Gå til innhold

Spørsmål til program og øvelser som er anbefalt her på FB.


ram88

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å prøve ut programmet som er beskrevet i "intensitet og volum"-artikkelen.

Så leser jeg jeg: "Mange vil da argumentere at de øverste fibrene vil stimuleres bedre når man drar armen på skrå og oppover foran kroppen, og at man derfor må trene skråbenk for å bygge volum i dette området. Til en viss grad så kan jeg være enig, men i praksis så vil hele brystmuskelen aktiveres når man løfter tunge nok vekter til å gi en treningseffekt uansett, og i forhold til stabilitet i skulderleddet og rotatorkomplekset vil jeg påstå at skråbenk er helt unødvendig! EMG-målinger viser faktisk at du ikke får høyere aktivering i øvre del med skrå benkpress, du oppnår kun lavere aktivering av nedre del!" (http://fitnessbloggen.no/storre-brystmuskler/)

Så lurer jeg da på hvorfor "skråbenk" er en anbefalt øvelse i programmet som er anbefalt i "intensitet og volum"-artikkelen?

Det er greit at den øvelsen er i det programmet til "Dante Trudel sitt «doggcrapp»-program2", men vil du allikevel anbefale skrå benkpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Også en kommentar om kosthold her: I artikkelen "http://fitnessbloggen.no/hvorfor-frykter-vi-det-som-er-nytt-og-annerledes/" står det ulike myter osv. Og denne her: "Hvem har ikke hørt at man må spise ofte for å opprettholde forbrenningen? I følge en studie fra 1997 (1) påvirkes ikke forbrenningen av hvor ofte eller sjeldent du spiser. Det viktigste er hva og hvor mye du spiser. "

Siden det er "hvor mye", vil ikke dette si at "spis ofte, men lite" (gammel myte) har en liten sannhet i seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også en kommentar om kosthold her: I artikkelen "http://fitnessbloggen.no/hvorfor-frykter-vi-det-som-er-nytt-og-annerledes/" står det ulike myter osv. Og denne her: "Hvem har ikke hørt at man må spise ofte for å opprettholde forbrenningen? I følge en studie fra 1997 (1) påvirkes ikke forbrenningen av hvor ofte eller sjeldent du spiser. Det viktigste er hva og hvor mye du spiser. "

Siden det er "hvor mye", vil ikke dette si at "spis ofte, men lite" (gammel myte) har en liten sannhet i seg?

Så absolutt ikke. Det hørtes i beste fall ut som et tappert forsøk på å gjøre myten om til en sannhet. Dvs man modifiserer forståelsen for å fortsatt kunne hevde at det man sa for ti år siden, er riktig. :p

Mange små måltider VERSUS færre og større - for meg er dette likt. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt ikke. Det hørtes i beste fall ut som et tappert forsøk på å gjøre myten om til en sannhet. Dvs man modifiserer forståelsen for å fortsatt kunne hevde at det man sa for ti år siden, er riktig. :p

Mange små måltider VERSUS færre og større - for meg er dette likt. :ninja:

Okei, men har du en kommentar til det første spørsmålet (avsnittet) mitt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1. Bryst-artikkelen er skrevet av Børge Fagerli. Intensitet og volum-saken er skrevet av Gunnar Strand Jacobsen.

2. Selv om ikke skrå benkpress er bedre enn flat benkpress betyr ikke dette at man skal ekskludere den fra brysttreningen. Hva man velger avhenger både av hva man liker, hva tåler (noen får vondt i enkelte øvelser) og behovet for variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...