Gå til innhold

Justere makspuls etter type aktivitet?

Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at jeg har ulik makspuls i forhold til hvilken aktivitet jeg bedriver.

Løping er den aktiviteten hvor jeg kommer "lettest" opp i puls, og er den aktiviteten jeg har hatt maksimal hjertefrekvens. Setter jeg meg imidlertid på en sykkel, har jeg ikke sjans til å komme like høyt opp i puls! Jeg lurer på om det er noen fordeler med å justere makspuls etter hvilken aktivitet man bedriver, les da også: måle makspuls for hver aktivitet.

Logisk nok vil jo makspuls være den høyeste hjertefrekvensen som er målt, uavhengig av aktivitet, men dere skjønner hva jeg mener.

Hjertets respons og påvirkning vil kanskje bestemmes kun av slagfrekvensen, uavhengig av aktiviteten, men hva om laktatverdiene i musklene ved sykling på 80% av max hf er de samme som ved 86% ved løping? Burde man ikke da justere seg noe ned slik at man trener på "melkesyreterskel" (de øktene man ønsker dette) og for å unngå for høye laktatverdier (de øktene man ønsker dette)?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11438-justere-makspuls-etter-type-aktivitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Makspuls er makspuls uavhengig aktivitet. Derimot kan det være vanskelig å oppnå makspuls om en er utrent i aktiviteten. F eks vil det være en del lettere for Thor Hushovd å teste sin makspuls på sykkel kontra Ola Nordmann, da Ola Nordmann vil bli sur/stivne i beina før han får maks fylling i hjertet. Thor Hushovd vil også muligens ha problemer med å oppnå makspuls ved smømming før han stivner osv.....

For mannen i gata er det derimot "nødvendig" å teste makspuls ved løping og ikke andre aktiviteter.

Makspuls er makspuls uavhengig aktivitet. Derimot kan det være vanskelig å oppnå makspuls om en er utrent i aktiviteten. F eks vil det være en del lettere for Thor Hushovd å teste sin makspuls på sykkel kontra Ola Nordmann, da Ola Nordmann vil bli sur/stivne i beina før han får maks fylling i hjertet. Thor Hushovd vil også muligens ha problemer med å oppnå makspuls ved smømming før han stivner osv.....

For mannen i gata er det derimot "nødvendig" å teste makspuls ved løping og ikke andre aktiviteter.

Det er riktig, og forsåvidt også kjent. Men vil det være fornuftig å regulere pulsen etter laktatverdiene innenfor hver aktivitet dersom man ønsker å drive terskeltrening?

Jeg driver med triathlon, og er best på løping og har derfor 10slag høyere makspuls der enn ved sykling.

På Garmin-klokken har jeg registrert det, og da er det bare for meg å velge aktivitet når jeg skal trene.

For meg blir det feil å trene med feil puls!

Makspuls er makspuls, man kan ikke trene seriøst ved å regulere makspuls ut fra aktivitet dessverre. Jeg er best på sykling akkurat nå, men ikke god nok der enda til å oppnå like høy makspuls der som jeg fikk da jeg løp aktivt. Ble skadet i mars og derav ikke løpt en meter siden da, men syklet rundt 4000km istedetfor fra mars til august. Makspulsen min, målt flere ganger er på 193 ved løping. På sykkel har jeg aldri vært høyere oppe enn 184 og det var under massespurt i konkurranseritt etter å ha syklet 90km først. Men trener allikevel etter en soneinndeling som tar høyde for 193 i makspuls. Noe annet ville vært feil. Men for syklister så gjelder det egentlig terskelwatt som indikator mer enn puls. Dette fordi puls er så ujevn, wattmåling er derimot konstant og lyver ikke. Løpere har vel ikke annet alternativ enn å løpe etter puls/dagsform.

Takker for alle bidrag!

Tror imidlertid jeg skal omformulere spørsmålet noe...

La det ikke være noe tvil om at makspuls, les: maksimal hjertefrekvens er en konstant, uavhengig av aktivitet! Kort sagt; makspuls er makspuls!

Si at man ønsker en lavintesitetstrening på sykkel. Si rolig langkjøring i pulssone 1. Vil musklene responere slik de gjør ved pulssone 1 i løping, eller vil musklene under sykkeløkten føle at de jobber hardere da, slik jeg føler det, de produserer mer laktat på en lavere intensitet, enn hva de gjør under løping.

I løping har jeg en melkesyreterskel på rundt 86-88, men på sykkel ligger den på 82-84.

Jeg har ikke målt laktatverdiene, noe som sikkert er det beste, dog med dagsvariabler, men det er i alle fall slik jeg føler det!

Annonse

Makspulsen er som folk sier maks puls. Det har ikke noe med aktivitet per see å gjøre. Det vi snakker om er terskel ved forskjellige aktiviteter.

Ofte er grunnen til at man ikke klarer å få så høy puls ved sykling at man tråkker i for tungt gir. Høyere tråkketakt gir høyere puls.

For min del var det slik at jeg før kunne holde høyere puls på løping. Men nå har jeg byttet om, fordi jeg har fokusert mer på sykling. Jeg klarer å holde høyere intensitet over lengre tid på sykkel enn til fots!

Jeg når rutinemessig over 90% av makspuls på sykkeløktene mine (tro meg, min makspuls er uutførlig testet, ikke noe beregninger eller svak testing (som er meget vanlig)). Jeg sliter med å gjøre det på løping nå :)

Det tok meg ca. 1 måned å flytte terskelen min i sykling fra ca. 160 i puls til ca. 175 puls da jeg flyttet fokuset til sykling. Jeg har 200 i makspuls, så det er et hopp fra 80% til 87,5% av maks. Kjører jeg max effort i ca. 5 min når jeg typisk over 190 i puls (95%). Det har jeg vanskelig for å gjøre som løper :)

pulsi.jpg

*for prosent: del på 2:)

Her ser vi en rolig økt på spinningsykkel i går, med 8x15 sek spurter innlagt på slutten (spurt startet hvert 2. minutt). Her skrur jeg opp motstanden litt, reiser meg opp og tråkker så fort jeg klarer i 15 sek. Spinner da med ca. 150-180 rotasjoner i minuttet avhengig av motstanden. Se hvor utrolig raskt pulsen stiger. Det tilsvarer ca. all out sprint til fots for meg.

Bottom line: Det handler om trening. Jeg kjører lik puls i alle aktiviteter. Det er oksygenopptaket jeg vil øke, og på de fleste kondisjonsøvelser vil man kunne ta ut det fulle potensialet om man trener litt på det. Jeg er derfor mot en nedjustering av makspuls.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...