Gå til innhold

Knebøy med manual- hva er best måte


Golferen

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt et valg om å kun trene på hybelen.

Jeg har manualer med mulighet på vekt opptil ca. 21 kg hver manual, har en treningsball, treningstrikk, balansebrett, abilica doorgym og dipsbelte med mulighet til å henge på vektskiver.

Hva er den aller beste erstatningsøvelsen for knebøy ved kun bruk av manualer?

Er nok ingen øvelse som kan erstatte den like bra, men utifra mine ressurser er det en øvelse som aktiverer noe av de samme musklene?

Har prøvd meg på diverse utgaver, men er ikke like sikker på hvilken jeg bør trene mest på.

Er det slik at utfallsøvelsene med manualer kjører mer på musklene på bein?

Fant denne

Så har en goblet squat

Er det andre som anbefales?

Jeg ønsker også gjerne en beskrivelse av et lite treningsprogram for kun denne erstatningsøvelsen for knebøy. Hvor mange sett og rep bør jeg starte med, og øke for hver økt? Har merket at når jeg har brukt 2 manualer med vekt på ca 15 kg på hver, og gjort øvelsen tilnærmet lik den første videoen ovenfor, så bruker jeg veldig mye energi på armene. Knebøy med stang kan man jo friere ta mer vekt på og ikke kjenne det så mye i armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kjørt både goblet squat og bulgarske utfall:

Problemet med goblet squat er at når du blir sterk i beinene vil du ikke klare å håndtere tunge nok manualer til å trene med få reps. Du må derfor ha flere repetisjoner. Du kan også prøve en variant der du stopper 2-3 sek i bunnposisjon og ikke går helt opp. Da har du konstant spenn i lårmusklene noe som gjør øvelsen tyngre.

Bulgarske utfall klarer du å ha nok vekt, ihvertfall om du har en manual i hver hånd, men start på 12-15 repetisjoner og jobb deg oppover i vekt for å bli vant til øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan som Oddis refererer til bruke bulgarsk utfall på den måte får du trent opp balansen samtidig som du får en mer krevende øvelse som kan vøre nyttig med tanke på begrenset vekt muligheter. Eventuelt er jeg evig fan av TRX hvor du nærmest har ubregrensede muligheter me tanke på variasjon og for å trene hele kroppen :)

Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...