Marcus S Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Hepp! 1) Jeg har kjørt knebøy en stund nå, uten egentlig å vite om jeg gjør ting helt riktig. På et tidspunkt ble jeg vist hvordan øvelsen skulle utføres, og har egentlig kjørt det litt på lykke og fromme siden da. Setter stor pris på alle tips og vink på teknikken (eller mangel på sådan)! Oppvarming 20kg Oppvarming 60kg Oppvarming 100kg Oppvarming 140kg Arbeidssett 1-5 - 155kg 2) En dag fikk jeg vite at "Du må bruke belte når du løfter tungt knebøy og markløft", så jeg gikk til en butikk, sa at jeg ikke visste en puck om emnet, fikk råd og kjøpte et belte jeg ble anbefalt i butikken. Nå har jeg brukt beltet et par økter, og forsøkt litt forskjellig posisjoneringer av det, og følte at det satt høvelig greit på arbeidssettene på treninga i dag. Utfordringen jeg har hatt har vært at det har kløpet huden rett rundt hofteleddet på hver side og etterlatt seg noen heftige blåmerker/blodutredelser. Hva gjør jeg galt med beltebruken? Er beltet for bredt? Strammer jeg det for mye? Sitter det for lavt eller for høyt? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12640-kneb%C3%B8y-teknikk-og-litt-beltebruk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sondre Aalbotsjord Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Mulig jeg må pusse brillene, men det ser ut som du krummer ryggen i bunnposisjon. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12640-kneb%C3%B8y-teknikk-og-litt-beltebruk/#findComment-489669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larskm Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Belte brukes for å øke buktrykket. Når du bruker beltet er dette ett hjelpemiddel for å kjenne at du bruker magen riktig + økt buktrykk. Stram beltet og trekk luft inn i magen og press magen ut. Da skal du kjenne at belte "strammes". Plasser det der du føler du får mest ut av denne effekt. Du må ikke bruke belte for å løfte tungt. Det er ett hjelpemiddel for kontroll og stabilitet. Personlig bruker jeg belte kun når jeg makser, mest for å kjenne at jeg bruker magen riktig. Det anbefales at du helst ikke bruke belte når du trener, annet enn for å få inn riktig puste/mageteknikk, da dette tar bort litt av treningseffekten fra mage/rygg. Se gjerne artikkelen Gode råd for deg som vil bli sterk i knebøy - Fitnessbloggen og ta ett aktivt valg om du vil trene med Styrkeløft eller Olympisk teknikk. For øyeblikket ligger teknikken din nærmest Olympisk. Nå til teknikk. Generelt så har du en grei teknikk, men det er noen punkter som kan forbedres:) (Når er det ikke?) - Om du pauser filmen akkurat når du når parallelt, så er løftet fram til det punktet bra. Fra parallellt og ned så ser det ut som om du havner frampå/dytter rompa inn under kroppen (tucker). Hvorfor du gjør det er vanskelig å si, det kan være mange grunner. Det mest vanlige er teknikk, fleksibilitet eller svakenheter i styrke. Teknikkk/Fleksibilitet: Jeg vet ikke hvordan sko du brukere, men om du ikke bruker olympiske vektløfter sko så kan det være ett forslag å prøve dette for å økte fleksibiliteten. Evt legge ett par små vektskiver under hælen. Det er vanskelig å svare på akkurat hvorfor dette skjer. Kan glimte en svakhet i nedre rygg, når du løfter tungt så beveger hofta seg raskere en hodet fra bunnposisjon (På vei mot Good Morning), noe som tyder på at ryggen henger litt etter styrkemessing. Kanskje du dekker over denne svakheten ved å gå i en mer oppreist posisjon på bunnen? Prøv og å overdrive krummingen nederst i løftet for å få en rettere rygg. (skjønte du hva jeg mente her?) En følelse av overdriving kan føre til at det blir mere korrekt. For å kunne se nøyere på teknikken så trengs det en film med helst synsvinkel skrått forfra. Jeg må og nevne at Olympisk Squat ikke er min spesialitet. Gjerne en video av maks-løft eller løft nærmere maks-grensen din. Det er ved maksløft at svakheter kommer tydeligst fram. Her er en link som kan være nyttig. Mvh Lars Kristian Morka Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12640-kneb%C3%B8y-teknikk-og-litt-beltebruk/#findComment-491704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vrimmel Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Det er mulig dette ble nevnt før, men her er hva jeg ser. Tyngdepunktet ditt ligger for langt bak og du gjør to feil for å rette det opp. Det første er å bøye leggene alt for langt frem og når det ikke er nok krummer du ryggen. Som andre har nevnt løses dette ved å stå bredere og dytte knærne ut. Da får du rumpa frem slik at du kan rette ut ryggen og stå stabilt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12640-kneb%C3%B8y-teknikk-og-litt-beltebruk/#findComment-491913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.