Gå til innhold

Lyst til å se over treningsprogram (2-splitt) og dele litt kunnskap?

Anbefalte innlegg

Noen med litt peiling som har lyst til å se over treningsprogrammutkast og komme med innspill?

Jeg har en tendens til å finne nye ting jeg liker, men ikke ta bort andre ting jeg liker, og plutselig ha veldig mye å gjøre. I høst tenkte jeg egentlig å holde meg til tre styrkeøkter i uka (overkropp - underkropp - fullkropp), men så ser jeg nå at jeg vil tilbake til fire økter fra nå (egentlig fem og kjøre PHAT, men det får bli en annen gang). Tendensen gjelder både antall treningsøkter (plutselig sitter jeg der med ti økter i uka og vil ikke droppe noen) og øvelser på trening. Finner jeg en øvelse jeg liker, så kommer den fort i tillegg til de andre og treningene blir fort litt lange.

For å få tid til fire styrkeøkter kutter jeg mølleintervallene helt en stund (vet ikke hvor lenge, er fornøyd hvis jeg klarer det en måned) og reintroduserer heller beinøkt nummer to. Har jo lyst til å bli sterkere i disse beina, så da må de jo trenes. Og har ingen andre mål med løpingen enn å løpe, så det kan ofres en liten stund. Hadde noen uker nå med overkropp-bein-fullkropp, men det ble bare rart med den siste økta. Ellers svømmer jeg ca tre ganger i uka og begynner med yoga en gang i uka igjen nå.

Angående øvelsesutvalg, så har jeg kjørt mer eller mindre

Overkropp:

Pullups/chins

Dips

Benk

Militærpress/skulderpress med hantler

Stående roing/hantelroing

Franskpress/nedpress

Nedtrekk

Sidehev

Bein med mer

Knebøy/frontbøy

Markløft/strakmark

Bulgarsk utfall/utfall

Nordic hamstring

Leg extension

Beinpress

Rygghev

Litt random på mage når jeg husker/gidder :p

Litt usikker på når jeg skal ta mark, men blir nok beindagen i og med at overkroppsdagene er lange nok som de er.

Så ja, tenker 2-splitt bein/overkropp. Noen øvelser jeg ha med (ikke alt utstyr vi har her pga lite gym, men kan få til det meste)? Noen tanker om periodisering? Rekkefølge? Har egentlig ingen andre preferanser enn at chins/pullups skal være først.

Dere finner forresten loggboka mi her hvis det skulle vært interessant å se på tidligere trening: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/p%C3%A5-lag-med-kroppen.5055/

Fortsetter under...

Noen grunn til at du kjører Benpress? Ville kanskje fokusert på de andre øvelsene. I teorien bør mark, Bøy og utfall være nok.

Ellers ser det jo greit ut. Trenger ikke overkomplisere ting ;)

Har likt å gjøre det på slutten av beintreninger fordi jeg føler jeg får tynt ut det siste ekstra da. Men på senteret jeg trener nå er beinpressen kjempeteit, så jeg sier med glede jatakk til at jeg ikke trenger det ;)

Takk!

hvilket nivå er du på? Hvor lenge har du trent, hva er løftene dine osv?

Hva er målet ditt?

Hadde først drøyt to år med kukerundttrening, har trent tyngre styrke siden januar. Har maxet 60 i benk (tror kanskje jeg har litt mer inne nå), tatt 5 chins og 3 pullups, 15 dips. Pinlig svak i beina, trener nå med rundt 50 kg bøy (6-8 reps) og 60 mark (6 reps, men har ikke tatt markløft mer enn noen få ganger så langt, så holder igjen litt på vektene til jeg føler teknikken sitter ordentlig). Ca 35 kg bulgarsk utfall (6-8 reps), 60 kg strakmark (8-12 reps).

Målet er en sterkere helårskropp (hvor tungt står på første side i loggboka), og på litt lengre sikt litt lavere fettprosent (men det stresser jeg ikke med akkurat nå).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...