Gå til innhold

hjelp til kosthold.


jenny.

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp helt sjokk av å se på baderoms vekta. Jeg har vært syk i snart to måneder og har gått på mye antibiotika som gjør meg kvalm , pluss at det er regler når jeg kan spise før og etter inntak av pillene.

Dette har resultert i att jeg ikke har fått spist så mye som jeg pleier. Jeg har av ”natur” høy forbrenning og egentlig ikke spesielt mye matlyst, og er derfor alltid slank, men nå har det bikket over på det sykelige. Jeg er en jente på 24 år, 168 cm høy og veier 44,5 kg! Vanligvis ligger jeg på 50kg (noe som også er lite, men som jeg har slått meg til ro med)

Jeg trente regelmessig (jogging og enkel styrke 2-3 ganger i uken) før sykdommen, men som logisk er, har jeg ikke særlig mye energi og treningslyst nå.

Etter å ha surfet rundt på nettet etter kjappe måter å gå opp i vekt, har jeg ikke blitt stort klokere, og henvender meg derfor til deres kloke hoder ;)

Før du bestemmer deg for å svare på innlegget vil jeg bare oppsummere ting du ikke trenger å kommentere, Eller be meg gjøre.

1. * jeg VET jeg er tynn, du trenger ikke å strø salt i såret.

2. *Å be meg om å ”proppe i meg mat og spise til jeg spyr” er ikke konstruktivt og heller ikke særlig realistisk att jeg skal klare.

3. *Be meg om å trene mer enn jeg allerede gjør. (med mindre du har en god grunn til å mene att jeg trener feil)

håper noen kan hjelpe meg med ett kosthold som jeg kan leve med, samtidig som jeg går opp i vekt. kan legge til att jeg er student, så jeg er mye hjemme. har altså tilgang til mat nesten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fettrik mat inneholder mye kalorier selv om det ikke er snakk om store mengder! Småspis usaltede nøtter, inkorporer olivenolje i måltidene dine, og få i deg mat som avokado og laks! Prøv å øke porsjonene dine, få i deg nok kylling, kjøtt, fisk osv.! :) Var det jeg hadde tid til akkurat nå, men regner med at du vil få mange andre gde råd også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettrik mat inneholder mye kalorier selv om det ikke er snakk om store mengder! Småspis usaltede nøtter, inkorporer olivenolje i måltidene dine, og få i deg mat som avokado og laks! Prøv å øke porsjonene dine, få i deg nok kylling, kjøtt, fisk osv.! :) Var det jeg hadde tid til akkurat nå, men regner med at du vil få mange andre gde råd også!

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, det er ikke morro å være for tynn! (Been there, done that!) Har ingen magisk oppskrift til deg, men håper mine "triks" kan være til noe hjelp;

- Spis, som IdaEriksen sier, energitett mat. Tørket frukt og (usalte) nøtter er genialt, det samme er (oliven)oljedressinger, fet fisk, peanøtt (eller annet nøtte-) smør, juice/smoothies, avocado, melk, majones, osv.

- Selvom du i teorien "kan", ikke propp i deg bare is, brus, godis osv. Jeg blir ihvertfall veldig slapp av det, og i svært dårlig humør... Gi kroppen ting den trenger (samt litt annet såklart) :)

- Prøv å spise etter klokka, selvom du ikke nødvendigvis er veldig sulten. Å mangle sultfølelse betyr imidlertid ikke at du ikke kan spise noe, eller at du må spise til du spyr. Alt er bedre enn ingenting :)

- Prøv å gjøre mat til noe morsomt, ikke bare et burde-burde. Les kokebøker, oppskrifter og blogger, prøv nye ting, og lag det som frister. Mat er gøy og mat er digg, og skal du spise mer enn du "vil" kan du hvertfall gjøre det så hyggelig som mulig!

Masse masse lykke til, jeg har troa! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...