Gå til innhold

Merkelig skade i ribbcagen


Gjest

Anbefalte innlegg

Etter at jeg kjørte dips 50kilo x10 så fikk jeg smerter midt på ribbeina/brystet.. Har ikke peil på hva det er :p

gjør vondt når jeg løfter benkpress og tar dips med høy belastning, det gjør også veldig vondt når jeg trykker på selve punktet på ribbeinet. ( Smerter ligger på øvre bryst del i mellom begge bryst musklene på ribbeinet. )

Kan ikke presse meg maks og det er svært irriterende :(

-Er det noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har nok fått en strekk eller belastningsskade i brystfestet. Merker du det i begge musklene eller er det mest på en side? Jeg fikk noe lignende i fjor, men da der brystmusklen er festet i skuldra. Jeg behandlet det som en vanlig strekk, liten hvile periode etterfulgt av rolig trening med en gradvis progresjon sammen med tøying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene ligger på begge sider fra midten av brystet og utover. ( Øvre del bryst )

- men smertene ligger veldig sentralt på beinet. det stråler ikke utover mot bryst festet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertefullt å rotere overkroppen? Smerter om du trekker pusten dypt?

Kan være en enkel strekk eller overbelastning i muskelfestet til den store brystmuskelen. Alternativt kan det være en betennelse i brusken mellom ribbena og brystbenet, som på fint heter costochondritt eller tietzes syndrom. Om det er dette du har, så anbefaler jeg deg å ta det veldig rolig i starten, eventuelt i kombinasjon med betennelsesdempende. Denne typen plager går stort sett over av seg selv i løpet av relativt kort tid, men om du bare køler på kan det bli ganske vondt og langvarig. Ut i fra den lille beskrivelsen vi har synes jeg dette høres vel så sannsynlig ut som en strekk eller overbelastning.

Om du er i tvil går du til en som har peiling på dette, jeg får uansett ikke stilt en 100% diagnose over nett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Det høres ut som overstilte diagnose ja:)

Det du kan gjøre er å massere punktvis med tommelen på hver side av brystbeinet. Dette vil sikkert gjøre himla vondt, men når fascia og musklene er såpass stramme som jeg vil tro de er her så vil du merke stor forbedring av bare et par egenbehandlinger.

Masser ett og ett punkt oppover på hver side av brystbenet og bruk ca. 15 sek på hver sted. Avslutt med en bryst tøyning som du holder i over et minutt og som du kjenner tar skikkelig. Prøv og avslutt tøyningen lenger unna en utgangspunktet ditt er.

Best of luck to ya:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...