Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har lett litt, men finner ingen egen tråd på dette, og heller ikke et oppsett som er helt 100 % idiotsikkert forklart, så jeg våger å lage ny tråd.

Finnes det en fasit for hvilken rekkefølge man bør trene musklene? Altså - bein før armer, mage og rygg til slutt? Store muskler før små muskler?

Har planer om begynne med Børges nybegynnerprogram, og antar at man skal kjøre det i den rekkefølgen det står i. Men, for å effektivisere litt, kan jeg tenke meg kortere pauser ved å trene øvelsene i sett, og blir litt usikker på hva som er mest gunstig? I eksemplet er benkpress + roing satt i sett, men bør man ikke trene arm+bein i sett?

Øvelsene er:

Knebøy

Beinpress

Benkpress

Markløft

Roing

Skulderpress

Nedtrekk

Biceps

Triceps

Mage

Rygg

(Kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg garantert dytter innpå en øvelse eller to til (hallo, hipthrust/glute bridge! Jeg er jo jente, for søren), derfor lurer jeg også på en generell rekkefølge hvis noe slikt finnes.)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11465-rekkef%C3%B8lge-p%C3%A5-%C3%B8velsene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagens største og tyngste øvelse bør komme først. Det er gjerne en flerleddsøvelse som markløft, knebøy, benkpress, chinups e.l. Det finnes mange store navn i treningsbransjen som mener at 80% av resultatene dine, hvis ikke mer, kommer av denne delen av treninga.

Deretter kommer støtteøvelser. Kanskje er dette ettbeins øvelser, en press eller draøvelse som feks, dips, manualbenk, manualroing, sittende kabelroing, rumenske mark. Alt som kan forbedre "indikatorøvelsene", som jeg skrev om først.

Deretter kan du, hvis du vil, trene forfengelighetsøvelser, som ekstra arbeid for armene eller kjernemuskulatur.

Når det kommer til supersett (paring av øvelser) har jeg god erfaring med følgende:

• Pressøvelser med draøvelser
  • Bein øvelser med både press, dra, og kjerne, alt etter som.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...