nikolai Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Hei, Trenger noen tips mht fjerning av underhudsfett for en med diabetes type 1. Jeg er 33 år, veier 75 kg og er 1.66 m. Har testet kallorikalkulatoren som tilsier at jeg trenger ca. 2300 kcal om dagen. Har forsøkt å kutte dette ned til ca. 2000 kcal om dagen, men sliter da blodsukkeret blir jævlig ustabilt (les: får mye følinger). Kan noen gi meg noen tips om hva jeg bør spise som også holder blodsukkeret stabilt (tenker her på alt fra pålegg til middagsretter)? Trenger ikke tips om å kontakte fastlegen min, for det har jeg allerede forsøkt ved tidligere deffe-perioder, men da får man bare svar som "åååhhh dere unge mennesker er alt for opptatt av kropp. Dette er ikke noe for en diabetiker". Jeg trener fem dager i uka (3 styrkeøkter og 2 kondisjon/forbrenningsøkter). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12517-deffing-med-diabetes-type-1/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nikolai Skrevet 22. september 2012 Forfatter Del Skrevet 22. september 2012 Bruker proteintilskudd (150 gr) hver dag fordelt med 50 gr ved hvert inntakt (frokost, middag/etter trening og før jeg legger meg). Ellers spiser jeg mye kylling og tunfisk, samt 3-4 egg til lunsj hver dag. Men, uansett, takk for tipsene Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12517-deffing-med-diabetes-type-1/#findComment-485422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Intangible Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Hei, Jeg har også type 1 diabetes (siden 1988). Har selv deffet; spist mye grønnsaker, egg, fisk og kylling. Jeg måtte gå ned på enhetene på langsomtvirkende insulin både morgen og kveld (Levemir), måtte også måle litt ofte i begynnelsen og ta litt mindre hurtigvirkende til måltidene (siden jeg ikke spiste mat som ga noen særlig innvirkning på bl.s). Lykke til Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12517-deffing-med-diabetes-type-1/#findComment-590156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nikolai Skrevet 5. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2012 Hei, Jeg har også type 1 diabetes (siden 1988). Har selv deffet; spist mye grønnsaker, egg, fisk og kylling. Jeg måtte gå ned på enhetene på langsomtvirkende insulin både morgen og kveld (Levemir), måtte også måle litt ofte i begynnelsen og ta litt mindre hurtigvirkende til måltidene (siden jeg ikke spiste mat som ga noen særlig innvirkning på bl.s). Lykke til Hei, og takk for svar. Tok tid før noen som selv har erfaring med diabetes type 1 svarte. Sliter med at jeg får vannvittig lavt blodsukker når jeg deffer, og akkurat nå har jeg bulket meg opp 6-8 kg på de siste 12 mnd. Målet er å veie under 70 kg før juni 2012, så tenkte gå over på salater til lunsj + egg, og middager bestående av grønnsaker + kyllingfilet/kjøttdeig. Men, etter å ha testet denne dietten en kort tid så sliter jeg som bare det med blodsukkeret. Har, som du selv nevnte, justert ned både langtids- og kortidssinsulinen, men enten ligger jeg altfor lavt, ellers så ligger jeg over 13 i blodsukker. Vannvittig frustrerende, særlig med tanke på arbeidet man har lagt ned i byggeperioden. Uansett, hva spiser du når du er på diet? Tenkte om du kunne gi meg noen klare tips til typiske middagsretter og lignende. Selv spiser jeg forholdsvis normal kost, men er veldig sparsom på karbohydrater. I tillegg kjører jeg tre proteinshaker daglig (frokost, etter trening og siste før jeg legger meg). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12517-deffing-med-diabetes-type-1/#findComment-592164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bompi Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Hei! Jeg har ikke diabetes selv, men har vokst opp med en far med diabetes type 1, så har lært en del om mat, blodsukker og insulin opp gjennom årene likevel. Mitt forslag til å finne ut av dette er at du skriver ned hva du spiser og hvor mye du spiser i en periode for å se om du finner noe mønster ift. når du har veldig høyt blodsukker og når du får føling. I tillegg ville jeg skrevet ned hvor mye insulin du tar, og hvilken type, i tillegg til å måle blodsukkeret jevnlig (eks. før mat og en time etter mat) og registrere verdiene. Dette vil kanskje vise hvorfor blodsukkeret er ustabilt. Sikkert dumt spørsmål, men du sier du tar proteintilskudd - blander du med melk? Når pappa har føling er det melk som er løsningen, så dette kan i så tilfelle være noe av forklaringen dersom du får høyt blodsukker i forbindelse med proteintilskudd. En annen ting jeg begynte å tenke på er hvor lenge du har hatt sukkersyke? Misforstå meg rett, men kan det være lite kunnskap om matvarenes innvirkning på blodsukkeret som gjør at du opplever så store svingninger? Du sier også at du får lavt blodsukker, men hvor lavt som er for lavt er individuelt. Hvis du tar utgangspunkt i noens anbefalinger er ikke dette nødvendigvis riktig for deg. Såvidt jeg har hørt vil legene gjerne at man skal ligge rundt 6 i blodsukker, mens min far var mer komfortabel med å ligge noe lavere. Videre har aldri pappa har aldri prøvd seg på noe deffing, så vet ikke noe konkret om dette, men vil tro at trege karbohydrater gjør susen for dere med sukkersyke som for oss andre. Havregryn og grovt brød kan du kanskje inkludere i kostholdet ditt for å holde langtidssukkeret noe jevnere. Kanskje du kan skrive opp en normal kostholdsdag med mengde, så er det litt enklere å kanskje se hva som gjør utslag. Det er ellers (såvidt meg bekjent) ingen grunn til at du skal ha så store variasjoner i blodsukkeret ved å spise den maten du nevner over (den skal jo som du sier ikke gi de største utslagene på blodsukkeret), så dersom problemet vedvarer ville jeg kanskje tatt en tur til legen for å sjekke hva som kan ligge bak. Vil jo over tid være en unødvendig påkjenning for kropp og sjel å gå med så store variasjoner i blodsukkeret. Avslutningsvis: som sagt har jeg ikke diabetes selv, og det jeg kan er basert på erfaringer med pappas sukkersyke. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12517-deffing-med-diabetes-type-1/#findComment-592397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nikolai Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2012 Hei! Jeg har ikke diabetes selv, men har vokst opp med en far med diabetes type 1, så har lært en del om mat, blodsukker og insulin opp gjennom årene likevel. Mitt forslag til å finne ut av dette er at du skriver ned hva du spiser og hvor mye du spiser i en periode for å se om du finner noe mønster ift. når du har veldig høyt blodsukker og når du får føling. I tillegg ville jeg skrevet ned hvor mye insulin du tar, og hvilken type, i tillegg til å måle blodsukkeret jevnlig (eks. før mat og en time etter mat) og registrere verdiene. Dette vil kanskje vise hvorfor blodsukkeret er ustabilt. Sikkert dumt spørsmål, men du sier du tar proteintilskudd - blander du med melk? Når pappa har føling er det melk som er løsningen, så dette kan i så tilfelle være noe av forklaringen dersom du får høyt blodsukker i forbindelse med proteintilskudd. En annen ting jeg begynte å tenke på er hvor lenge du har hatt sukkersyke? Misforstå meg rett, men kan det være lite kunnskap om matvarenes innvirkning på blodsukkeret som gjør at du opplever så store svingninger? Du sier også at du får lavt blodsukker, men hvor lavt som er for lavt er individuelt. Hvis du tar utgangspunkt i noens anbefalinger er ikke dette nødvendigvis riktig for deg. Såvidt jeg har hørt vil legene gjerne at man skal ligge rundt 6 i blodsukker, mens min far var mer komfortabel med å ligge noe lavere. Videre har aldri pappa har aldri prøvd seg på noe deffing, så vet ikke noe konkret om dette, men vil tro at trege karbohydrater gjør susen for dere med sukkersyke som for oss andre. Havregryn og grovt brød kan du kanskje inkludere i kostholdet ditt for å holde langtidssukkeret noe jevnere. Kanskje du kan skrive opp en normal kostholdsdag med mengde, så er det litt enklere å kanskje se hva som gjør utslag. Det er ellers (såvidt meg bekjent) ingen grunn til at du skal ha så store variasjoner i blodsukkeret ved å spise den maten du nevner over (den skal jo som du sier ikke gi de største utslagene på blodsukkeret), så dersom problemet vedvarer ville jeg kanskje tatt en tur til legen for å sjekke hva som kan ligge bak. Vil jo over tid være en unødvendig påkjenning for kropp og sjel å gå med så store variasjoner i blodsukkeret. Avslutningsvis: som sagt har jeg ikke diabetes selv, og det jeg kan er basert på erfaringer med pappas sukkersyke. Takk for fint svar. Har hatt diabetes siden jeg var 18 år (er nå 33) og stort sett hatt veldig bra blodsukker (gjennomsnittsnivåene har ligget mellom 5-6 de siste 12 årene, og jeg måler jevnlig). Det største "problemet" jeg har hatt under deffeperioden min er at kroppen har blitt vant til å ligge noe lavt (f.eks. under 3 i blodsukker), og da jeg tidligere fikk svake følinger om jeg lå rundt 3 i blodsukker, kjenner jeg ingen ting nå. Har faktisk målt blodsukkeret mitt til 1,4 uten at jeg har hatt føling, og dette er jo ikke veldig stuerent (kan jo svime av når som helst om man ligger så lavt). Så vidt jeg har forstått er det kroppens reseptorer som har vent seg til at man har ligget lavt, og derfor ikke sender noe direkte signal til hjernen om at "Nå brenner det på dass! Du må FÅ i deg SUKKER". Kosten er, som nevnt tidligere, ganske normal, foruten at jeg styrer unna de største karbohydratene. Har, selvfølgelig, alltid fokusert på de langsomme karbohydratene, men har også redusert inntak av disse de siste to månedene. Variasjonen har aldri vært så stor som den har vært den siste måneden, og jeg er engstelig for at jeg sitter bak rattet på bilen min og svimer av - og følgelig skader andre. Uansett, takk for fint innspill! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12517-deffing-med-diabetes-type-1/#findComment-592523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PlastBox Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Hey, dia-bros! Hatt diabetes i litt over 10 år selv, og kan ikke annet enn å bemerke på at du som diabetiker bør vite veldig godt hvorfor du får høyt/lavt blodsukker. Karbohydrater får sukkeret opp, insulin får det ned. Er det for høyt er det fordi du har spist eller drukket noe med karbohydrater, er det for lavt er det grunnet for mye insulin. Nesten smertefull forenkling, men du må bare justere dosene. Ellers har jeg aldri vært rutinert nok til å ha god HbA1c selv, men en generell begrensning av karboinntak påvirker både blodsukker og kroppsvekt. Har i perioder kjørt ketogent kosthold, og tatt 26-28 enheter 24-timers Levemir hver kveld som eneste insulin, og regulert med mat i stede for alle de hersens sprøytene. Best blood glucose of my life. Er nå på andre uka med periodisk faste, og jeg må si det er en ny verden! Bruker omtrentlig samme dosering av 24-timers insulin hver kveld, og bryter fasten i 4-5 tida på ettermiddagen. Har jeg bra blodsukker etter kveldens siste måltid har jeg nesten automatisk også bra blodsukker gjennom natten og hele påfølgende arbeidsdag. Maten som da inntaes i løpet av kvelden er fri for brød og inneholder mye kjøtt og grønnsaker men er ellers ikke per definisjon lavkarbo. Paleo er kanskje det nærmeste noen "klassifisering". Awesome! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12517-deffing-med-diabetes-type-1/#findComment-592726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nikolai Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2012 Hey, dia-bros! Hatt diabetes i litt over 10 år selv, og kan ikke annet enn å bemerke på at du som diabetiker bør vite veldig godt hvorfor du får høyt/lavt blodsukker. Karbohydrater får sukkeret opp, insulin får det ned. Er det for høyt er det fordi du har spist eller drukket noe med karbohydrater, er det for lavt er det grunnet for mye insulin. Nesten smertefull forenkling, men du må bare justere dosene. Ellers har jeg aldri vært rutinert nok til å ha god HbA1c selv, men en generell begrensning av karboinntak påvirker både blodsukker og kroppsvekt. Har i perioder kjørt ketogent kosthold, og tatt 26-28 enheter 24-timers Levemir hver kveld som eneste insulin, og regulert med mat i stede for alle de hersens sprøytene. Best blood glucose of my life. Er nå på andre uka med periodisk faste, og jeg må si det er en ny verden! Bruker omtrentlig samme dosering av 24-timers insulin hver kveld, og bryter fasten i 4-5 tida på ettermiddagen. Har jeg bra blodsukker etter kveldens siste måltid har jeg nesten automatisk også bra blodsukker gjennom natten og hele påfølgende arbeidsdag. Maten som da inntaes i løpet av kvelden er fri for brød og inneholder mye kjøtt og grønnsaker men er ellers ikke per definisjon lavkarbo. Paleo er kanskje det nærmeste noen "klassifisering". Awesome! Takker for tipset. Har selv ALLTID hatt veldig bra nivå på blodsukkeret og langtidsnivåene (HbA1C) er såpass bra at min faste diabeteslege trodde i utgangspunktet ikke at jeg hadde diabetes. Har vært med på et observasjonsstudie pga gode verdier, og legene var overrasket over at bukspyttkjertelen min produserte null og niks av insulin (de hadde en hypotese om at den bare hadde redusert produksjon pga gode langtidsverdier). Ergo, jeg har alltid hatt kontroll på nivåene, det er bare under deffingen at jeg har vært veldig lav, til tross for at jeg, selvfølgelig, har justert ned dosene (både på langtid og hurtigvirkende insulin). Av langtidsvirkende setter jeg nå 30 enheter før jeg legger meg og 20 enheter til lunsj. Kortidsvirkende justeres etter hva jeg spiser, og under deffing sier det seg selv at det er langt lavere pga kosten (hovedsakelig grønnsaker og rent kjøtt som kylling, kjøttdeig og tunfisk + egg). Fikk et spørsmål tidligere om jeg brukte melk i proteinshakene, og det gjør jeg selvfølgelig ikke. Melk får jo blodsukkeret til å danse limbo hehehe! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12517-deffing-med-diabetes-type-1/#findComment-593636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PlastBox Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Takker for tipset. Har selv ALLTID hatt veldig bra nivå på blodsukkeret og langtidsnivåene (HbA1C) er såpass bra at min faste diabeteslege trodde i utgangspunktet ikke at jeg hadde diabetes. Har vært med på et observasjonsstudie pga gode verdier, og legene var overrasket over at bukspyttkjertelen min produserte null og niks av insulin (de hadde en hypotese om at den bare hadde redusert produksjon pga gode langtidsverdier). Ergo, jeg har alltid hatt kontroll på nivåene, det er bare under deffingen at jeg har vært veldig lav, til tross for at jeg, selvfølgelig, har justert ned dosene (både på langtid og hurtigvirkende insulin). Av langtidsvirkende setter jeg nå 30 enheter før jeg legger meg og 20 enheter til lunsj. Kortidsvirkende justeres etter hva jeg spiser, og under deffing sier det seg selv at det er langt lavere pga kosten (hovedsakelig grønnsaker og rent kjøtt som kylling, kjøttdeig og tunfisk + egg). Fikk et spørsmål tidligere om jeg brukte melk i proteinshakene, og det gjør jeg selvfølgelig ikke. Melk får jo blodsukkeret til å danse limbo hehehe! Da er du flinkere enn meg gitt. *sukk* Dog, 50 enheter langtidsvirkende i døgnet?! Holy damn crap det var mye! Øker jeg kveldsdosen min med 24-timersinsulin fra 26 til 30 er jeg hele dagen i fare for lavt blodsukker om jeg er forsiktig med karbohydratinntak eller hopper over et måltid. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12517-deffing-med-diabetes-type-1/#findComment-593818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.