Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Satte en surdeigsstarter på tirsdag. Tenkte å prøve å lage speltbrød med surdeig.

Fant en oppskrift der starteren skal mates hver dag i 4 dager først for så å halveres hver dag i 4 dager. Etter 4 dager skulle en se at det boblet og deigen begynte å heve seg, men hos meg har dette skjedd allerede i dag (etter 2 dager). Deigen var nesten hevet til det dobbelte. Noen som vet om jeg bør gå videre til neste steg eller bare forsette slik for å få startkulturen best mulig?

Kommer til å oppdatere litt her hvordan det går også så kan si litt hva jeg har gjort om noen skulle være interessert. Følger oppskriften her: Grunnoppskrift: Hvordan lage surdeigskultur – Surdeig

Dag1

Blandet ca 200 gram sammalt økologisk spelt med en klype salt og 200 gram vann. Dekket til bollen og lot den stå på kjøkkenbenken.

Dag2

Tilsatte 50 gram fint spelt og 30 gram sammalt spelt og 50 gram vann

Dag3

Deigen (grøten) har hevet seg ganske mye på morgenen.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12443-kanskje-blir-det-et-surdeigsbr%C3%B8d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hatt ork til å sette igang dette, så nå er jeg spent.

Jeg pleier å bake brød med minimalt med gjær og kald væske, setter det til heving i kjøleskapet til dagen etter. Det blir ganske bra resultat.

Men ikke noe slår surdeig.:)

Jeg har aldri hatt ork til å sette igang dette, så nå er jeg spent.

Så lenge forsøket lykkes så virker det ikke være så mye arbeid. Må jo mates daglig første uken, men det er er fort gjort. Og så tar det 24 timer å bake et brød, men det gjør det jo også med langtidsheving.

Lever i spenning jeg også på om det blir bra, fant ikke så mange som hadde gjort det med spelt heller, vanligst er jo hvete eller rug (fant forøvrig noen som hadde gjort det med glutenfritt jyttemel). Håper på å kunne blande inn en god del havre i deigen etterhvert også om jeg får til en god kultur. Så dette skal bli spennende.

Annonse

Dag 3 kveld

Tok av litt av det øverste laget og matet med 25 gram siktet og 25 gram sammalt speltmel og halv dl vann.

Slik så kulturen ut før jeg matet den i kveld. Ser jo ikke akkurat appetitlig ut nå da :)

post-549-144408880518_thumb.jpg

Hei!

Det er bare å kjøre på. Du trenger ikke holde på i 4 dager. Over natta funker fint det og. Så bare kjør videre til neste trinn ;)

Jeg lagde mye surdeigsbrød i mine brødspisende dager. Veldig godt :) Så synes jeg det er litt koselig at man kan bytte surdeigsbrød med andre og få helt særegne smaker på brødet :D

Hei!

Det er bare å kjøre på. Du trenger ikke holde på i 4 dager. Over natta funker fint det og. Så bare kjør videre til neste trinn ;)

Jeg lagde mye surdeigsbrød i mine brødspisende dager. Veldig godt :) Så synes jeg det er litt koselig at man kan bytte surdeigsbrød med andre og få helt særegne smaker på brødet :D

Høres bra ut. Kommer ihvertfall til å mate den i morgen tidlig igjen så får jeg se hvor mye jeg tar av.

Annonse

Selv laget jeg surdeigskultur på vanlig finmalt hvetemel og vann. Lot den stå på kjøkkenbenken,og tilsatte mel og hvetemel om kvelden,og helte halvparten av om morgenen etterpå. Dette helt til kulturen begynte å heve. Tar litt lengre tid med finmalt hvetemel enn med grovere/andre meltyper,men.

Et tips; bruk mye mer surdeigskultur enn du ville ha brukt gjær. Gjerne 300 gram surdeig til 1 kilo mel,istedenfor tilsvarende 50gram gjær .

EDIT; Vi trenger selvfølgelig plenty med bilder under bakeprosessen, av ferdig produkt,og et intern-shot for å se brødstrukturen!:D

Selv laget jeg surdeigskultur på vanlig finmalt hvetemel og vann. Lot den stå på kjøkkenbenken,og tilsatte mel og hvetemel om kvelden,og helte halvparten av om morgenen etterpå. Dette helt til kulturen begynte å heve. Tar litt lengre tid med finmalt hvetemel enn med grovere/andre meltyper,men.

Et tips; bruk mye mer surdeigskultur enn du ville ha brukt gjær. Gjerne 300 gram surdeig til 1 kilo mel,istedenfor tilsvarende 50gram gjær .

EDIT; Vi trenger selvfølgelig plenty med bilder under bakeprosessen, av ferdig produkt,og et intern-shot for å se brødstrukturen!:D

Takk for tips!

Bilder kommer når/om det skjer forandring og når/hvis det blir til brød :p

Hadde ikke hevet noe i dag tidlig så hadde bare på litt ekstra mel siden jeg synes den var litt vel tynn.

Prøvde meg på å sette en deig i går kveld. Den stod til heving i natt og hevde ca 50%. Lot den etterheve i 4 timer i brødform og da så det slik ut:

post-549-14440888779219_thumb.jpg

Ser ganske lovende ut i ovnen nå:

post-549-14440888779684_thumb.jpg

Men var nok litt tidlig og heveevnen er nok ikke helt på topp enda så skal mate surdeigen et par dager til for å få den sterkere. Brødet er forøvrig helt plain oppskrift med 50/50 sammalt og fint speltmel. Prøve meg på litt mer kompliserte oppskrifter når jeg får taket på surdeigsbaking.

Ser veldig bra ut:) Sånne småbobler på toppen av skorpa = maaagisk å tygge i:)

Ovntemp/tid inni?

Varmte opp ovnen til 220 grader og 5 minutt med vifte på. Så skrudde jeg ned til 160 grader. 50-60 minutt bør vel bli bra.

post-549-14440888810241_thumb.jpg

Da var brødet ferdig. Klart det kunne hevd litt bedre, men godt fornøyd med resultatet siden jeg egentlig tjuvstartet litt. Satte seg litt fast i formen tross at jeg smurte formen med olivenolje så må gå til innkjøp av skikkelige brødformer istedenfor ikea formen jeg har.

Smaken var veldig bra. Annelse syrlig smak i forhold til vanlig brød, men ikke i nærheten av for mye.

Kult at man kan bake brød med kun mel og vann og en klype salt :) Slik har folk bakt brød i mange tusener av år, men de siste 50 årene er det nesten ingen som gjør det lengre.

post-549-14440888810716_thumb.jpg

Nybakt brød med ekte geitost. Ohhhh, nam nam...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...