Gå til innhold

OPPBLÅST


123fitness

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg sliter veldig med oppblåst mage. Og da mener jeg ikke bare etter jeg har spist mye, men HELE tiden. Det blir selvfølgelig værre av feks farris og sukrin, men selvom jeg kutter dette, er fortsatt ballongmagen der. Jeg våkner til og med med gravid-mage. Jeg kan ikke huske jeg har vært slik før eller i oppveksten. Problemet har oppstått det siste året, etter jeg begynte å spise mer etter SF.

Dette er noe som virkelig plager meg og går ut på livskvaliteten min. Smerter i magen har jeg også.

Noen som har likt problem eller tips/løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan du ikke skrive ned ca hva du spiser hver dag? Mulig du er ekstra følsom for enkelte matvarer.. =)

Og - "oppblåst" som i vannete, eller luft? Luft er typisk ved enkelt matvarer som kål/brokkoli/løk, epler, matintoleranse. Mens vannete-oppblåsthet er en ganske vanlig (men kjedelig) ettervirkning av spiseforstyrrelser. Hvor lenge har du spist "skikkelig" og regelmessig? Etter lengre tid med SF vil magen være vrang - og mange innbiller seg at de ikke tåler ditten og datten.. Vet ikke hvor lenge du har vært syk, og hvor lenge du har spist normalt - men det tar tid før magen og fordøyelsen får normalisert seg. Da gjelder det å holde ut, fortsette å prøve ny mat - og finn ting som føles greit ut.

Noen er følsomme for laktose (melkesukker) andre for hvetemel osv.. så skriv ned hva du normalt spiser - så kanskje er det noe som viser seg å kunne være synderen.

Ellers vet du jo sikkert allerede at brus, tyggegummi, pastiller o.l er en virkelig magesynder :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne i forbindelse med det 02-snapper sier at jeg opplevde dette i tilsvarende situasjon, men at det gav seg etterhvert når jeg bare fortsatte å spise mye og variert :) Tror magen kan bli lovlig følsom etter det sære matregimet en sf innbærer, og at det tar litt tid å komme seg igjen. Kan hvertfall være noe å ha i bakhodet dersom du ikke finner noe på blodprøver el.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er luft! Spiser ekstremt mye kålchips, noe som sikkert ikke er det beste for magen (i tillegg til luktende promper, hehe)

Har ikke vært allergisk mot noe før, men skal ta en test så fort som mulig for sikkerhets skyld.

Har hatt SF i 3 år, med dårlige og bedre perioder. Har ligget stabilt på en lav vekt (bmi 15-16) det siste året. Ligger der fortsatt, men har gått opp ca 3 kg nå de siste 3 mnd. Spiser mye, men trener mye også. Spiser VELDIG mye melkeprodukter som CC yoghurt, skyr og mye lomper, riskaker, knekkebrød, maisknekkebrød og litt mel som kokosmel og mandelmel. Føler vel egentlig sukrin, sukrinmelis, WF produkter, og annen mat med falsk søtning er værst! men det er så forferdelig å måtte slutte med dette :(

Takk for svar dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...