Gå til innhold

styrketrening og puls


gammelkaffe

Anbefalte innlegg

Min primæraktivitet er løping, hvor trening etter puls er ganske viktig. Jeg har etterhvert lagt til 2-3 g styrke pr uke, og lurer på sammenhengen mellom treningseffekt og puls i styrketrening.

I mine økter ligger pulsen min stort sett i sone 0, og av og til i nedre del av sone 1. Er øktene mine da for slappe (det føles ikke sånn)? Er puls et relevant parameter når en skal evaluere kvalitet på styrketrening eller er det uten interesse?

Billettmerket: forvirret nybegynner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det har ikke noe å bety. Tar du 20 reps i knebøy til utmattelse vil du sannsynligvis ha ganske høy puls, mens 3 rep til utmattelse ikke gir særlig utslag på pulsen. Men 20 rep er ikke dermed bedre enn 3 rep.

Lav puls når du trener styrke tilsier imidlertid at du har en god arbeidskapasitet i forhold til vektene du løfter.

Tren tungt nok og ha progresjon på vektene så vil du få god effekt av styrketreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...