Gå til innhold

Kosthold og skiftarbeid


matsbg

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en jobb hvor jeg jobber turnus (alt for tidlig, tidlig, ettermiddag/kveld og kveld). Og syns det er vanskelig og få til ett strukturert kosthold med sånne arbeidstider.

Ender fort opp med og spise alt for lite og faller lett for en frossen-pizza på kveldsvaktene eller når man kommer hjem fra jobb om kvelden

Noen som har forslag til hvordan man lettere kan få spist nok og riktig med turnus-arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv hatt det slik, og enda verre.

Skiftarbeid + Oppussing og mye annet på gang.

Men det går kun på hva man gidder faktisk.

  • Handle inn mye mat. Kjøttdeig/karbonadedeig, kyllingfilet, kjøtt, egg og noe annet du liker.
  • Frys det ned!
  • Litt tilbehør må du ha, salat,grønnsaker, kesam, tortillalefser, pitabrød.
  • Huske og ta det opp av frysen dagen før.

Hvor lang tid tar det og steke kjøttdeig?

Hvor lang tid tar det og steke egg og bacon?

Kortere tid enn det tar å steke en grandis.

Men hvis man ikke gidder, så er tid en god unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med akkurat det samme! Og da spesielt med en samboer som sitter fornøyd med en grandis framme slik jeg kan spise når jeg kommer hjem fra jobb. Men, kjøp en stor pakke kyllingfileter og hiv dem i ovnen, disse er jo bare til å varme opp igjen og kan brukes til all slags. For min del er det greit at ting står klart og bare til å varmes, altså lage det en dag eller to før, for det er tross alt lite fristende å begynne med matlaging etter en lang dag på jobb..

Woker, stekt ris med masse grønnsaker, lapskaus osv osv.

Er ikke alltid flink til dette selv, men er alltid fornøyd når jeg kan varme opp noe skikkelig godt istedenfor en pizza :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegging is key.. tenk matboks! Jeg som er nyfrelst cottage cheese elsker ta gjerne med meg litt fun light i en flaske, og så kjøper jeg bare en cottage cheese på butikken, tar på fun light og spiser det sånn. Ellers pleier jeg å spise kylling og brokkoli. Smaker fortreffelig. Hver dag hele året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegging is key.. tenk matboks! Jeg som er nyfrelst cottage cheese elsker ta gjerne med meg litt fun light i en flaske, og så kjøper jeg bare en cottage cheese på butikken, tar på fun light og spiser det sånn. Ellers pleier jeg å spise kylling og brokkoli. Smaker fortreffelig. Hver dag hele året!

Kjapt spm, uten å spore av tråden.

Hvordan smaker Cottage Cheese i forhold til kesamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å jobbe skift og samtidig få i seg rett mat, nok mat eller være på diett behøver ikke være noe problem i det hele tatt. Har selv vært på konkurransedietter og jobbet skift under flere av disse periodene. Har du kjøleskap, komfyr, micro ellerandre praktiske innretninger på jobb?

Om du har det er det jo bare å bufre opp med den maten du måtte ønske å spise på jobben. Om ikke der det jo lett å ha med seg en pakke havregryn, melk og søtningsmiddel samt en skyr eller to i en sekk eller kjølebag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal teste ut periodisk faste. Da blir det lett og få litt struktur på kostholdet

Rekker også 1-2 av måltidene etter at fasten er brutt før kveldsvaktene

Har tilgang på både komfyr og micro på jobb, så er jo muligheter for å lage mat der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...