Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en jente på 24 år som det siste året har gått ned 13-14 kg. Jeg er 166cm høy og veier i dag mellom 68-69kg. Målet er egentlig å gå ned til 60-65, men jeg ønsker ikke å fokusere så mye mer på vekten da jeg kjenner at jeg begynner å bli mentalt sliten av det. Fettprosenten min er på 31,6 (aaaltfor høy!) og jeg ønsker å få denne ned til 20-25%.

I forhold til utregninger på diett.no bør jeg spise ca 2300 for å vedlikeholde vekten min, så for å gå i underskudd sikter jeg mot å spise ca 1700 per dag. Dette sliter jeg med, da jeg er livredd for å legge på meg igjen! Målet mitt nå er hovedsakelig å øke muskelmasse og å gå ned i fettprosent. Jeg skal trene med PT en gang i uken fremover (styrke) og utenom det satser jeg på 2-3 kardioøkter i tillegg til 1-2 styrkeøkter ekstra i uken.

Ser dette ut som en god plan for å nå målet jeg har satt meg (fettprosent på 20-25, vekt på rundt 60-65)? Eller er det noen av dere drevne som ser noe spesielt jeg bør endre på?

Jeg setter veldig stor pris på hjelp! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11374-noen-som-vil-hjelpe-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1700 kalorier høres ganske fornuftig ut, men du kan gjerne øke litt på styrketreningsdagene så du kanskje har 1900-2000 dagene du trener styrke og 1700 på hvile/kardio dager.

Med ditt mål om økt muskelmasse bør du la styrketrening være førsteprioritet og ha minst 3 økter styrketrening i uka.

Ok, tusen takk for svar :) Da skal jeg satse mot det. Hva foreslår du å spise før/etter trening for å få maks uttelling?

Selv bruker jeg BCAA og halvannen dl juice rett før trening. Nok til å gi litt karbs rett før økta og BCAA kickstarter proteinsyntesen samt gir en energiboost. Men et lett måltid en time før fungerer også bra (f.eks mager kesam + frukt).

Etter trening enten proteinpulver og frukt (gjerne smoothie) eller et fullt måltid (som gir best metthetsfølelse). Det viktigste er at du får i deg mat innen rimelig tid etter trening. Har du tatt BCAA eller spist et måltid ikke for lenge før treningen er det ingen krise om det går litt tid heller, men det er smart å fokusere en del av karbohydratene etter trening siden de da taes lett opp i muskulaturen uten å utskille like mye insulin som ellers.

Annonse

Spørs metoden som brukes. De elektroniske apparatene er veldig unøyaktige. 47 kg er veldig lite, og hadde du hatt 20 kg for mye ville du garantert fått endel muskler bare av å bære rundt på det. Men men, det er ikke det vi skulle diskutere :-)

Mitt beste råd til deg er:

Slanking skjer på kjøkkenet. Bruk en god vekt, ta deg tid til å få god kontroll på næringsinnholdet i alt du spiser. Ikke bare total kalorisk verdi, men også makrokomposisjonen.

Har du ikke trent før, så ta det rolig, spesielt de første 3 ukene. Det siste du vil er å møte veggen og miste motivasjonen.

Ok, jeg vet jo ikke hvor nøyaktig den jeg har vært på er så da tar jeg resultatene med en liten klype salt ;) Om du leser første innlegget mitt så ser du at jeg allerede har gått ned en del kg, så hvordan jeg slanker meg er ikke egentlig det jeg lurte på. Nå har jeg begynt med PT (har trent mye det siste halvåret, men ønsker nå å få hjelp til mer målrettet styrketrening) og fokuserer på gode kilder til proteiner, moderat med karbs og lite fett, så håper jeg at alle disse tingene kombinert med god innsats og viljestyrke vil forandre forholdet mellom fett og muskler på sikt. :)

Ellers tusen takk for at du tar deg tid til å svare :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...