Gå til innhold

Program til nybegynner som skal ned i vekt


Tunk

Anbefalte innlegg

Skal ned i vekt.. er 185cm og 120kg nå.. har lagt om kostholdet og det gir resultater. Etter å lest endel på nettet har jeg forstått at styrke trening er veldig anbefalt i kombinasjon med det å gå ned i vekt. Er jo og veldig fint å miste minst mulig

muskler
:)
Har noe erfaring med styrke trening før(9 år siden ca) så vil nok stille ganske likt med en nybegynner. Men vanskelig å vite hvilket program jeg skal går for.. etter å ha lest litt på denne siden har jeg kommet frem til at starting strength programet kanskje kunne vært noe for meg?

Dette programet skal trenes 3 ganger i uka.

Treningsøkt A

•Knebøy 3 x 5 reps

•Benkpress 3 x 5 reps

•Markløft 1 x 5 reps

•Dips 2 x 8 reps

•Mage 3 sett

Treningsøkt B

•Knebøy 3 x 5 reps

•Militærpress 3 x 5 reps

•Foroverbøyd roing med stang / pendlay rows 3 x 5 reps

•Hang-ups 3 x 8 reps

•Mage 3 sett

Er dette rette veien å gå for noen som meg?

Chins (kanskje dips og) vil bli et stort problem for meg.. Kan disse byttes ut med noe annet? i så tilfelle hva da?

Mage? Hvilken øvelse er det snakk om her? kan jeg bruke sånn mage trening apparat?

Biceps og triceps? Får di nok trening med di øvelsene som er i programet? Kan jeg legge til en biceps og en triceps

øvesle? Eller vil det ødelegge for noe?

Andre ting som burde vært med her?

Finnes det andre versjoner av starting strenght som kunne passet bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest johnmf94

Programmet gir jo et veldig godt grunnlag i starten,men jeg tørr påstå at meningen med starting strength er å bygge styrke, ikke gå ned i vekt eller øke muskeldefinisjon. Dette ser man jo på antall sets og reps, og det faktum at Rippetoe driter i fysikken. Jeg sier ikke at du ikke skal kjøre så mye baseøvelser, men du skal kjøre med flere reps og kortere pauser.

For å gå ned i vekt ville jeg heller trener likt fitnessmodeller. Mye superset, dropsets, flere repetisjoner osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er vel at kostholdet skal ta seg av det å gå ned i vekt (vil nok og bli litt kardio) Mens styrke treningen er for å miste minst mulig muskler.. Så er ikke så opphengt i å forbrenne mest mulig kalorier under en styrke økt..

Vil nok uansett gå høyere på reps i starten for å få teknikken på plass før jeg begynner å løfte tungt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening for vektnedgang:

Første pri er å vedlikeholde styrke og muskelmasse i størst mulig grad. dette gjør man ved å løfte baseøvelser, tungt.

Andre pri er å sørge for "etterbrennereffekten", altså at kroppen øker forbrenningen de neste 36-48 timene. DEtte gjør man ved feks complexes, HIIT, kettlebell swings osv.

Du kan dele økta i to, en del med fokus på styrke, og en del med fokus på arbeidskapasitet. 1-4 styrke/baseøvelser, og 2-4 øvelser som utfordrer arbeidskapasitet og utholdenhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...