Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva kan dette komme av? Hvordan vet jeg om det er kun stølhet og ikke noe annet?

Har du kjørt bøy/mark lenge?

Jeg får også vondt i korsryggen når jeg har hatt pause i en god stund, men etter 2-3 treninger så er det over.

Men som Skigutt sier, det kan være at formen ikke er helt på plass.

Ja, har kjørt disse øvelsene i litt over 9 mnd nå, og utfører dem jevnlig hver uke. Smertene går vekk etter omtrent ett døgn hvis jeg jogger dagen etterpå, men hvis jeg ikke jogger dagen etter disse øvelsene merker jeg ingenting. Det syns jeg er litt merkelig. Hvis det er teknikken, skal jeg få skikk på den, men tror ikke det er tilfelle sifden jeg har opplevd det over en lengre periode nå, og jeg er nøye m/teknikk, spes. i mark. Men er feil teknikk det eneste folk kommer folk i minne? Kan det ikke være en slags "normal" følelse ettersom ryggen aktiveres mye under løping og muligens er støl fra dagen før?

Ja, har kjørt disse øvelsene i litt over 9 mnd nå, og utfører dem jevnlig hver uke. Smertene går vekk etter omtrent ett døgn hvis jeg jogger dagen etterpå, men hvis jeg ikke jogger dagen etter disse øvelsene merker jeg ingenting. Det syns jeg er litt merkelig. Hvis det er teknikken, skal jeg få skikk på den, men tror ikke det er tilfelle sifden jeg har opplevd det over en lengre periode nå, og jeg er nøye m/teknikk, spes. i mark. Men er feil teknikk det eneste folk kommer folk i minne? Kan det ikke være en slags "normal" følelse ettersom ryggen aktiveres mye under løping og muligens er støl fra dagen før?

Kan også være at du har økt for raskt i kg at korsryggen din ikke henger med. uansett hvor lett det føles, øk bare med 5kg uken, så får du se om smertene avtar etterhvert. Det kan også være at korsryggen din får et lite "strekk" i musklene etter løft, at du enten ikke har varmet opp, og musklene ikke er klar for et så tungt løft med en gang.

Jeg anbefaler at du senker vekten litt, og øker 5kg hver uke.

Sliter med at jeg kan få vondt i korsryggen når jeg jogger, uavhengig av mark og bøy og styrketrening i det hele tatt... :( Ifølge pappa hadde han det sånn når han var ung og, og han vokste seg vist bare fra det.. Noen som har peiling?

Annonse

Det finnes mange mulige forklaringer:

Du har dårlig rygg, og må trene den

Du har dårlig rygg, og må kutte ut jogging

Prolaps/skiveutglidning

Trener for mye rygg

Trener rygg feil

For hard/myk seng

Feil sko

Løper på feil underlag

Er det lenge siden du begynte å jogge? Det kan være start skader. Gjør det vondt mer enn to ganger så trenger du en pause uansett om det er statsskader eller ellers. Men hvis du er ny med jogging så forsøk kortere økter.

Underlaget er også viktig. Maskin er bra for mange, men ikke alle, osv.

Treningen av ryggen er også viktig. Trener du den for hardt eller feil blir jogging en ekstra påkjenning. Trener du den for lite så kan jogging bli for mye, i starten i alle fall.

Jogger i skogen, og er oppvokst med trening, skogsturer, fjellturer, orientering og jogging. Ryggen responderer veldig bra på styrketrening, og aldri slitt med ryggen når jeg trener styrke :) Er bare et lite felt som på venstre side øverst i korsryggen som virker som om det får veldig mye press på seg når jeg jogger, skjer heller ikke hver gang, men av og til :) Kommer aldri til å løpe på maskin o.l (jumpers knee)

Jogger i skogen, og er oppvokst med trening, skogsturer, fjellturer, orientering og jogging. Ryggen responderer veldig bra på styrketrening, og aldri slitt med ryggen når jeg trener styrke :) Er bare et lite felt som på venstre side øverst i korsryggen som virker som om det får veldig mye press på seg når jeg jogger, skjer heller ikke hver gang, men av og til :) Kommer aldri til å løpe på maskin o.l (jumpers knee)

Jeg foreslår at du oppsøker en naprapat eller fysioterapeut så de får ta en titt på deg.

Det kan være en av skifene det er noe feil med, og da er det viktig at du ikke gjør noe som du får vondt av.

Ta kontakt med en naprapat eller fysioterapeut før du drar ut å jogger igjen. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...