Gå til innhold

Småbarnsfamilie og middagstips


katari

Anbefalte innlegg

Kidsa er i barnehage sånn at de spiser mesteparten av måltidene sine der, men vi har middag og evt. kvelds sammen. Vi voksne liker godt med smaker, krydder, gode sauser, gjerne indisk mens ungene er veldig kresne spesielt på sauser og proteiner. Størsten er livredd for alt som heter saus eller dressing og minsten er heller ikke så glad i det. Lei av å lage en "voksenmat" og en "barnemat" middag nå.

Størsten spiser gjerne: ris, laks, kjøttkaker, poteter, egg i alle varianter, brun saus, brokkoli, gulrøtter, fiskekaker, pølser(selvsagt) kjøttdeig og spagetti uten saus, lapskaus/sodd(ja, fabrikata:(, tomatsuppe,

Er ikke spes glad i: kylling, koteletter/svin, biff, gryteretter, salat

Minsten spiser gjerne det samme som størsten minus laks, det hater han. Men han elsker derimot mais fra boksen, makrell fra boksen og fiskepudding og kan gjerne spise en hel pakke alene til frokost f.eks.. (mer halvfabrikata.)

Ofte lager vi en middag, ber de smake, også nekter de og spise og går i fra bordet. Vi har forsøkt å si at dette er den eneste maten som blir laget, men klarer ikke å følge opp da vi ikke har så lyst å sende sultne unger i sengs.. Ja de dør nok ikke av det i en periode bare for å vise at vi mener alvor, men minsten er bare 3 år og jeg tror ikke han helt skjønner realiteten når han løper fra bordet uten mat- om han ikke skulle få noe mer den dagen.

Det som skjer da som regel er at de får kveldsmat i form av brødskiver eller havregrøt- det er jo ikke farlig, men de spiser såpass mye brødskiver i barnehagen( de har ett varmt måltide der i tillegg hver dag.) at det hadde vært godt for sjelefreden min å vite at de fikk i seg en næringsrik middag hjemme.

+ at det hadde vært koselig å hatt middagen som felles møtested etter jobb og barnehage og ikke at de flyr huset rundt mens vi spiser alene.

Hva gjør dere som har små barn, har dere noen favorittoppskrifter som ungene liker godt? Har dere lest noen bra kokebøker for småbarnsfamilier som kan anbefales, linker til matblogger som kan passe eller lignende. Trenger inspirasjon til gode oppskrifter på middager, kanskje også noe som kan lages i større porsjoner og fryses ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ikke ut som om barna dine har noe problemer med å få i seg både nok og riktig mat. Mange barn vil ikke engang røre kjøtt eller grønnsaker, og vil heller BARE ha karbohydratkilder (f.eks hvit ris, eller enda værre.....pommes frites). BTW, det at barna ikke liker saus er rart....men ikke noe problem. Er som oftest ikke mye næring i sauser (foruten ofte mye usunt fett) iforhold til solid mat!

Men tips for å få ungene til å prøve ny middagsmat:

- Prøv ut mer ting, kanskje du er heldig å finner noe de vil elske.

- Gi belønning for å prøve ny mat! Hva med litt dessert (eller "ukes-poeng") som pris for de som er flinke med å enten spise noe nytt, eller spise opp alt på tallerkenen?

- Om barna ikke vil ha mat, la dem gå (men du kan i forkant f.eks si: Ja, da er det kun vi voksne som spiser dessert i dag da) De lærer etterhvert at å gå fra middagsbordet sulten. Det aller viktigste er å være konsekvent å IKKE GI ETTER! Da fungerer ingenting med barna.

Hva har de som pålegg på brødskivene til kvelds forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å bruke mat som belønning er at det kan skape et litt anstrengt og unaturlig forhold til mat. Men jeg skjønner at det kan virke fristende for frustrerte foreldre. Mine får dessert uansett, de dagene vi har dessert.

Noe som jeg tror er viktig er å inkludere barn i matlaging, pådekking og rydding helt fra de er små. Rent praktisk kan det være vanskelig i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en superkresen unge, og en som spiser ALT som serveres.

Den kresne apekatten er på turntrening 3 ganger i uka og spiser ikke middag sammen med oss da, så de dagene hun gjør det så prøver jeg å lage middag som hun også liker siden vi andre er alt-spisende og kaster i oss det vi måtte ønske de dagene hun ikke spiser hjemme.

Hun synes saus er fælt, gryteretter er enda fælere og suppe er helt uaktuelt, og maten på tallerkenen har hver sin plass og må ikke røre borti hverandre.

Kan legge til at hun heller ikke spiser boller og kaker :eek:

Hun har blitt flinkere til å smake på ting i forhold til før, men er fortsatt skeptisk. Heldigvis veldig glad i stekt fisk, kyllingfilet og grønnsaker! Spiser ikke potet, vil heller ha pasta eller ris.

Skulle det være at ungene slår seg vrange og ikke vil spise middagen bare fordi, så har vi en regel om at det ikke er noe mat før kveldsmaten.

Det er veldig fort å bli frustrert når det kommer til maten, men jeg orker ikke mase mer for jeg har kjempet med henne siden hun begynte å spise fast føde som baby - nå er hun straks 8 år. Jeg spør om hun vil smake og oppmuntrer henne til å prøve, men vil hun ikke så gidder jeg ikke ta det videre med å mase ved middagsbordet. Jeg vil ikke stange hodet mitt i hennes mens vi spiser, det gjør vi nok av ellers :p

Heldigvis ser det ut som minste-trollet er lik storebroren når det kommer til mat, for hun spiser det hun får servert uten å mukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager det samme til alle. De spiser det de får. Er ikke alt som er en favoritt, men de smaker i det minste på alt. De er nok veldig enkle i matveien også, så er nok heldig der. Barna er 1,2 og 3 år gamle. Hun på 3 elsker å få være med å lage maten, og få dekke bordet :) Her får de ikke gå fra bordet før alle er ferdig med å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en superkresen unge, og en som spiser ALT som serveres.

Den kresne apekatten er på turntrening 3 ganger i uka og spiser ikke middag sammen med oss da, så de dagene hun gjør det så prøver jeg å lage middag som hun også liker siden vi andre er alt-spisende og kaster i oss det vi måtte ønske de dagene hun ikke spiser hjemme.

Hun synes saus er fælt, gryteretter er enda fælere og suppe er helt uaktuelt, og maten på tallerkenen har hver sin plass og må ikke røre borti hverandre.

Kan legge til at hun heller ikke spiser boller og kaker :eek:

Hun har blitt flinkere til å smake på ting i forhold til før, men er fortsatt skeptisk. Heldigvis veldig glad i stekt fisk, kyllingfilet og grønnsaker! Spiser ikke potet, vil heller ha pasta eller ris.

Skulle det være at ungene slår seg vrange og ikke vil spise middagen bare fordi, så har vi en regel om at det ikke er noe mat før kveldsmaten.

Det er veldig fort å bli frustrert når det kommer til maten, men jeg orker ikke mase mer for jeg har kjempet med henne siden hun begynte å spise fast føde som baby - nå er hun straks 8 år. Jeg spør om hun vil smake og oppmuntrer henne til å prøve, men vil hun ikke så gidder jeg ikke ta det videre med å mase ved middagsbordet. Jeg vil ikke stange hodet mitt i hennes mens vi spiser, det gjør vi nok av ellers :p

Heldigvis ser det ut som minste-trollet er lik storebroren når det kommer til mat, for hun spiser det hun får servert uten å mukke.

Haha, morsom liten jente du har! Men det høres ut som om hun spiser bra, til tross for at hun har noen rare matvaner. En 8 åring som spiser fisk, kjøtt og grønnsaker? DET er veldig bra :)! Hvis hun ikke vil ha sauser gjør ikke det mye (da det ofte inneholder mye salt og "usunt" fett). Heller gjør det ikke så mye at hun ikke liker potet, pasta eller ris, men om hun har lite energi, så kan det forklares at hun har et lavt karbohydratinntak. Men uansett: Det hun ikke får fra potet, pasta eller ris får hun heller fra grønnsaker (+ekstra mye vitaminer og mineraler, men mindre karbohydrater/energi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her spiser alle (unntatt Minsta på et halvt år) det samme. Vi skal smake på alt, og spise minst to porsjoner med litt av alt på bordet før vi evnt spiser mer av kun de tingene vi liker best. Om ungene ikke spiser, må de sitte på plassen sin til de andre unga er ferdig (de er 3, 5 og 6 år). Spiser de greit med mat kan de gå fra når de er ferdig.

Jeg er vokst opp med å måtte smake på alt, og spiser så og si alt frivillig som voksen også. Søster'n min spiste kun det hun syns var stas som liten, og er særs kresen i matveien også som voksen. Det har gjort at vi kjører dette opplegget, men ikke dermed sagt at det funker for alle.

Btw. Spiser man ikke maten sin, er neste måltid frokost ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...