Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ELSKER knebøy, og det er med stor skuffelse at jeg må legge dette på hylla for en stund grunnet mulig meniskskade (venter på svar fra lege) ..uansett, kneet er dobbel størrelse og knebøy gjør vondt selv om jeg har varmet opp med dynamisk oppvarming først..

Så til spørsmålet.. er det noen baseøvelser jeg kan kjøre for å kompansere for knebøyen? ..og hvilke cardioøvelser er greie å ta? Jeg kjenner jeg blir kjempefrustrert for jeg ønsker å fortsette framgangen jeg har hatt til nå:banghead:

(Tar forresten markløft, benkpress og chins som andre baseøvelser)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12427-kn%C3%A6r-og-kneb%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykkel. Har kjaset rundt med menisk,operasjon og det er sykkel som de maser om alle sammen. Dét som er så kjedelig... akk. nå får jeg ikke sykle heller så da ønsker jeg meg jo ikke annet enn å kunne det. Man blir aldri fornøyd.

God bedring til deg.

Du får nesten bare prøve deg frem selv og kjenne hva som er vondt eller ikke. Frontbøy, utfallsvarianter, beinpress osv. kan brukes som erstatning for knebøy, men ikke tren gjennom smerte. Da er det bedre å la tiden lege sårene, og komme sterkere tilbake. :)

tusen takk for svar.. skal prøve å sykle.. og tenkte faktisk på svømming også, men det er jo så hjertelig kjedelig:sleep: Jeg vil jo ha rå styrke NÅ!

Skal prøve noen av de variantene med lavest mulig belastning.. skjønner at jeg må gi dette tid for og ikke blir helt krøpling :(

Har problemer med kneet selv, rådene jeg fikk var å sykle, ellipse og annen styrketrening som ikke belaster kneet på høyt plan. Nå er enhver skade forskjellig fra person til person så jeg råder deg til å prøve deg frem på hva som vil fungere for deg, men for all del ikke bli stillesittende eller stopp all trening som går på ben. Er viktig å ha bevegelse så det ikke stivner til :)

Svømming høres ut som en god ide, sykkel er kjedelig men dog en veldig grei øvelse for å opprettholde bevegelsen i kneet :) Lykke til, krysser fingrene for at du blir bra i løpet av rekordtid (y)

tusen takk for svar.. skal prøve å sykle.. og tenkte faktisk på svømming også, men det er jo så hjertelig kjedelig:sleep: Jeg vil jo ha rå styrke NÅ!

Sykling og svømming er som regel fine alternativer. Når det gjelder svømming er det crawl som gjelder, eller ihvertfall når det gjelder beinsparka. Vanlige brystspark klikker som regel fryktelig dårlig med menisktrøbbel, hva du gjør med henda er forsåvidt likegyldig. Om du er litt tøff er rulleski veldig greit, særlig staking (eventuelt på rollerblades, det blir samme geia). Har du masse utstyr er jogging i vann med vektvest en mulighet.

Eller kan ellipsemaskin fungere, samme med romaskin. Men om du er såpass hoven som det øres ut ville jeg tatt det veldig pent nå, er ikke noe poeng å fucke opp kneet ditt mer enn nødvendig.

Hovedregelen når det gjelder kneskader og trening er: om det blir hevelse eller smerte som vedvarer mer enn umiddelbart etter trening så har du gjort for mye.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...