Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte jeg skulle teste kondisen min snart, siden jeg skal begynne opp igjen med fotballen + det er litt artig å vite!

Jeg har aldri tatt noen av disse testene, bare hørt om dem. Er dette noe som kan måles på egenhånd? Hvordan kan man måle eksakt hvor langt man springer på 12 minutt (cooper testen)?

Beep testen er såvidt jeg har forstått at man skal springe mellom to kjegler det er 20 m mellom, og at man får hver kjegle skal vente på et signal som piper, og når man ikke greier å følge disse signalene lenger så er man ute? Eller har jeg misforstått? Kan denne gjøres på egenhånd? Muligens en app eller lignende?

Nordlie testen er jo også en god fotballtest, maks antall runder på 7 minutter mellom 2 kjegler (30 meter en vei).

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12891-beep-test-og-cooper-test/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beeptest går det an å laste ned lyden til, de har den flere steder. Du kan også lage det selv med et enkelt lydprogram. Coopertesten kan du jo i teorien løpe på tredemølla, og dermed se hvor langt du løper på 12min. Husk da å ha litt stigning for at det skal føles litt mer som å løpe ut med litt vindmotstand og ikke helt flatt underlag.

Jeg vil anbefale deg at du øver på å løpe 3000 meter. Tipper du vil ligge på rundt 3000m hvis du har en grei kondisjon. Og hvis du skal bli god på 3000m anbefaler jeg deg å løpe mange 1000m. Feks 3-5 stk. Etter hverandre på samme tid. Da blir du god til å løpe.

• 2 uker senere...

Det er egentlig et fett hvilken av disse testene du velger, personlig foretrekker jeg beeptesten. Testen fungerer bare som en referanse på hvor du ligger. etter 4 uker kan du løpe samme test igjen. Da ser du om timene med trening du har lagt inn har gjort noen nytte. Ut fra resultatet på re-testen regulerer du da treningen din. har du gått ned eller stått stille, bør du endre fremgangsmåte. En 3000 meter krever god aerob kapasitet, så gjør deg kjent med intensitetsskalaen (du finner den HER) test deg selv i maks puls (om du ikke har gjort det enda) og lev med at det kommer gode ting utav å ikke løpe til du stuper også :) Lykke til med løpingen

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...