Gå til innhold

Strekk


Lisa

Anbefalte innlegg

Tror jeg har fått min første strekk. Hva gjør man da egentlig? Venter til det går over?

Jeg tok utfall. Tok et sett med 20 kg, så to med 25 kg. Så tok jeg 27,5 kg for første gang. Det gikk fint på det ene benet, men på første eller andre repen på det andre så smalt det kraftig. Tror det var i hofteleddsbøyeren..? Glemte selvfølgelig å ise ned området :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hofteleddsbøyeren på bakerste benet?

Ise ned er vel og bra, det viktigste er å legge på kompresjon. Det er jo litt vanskelig å legge elastisk bandasje på hofta, men sov gjerne på magen med en fast pute under hofta om du klarer i natt, det vil redusere blødning og hevelse betraktelig.

Løsningen fremover er å bruke benet inntil smertegrensen og tøye til smertegrensen. Veldig viktig å tøye litt under tilhelingsperioden for å opprettholde bevegelighet og ordne arrvevet i dragretningen. Når ting har grodd skikkelig bør du komme igang og bygge opp muskelen igjen med gradvis tyngre styrketrening.

Tidsperspektivet varierer mye, men det tar noen uker om du har en skikkelig strekk! :(

Ikke forhast deg med dette, det blir det bare noe jævla trøbbel av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofteleddsbøyeren på bakerste benet?

Ise ned er vel og bra, det viktigste er å legge på kompresjon. Det er jo litt vanskelig å legge elastisk bandasje på hofta, men sov gjerne på magen med en fast pute under hofta om du klarer i natt, det vil redusere blødning og hevelse betraktelig.

Løsningen fremover er å bruke benet inntil smertegrensen og tøye til smertegrensen. Veldig viktig å tøye litt under tilhelingsperioden for å opprettholde bevegelighet og ordne arrvevet i dragretningen. Når ting har grodd skikkelig bør du komme igang og bygge opp muskelen igjen med gradvis tyngre styrketrening.

Tidsperspektivet varierer mye, men det tar noen uker om du har en skikkelig strekk! :(

Ikke forhast deg med dette, det blir det bare noe jævla trøbbel av!

Det var på det bakerste benet, ja, så da kan det stemme.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man hører/kjenner et smell er som regel et tegn på en litt større grad av avrivning, en vanlig strekk er også en delvis avrivning av muskelen. Ofte kan et smell være tegn på en komplett avrivning, men i hofta er det så sjeldent at det i praksis er et ikke-tema (Om du ikke er veldig ung, da kan det være aktuelt med MR for å utelukke bl a apofyseløsning. Ser dog ikke ut som du er i denne målgruppen, hvor gammel er du?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man hører/kjenner et smell er som regel et tegn på en litt større grad av avrivning, en vanlig strekk er også en delvis avrivning av muskelen. Ofte kan et smell være tegn på en komplett avrivning, men i hofta er det så sjeldent at det i praksis er et ikke-tema (Om du ikke er veldig ung, da kan det være aktuelt med MR for å utelukke bl a apofyseløsning. Ser dog ikke ut som du er i denne målgruppen, hvor gammel er du?).

Jeg er 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...