke glukose (karbo) som energi, eller fett. Protein også, men den vegrer seg for det, da det gir lite pluss energi, det koster mye å omsette protein til energi istedet for byggestener i kroppens celler. Primært seg så gjør det fint lite om du spiser 100 eller 500 gram fett per dag, bare du bruker mer enn du spiser. Men om du spiser en god del karbo samtidig, så kan det bli et problem. Jeg sier kan fordi jeg vet ikke alt om deg. Men karbohydrater øker blodsukkeret, og bukspyttkjertelen skiller ut insulin for å hjelpe sukkeret inn i cellene. På den måte kan deg også hjelpe fettet inn i fettcellene, i og med at det er insulin som åpner opp cellene og "låser" inn fettet. Men om mesteparten av karboene kommer fra grønnsaker og såkalt "langsomme" karbohydrater, så stiger insulinet mindre, og det er gunstigere.

Kan legge til at jeg ligger på ca 70 % fett og 29 % proteiner i min kost....Da løfter jeg tyngre og har en langt høyere intensitet. Det er lurt å finne ut hva du fungerer best på :)

Takk for fyldig svar! :)

Grunnen til at jeg ligger litt lavt på karbs er at jeg ikke tåler hvete så da er flere vanlige karbokilder 'vanskeligere' å få tak i. Gidder ikke kjøpe alle slags glutenfrie alternativer når jeg ikke føler kroppen savner det. :) Typisk kommer mine karbs fra fullkornsris, havregryn og grønnsaker. I perioder pannekaker eller brød hvis jeg har det tilgjengelig.

Spiser egentlig akkurat det jeg har lysst til så lenge det er innenfor kcal budsjettet mitt. Men føler (og det er veldig mulig det kun er følelser også) at fettprosenten har gått litt opp i det siste selv om jeg ikke spiser for mye kcal, så er derfor jeg lurer. :)

Jeg får ta et bilde og sammenligne med forrige formbilde for å se om jeg faktisk bare føler at jeg har gått litt opp i fettprosent. hehe. Hvis jeg har det så får jeg heller prøve å minke litt på fett igjen, eller karbo - hvis det er kombinasjonen som er "farlig". :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13424-for-mye-fett/#findComment-519766
Del på andre sider

Du har ingenting å bekymre deg for. Trives du med det kostholdet, så kan du uten noen betenkeligheter fortsette slik.

Primært seg så gjør det fint lite om du spiser 100 eller 500 gram fett per dag, bare du bruker mer enn du spiser. Men om du spiser en god del karbo samtidig, så kan det bli et problem. Jeg sier kan fordi jeg vet ikke alt om deg. Men karbohydrater øker blodsukkeret, og bukspyttkjertelen skiller ut insulin for å hjelpe sukkeret inn i cellene. På den måte kan deg også hjelpe fettet inn i fettcellene, i og med at det er insulin som åpner opp cellene og "låser" inn fettet. Men om mesteparten av karboene kommer fra grønnsaker og såkalt "langsomme" karbohydrater, så stiger insulinet mindre, og det er gunstigere.

Dette vil uansett ikke overstyre energibalansen, og det er andre matvarer som stimulerer insulinet vel så mye som karbohydratene gjør :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13424-for-mye-fett/#findComment-520080
Del på andre sider

Dette vil uansett ikke overstyre energibalansen, og det er andre matvarer som stimulerer insulinet vel så mye som karbohydratene gjør :)

Da må du forklare nærmere, for da har jeg nemlig ei diger høne å plukke med forelserne på NIH :) Jeg VET at visse proteiner stimulerer insulinet en del, men de drar jo med seg glukagon også (ifølge V. Lysne :p ) så virkningen blir helt annerledes (fortsatt ifølge V Lysne)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13424-for-mye-fett/#findComment-522826
Del på andre sider

Har skrevet litt om insulinindeks her: Insulinindeks | Frisk og Funksjonell

Angående proteiner så har du også rett i at disse i tillegg stimulerer glukagon. Ellers ville resultatet blitt hypoglykemi. Men det å spise f.eks. meieriprodukter sammen med karbohydrater vil gi en økt insulinrespons, noe som igjen bidrar til å redusere effektene på blodsukkeret, så mer insulin er ikke alltid dårlig :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13424-for-mye-fett/#findComment-522868
Del på andre sider

Annonse

Har skrevet litt om insulinindeks her: Insulinindeks | Frisk og Funksjonell

Angående proteiner så har du også rett i at disse i tillegg stimulerer glukagon. Ellers ville resultatet blitt hypoglykemi. Men det å spise f.eks. meieriprodukter sammen med karbohydrater vil gi en økt insulinrespons, noe som igjen bidrar til å redusere effektene på blodsukkeret, så mer insulin er ikke alltid dårlig :)

Takker og bukker :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13424-for-mye-fett/#findComment-522996
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...