Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har også skrevet det samme på loggboken min og tråden Rate My Workout, men tenkte også å starte en egen tråd her. Jeg lover å ikke spamme så mye framover :)

Har jobbet litt med treningsplanen min nå og den ser sånn her ut. Setter stor pris på innspill og meninger på right or wrong!

Dag 1: Skuldre, 5 øvelser

Dag 2: Biceps og triceps, 3 øvelser på hver

Dag 3: Rygg, 5 øvelser

Dag 4: Bryst, 5 øvelser

Dag 5: Bein, 5 øvelser

Etter annenhver økt: 15/20 min Magetrening

Etter hver økt: 20/30 min boksing

Denne planen er 95% basert på Somanabolic Weight Training av Kyle Leon

Jeg varierer også øvelser hver uke. Si at jeg tar stående militærpress med stang uke 1, så tar jeg sittende med militærpress uke 2. Så tilbake til stående med manualer f.eks, så sittende med maualer. Så tilbake igjen

Grunnnen til at jeg ikke skriver ukedagene, er fordi at så lenge jeg har 5 økter i uka, så kan jeg plassere hviledagene der jeg føler jeg trenger dem eller når jeg blir opptatt. Hvis jeg blir opptatt en hel helg, så trener jeg mandag til fredag for eksempel.

Hva tenker dere? Er det noe jeg må gjøre om?

Her er link til loggen min, er ny her, så er ikke så mye på den enda: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/new-life.12954/

Fortsetter under...

Annonse

Jeg kjører en tosplitt.

Underkropp man-tor

overkropp tir-fre

pause på onsdag, funker kjempebra for meg.

Har kjørt 3-split veldig lenge så jeg tror jeg går for denne en stund, og hvis det ikke funker, så går jeg tilbake! OM ikke annet prøver jeg det du har, for det hørtes bra ut! :)

Har kjørt 3-split veldig lenge så jeg tror jeg går for denne en stund, og hvis det ikke funker, så går jeg tilbake! OM ikke annet prøver jeg det du har, for det hørtes bra ut! :)

Hvis du har kjørt 3-splitt lenge, hvorfor vil du da opp på 5 splitt? Er det ikke bedre å kjøre litt høyere frekvens da en periode.

Eller kjørte du 3-splitten 5 dager i uken?

Hvis du har kjørt 3-splitt lenge, hvorfor vil du da opp på 5 splitt? Er det ikke bedre å kjøre litt høyere frekvens da en periode.

Eller kjørte du 3-splitten 5 dager i uken?

See, this is why i posted this! :). Eneste grunnen til at jeg går opp til en 5 dager er fordi at jeg har lest at det er viktig med variasjon. Jeg kjørte i en lang periode med 3 treningsdager med to muskelgrupper pr. dag og så en hviledag. Så jeg tenkte det var på tide med en forandring. Var det ikke lurt å gå fra 3 til 5 kanskje? Det er jo fitness jeg vil drive på med, og jeg har lest at flere av de store kjører en 5 dager split.

Trenden i dag er å trene hver muskelgruppe oftere. Spesielt blant de som trener rent. Se blant annet på Layne Norton som har utviklet phat som er 2 ganger i uken på hver muskelgruppe. Han kjører perioder med hver muskelgrupppe flere ganger i uken også. (Se f.eks denne

der han har testet en dup protokoll)

Se blant annet på fysikken til Andre Midtby. Han trener hver muskelgruppe nesten daglig og har oppnådd en bedre fysikk på kort tid enn mange byggere vil klare.

3 - 5 splitt vil kun gi deg mulighet til å kjøre enda hardere volum, men jeg tviler på at du har behov for så mye volum på hver muskelgruppe. Varier heller mellom fullkropp, 2-splitt og 3-splitt så er jeg sikker på at du vil se bedre muskelvekst enn ved kun å trene 3-, 4- og 5-splitter.

utbytte1.jpg

Maksimer fremgangen med dynamisk periodisering - Fitnessbloggen

See, this is why i posted this! :). Eneste grunnen til at jeg går opp til en 5 dager er fordi at jeg har lest at det er viktig med variasjon. Jeg kjørte i en lang periode med 3 treningsdager med to muskelgrupper pr. dag og så en hviledag. Så jeg tenkte det var på tide med en forandring. Var det ikke lurt å gå fra 3 til 5 kanskje? Det er jo fitness jeg vil drive på med, og jeg har lest at flere av de store kjører en 5 dager split.

hvor har du lest at det er viktig med variasjon? bb.com el t-nation? el kanskje iform (blah!)

hvor har du lest at det er viktig med variasjon? bb.com el t-nation? el kanskje iform (blah!)

Jeg har lest at det er viktig med variasjon i treningen. Jeg tolket den også med at det kan være bra med å variere treningsmåte også i noen uker. Kan hende jeg tolket dette feil. I forhold til hvem som gjør det så vet jeg at både Greg Plitt og Kyle Leon kjører fem dagers split. Dette er jo noen av det beste (Greg Plitt spesielt) og man skal jo ikke sammenlikne seg med noen, men jeg tenkte å se om det var det som funket for meg. Har vært innom forskjellige sider, og alle sier noe forskjellig, men alle slår fast at variasjon er viktig. Kanskje jeg bare tolket dette feil og at man bare variere i øvelser og ikke både øvelser og treningsrutine..

Trenden i dag er å trene hver muskelgruppe oftere. Spesielt blant de som trener rent. Se blant annet på Layne Norton som har utviklet phat som er 2 ganger i uken på hver muskelgruppe. Han kjører perioder med hver muskelgrupppe flere ganger i uken også. (Se f.eks denne
der han har testet en dup protokoll)

Se blant annet på fysikken til Andre Midtby. Han trener hver muskelgruppe nesten daglig og har oppnådd en bedre fysikk på kort tid enn mange byggere vil klare.

3 - 5 splitt vil kun gi deg mulighet til å kjøre enda hardere volum, men jeg tviler på at du har behov for så mye volum på hver muskelgruppe. Varier heller mellom fullkropp, 2-splitt og 3-splitt så er jeg sikker på at du vil se bedre muskelvekst enn ved kun å trene 3-, 4- og 5-splitter.

Maksimer fremgangen med dynamisk periodisering - Fitnessbloggen

Wow, takk for bra tips! :D

Så si at jeg kjører først en 3 dagers split, så en 2 dagers etterfulgt av en full kroppsøkt. Kan dette være en idè?

Annonse

Jeg har lest at det er viktig med variasjon i treningen. Jeg tolket den også med at det kan være bra med å variere treningsmåte også i noen uker. Kan hende jeg tolket dette feil. I forhold til hvem som gjør det så vet jeg at både Greg Plitt og Kyle Leon kjører fem dagers split. Dette er jo noen av det beste (Greg Plitt spesielt) og man skal jo ikke sammenlikne seg med noen, men jeg tenkte å se om det var det som funket for meg. Har vært innom forskjellige sider, og alle sier noe forskjellig, men alle slår fast at variasjon er viktig. Kanskje jeg bare tolket dette feil og at man bare variere i øvelser og ikke både øvelser og treningsrutine..

variasjon kan være greit i forhold til repetisjoner, frekvens, intensitet og volum ja. i forhold til øvelser, gitt et bra program, er det verdiløst.

...og greg plitt er full av dop. spiller ingen rolle hvilket program han benytter seg av.

Wow, takk for bra tips! :D

Så si at jeg kjører først en 3 dagers split, så en 2 dagers etterfulgt av en full kroppsøkt. Kan dette være en idè?

Ja, det vil være smart. Men siden du kommer fra 3-splitt ville jeg startet motsatt.

Start med en fullkropp hvor volumet er lavt. Øk gradvis litt i volum og når volumet blir såpass stort at du merker det blir lite restitusjon går du over til 2-splitt for så å avslutte med noen uker på en 3 splitt (gjerne over 4 dager så det blir litt mer enn 1 dag i uken pr muskelgruppe). Hver periode vil typisk vare i 3-8 uker (4 om du følger rådene i artikkelen til Børge jeg linket til over)

Ja, det vil være smart. Men siden du kommer fra 3-splitt ville jeg startet motsatt.

Start med en fullkropp hvor volumet er lavt. Øk gradvis litt i volum og når volumet blir såpass stort at du merker det blir lite restitusjon går du over til 2-splitt for så å avslutte med noen uker på en 3 splitt (gjerne over 4 dager så det blir litt mer enn 1 dag i uken pr muskelgruppe). Hver periode vil typisk vare i 3-8 uker (4 om du følger rådene i artikkelen til Børge jeg linket til over)

Nå har jeg godt over det du sa, og har gjort om på hele treningsopplegget mitt. Jeg har valgt å gjøre det slikt (skriver ikke øvelser pga at jeg ikke vil ta så mye plass):

Uke 1-4: Full kropp. Her er det store øvelser og baseøvelser som gjelder. Trening 3 dager i uka, med fokus på å øke litt i hver uke.

Uke 5-9: 2-splitt. Her splitter jeg til over- og underkropp. Trening 4 dager i uka. 2 dager trening, 1 dags pause and so on. Også fokus på å øke litt i volum hver uke.

Etter det får vi se om jeg fortsetter på 2-splitt eller går over til 3-splitt.

Tusen hjertelig takk til alle som har gitt meg tips! Særlig Oddis skylder jeg en stor takk som har gitt meg et helt nytt syn på treningsmåten og framgangsmåten, og også til Bjørn Stian Ratvik som har hjulpet meg med å sette opp program og øvelser!

Det skal bli noen spennende uker med en helt ny tankegang i forhold til trening. Dette har vært veldig opplysende! Tusen takk igjen! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...