Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Om 4-5 uker skal vi ha vurdering i beep-testen på skolen. Jeg vil prøve å få god nok utholdenhet til å klare femmeren (jente). Forrige gang jeg løp klarte jeg 4+. Nå har jeg litt tid på å trene meg opp, og lurer først og fremst på om dette er et realistisk mål? Var et stykke unna femmeren forrige gang (selv om jeg fikk 4+).

Jeg trener styrke 3 ganger i uka, men er lat på utholdenheten. Synes generelt sett at løping er ganske demotiverende, men har forsøkt meg på 4x4-intervaller. Synes kanskje langkjøring er litt lettere å motivere seg til.

Tenker å trene 2-3 ganger i uka utholdenhet, og legge styrken litt på hylla fram til testen. Så lurer jeg på hvordan jeg burde trene meg opp for å få best resultat? Broren min fortalte meg om "russiske intervaller" (fant det ikke da jeg googlet det) som ifølge han var at du var i en gymsal, så spurter du frem til første strek og tilbake, så til neste strek og tilbake, og så fortsetter du sånn mange ganger "til du ikke klarer mer, så løper du 4 minutter til" ifølge han, hahah. (håper dere skjønte greia.) Synes det kanskje høres greit ut siden det er vendinger på beep-testen og det er greit å ha litt "teknikk" i det?

Ellers, hvordan burde jeg sette ukene opp? Er det lurt med langkjøring, eller er det lite gunstig til beep-testen? Er det best å kjøre intervaller? Trenger gjerne gode eksempler på økter jeg kan ha, og tips generelt til hvordan jeg kan forbedre kondisen min! Tusen takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12466-trene-seg-opp-til-beep-testen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tren beep test for å bli god på beep test. Beep test er jo en et "marathån" av intervaller. Anbefaler deg å laste ned beep testen på mp3 og streke opp. Trikset med beep test er også å være vandt med å løpe på signalet akkuratt. Så du får mest mulig hviletid på andre siden, og at du ikke risikerer å bli tatt ut fordi du fikk 4 varsler.

Geriljakardio eller 45sek spurt, 15sek pause. Beep-testen handler jo om raske sprinter. Selv om pausene føles kortere og kortere for hver gang. Øv på det du skal bli god til.

Og lykke til! Hatet den testen der :happy:

Som Kristin sier, geriljakardio, er gull verdt, 10x1min intervall er heller ikke dumt, men ikke glem av rolige langturer heller. Kan også være en idé å øbe på vendingene. Har skolerekorden på beep test (hadde den når jeg gikk ut vgs, anntar dn står fortsatt) trente aldri spesifikt mot den men var en jævel til å presse meg selv og takle syre. Måtte såklart få med litt skryt.

Tusen takk for alle svar!! :) Det å forbedre seg i beep-testen er også en oppgave vi har på skolen, hvor vi skal trene oss opp i løpet av en måned. Så jeg må ha minst 2 økter i uka jeg loggfører, og minst 3 forskjellige økter jeg bytter på å gjøre.

Jeg tenker å løpe beep-testen en gang i uka, hvor jeg kan ha et delmål for hver gang (løpe til en viss lengde). Så kan jeg ha langkjøring (har en 4/5 km løype i nærheten) og intervaller. Lurer bare på hvilken intervalløkt som er mest gunstig av 4x4 og geriljakardio? :p Burde jeg bruke begge eller holde meg til en? Vil helst ikke ha alt for mange type økter, da føler jeg alt blir så uoversiktlig på en måte... Høres dette bra ut?

Såå, f.eks: en uke består av 1 langkjøring, 1 intervalløkt og en økt med beep-testen. Huff, dette blir hardt men skal klare det! :D Takk igjen for alle svar :)

• 2 uker senere...

Annonse

De første 7-8 nivåene går i et relativt sakte tempo, så kan være lurt å trene på langkjøring som du selv skriver. For å klare å holde et gjevnt sakt tempo. Etter de 7-8 nivåene øker tempoet litt og intervallene blir hardere. Derfor kan det være lurt og heller løpe 4x4 intervaller, fordi man løper i et såpass høyt tempo over en lenger tid. Når du har kommet til nivå nr 10 mener jeg at man har løpt i ca 10 min.. Løp derfor 4x4 for å bli vant til å holde et høyt tempo. Hvis du mener du selv er flink til det, kan det være lurt å trene gerilja kardio. For å klare å holde den høye farta oppe :) men viktigst av alt er å holde motivasjonen din oppe, og ikke gi opp hvis det butter litt i mot. Stå på, og gi full gass på hver økt. Den eneste gangen du ikke skal gi full gass på er rolig langkjøring. Da er det viktig å holde et tempo som er så rolig at du lett kan snakke uten problemer. Lykke til, dette klarer du :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...